Nalleman
Aktiv medlem
jag vill ha en ny kamera. Har en canon G11 några år och har varit nöjd med den. Speciellt bra har formatet varit. Har den i liten kameraväska med miniblixt, mini tripod samt extra batteri och kabelutlösare som har varit med på resor och äventyr, (klättring, utförsåkning, kajakpaddling m.m.) samt dokumenterat vardagen. En ganska rolig utrustning pga mångsidigheten.
I och med att jag nu har blivit pappa så har jag dock blivit lite mer kräsen. Anledningar till att jag vill byta ut/ komplettera G11an är bla.
- presterar inte så bra under iso 400 i dåligt ljus tycker jag.
-seg och i vissa lägen inexakt autofocus.
-dålig byggkvalitet. objektivet har för andra gången blivit repat av linsens skyddslameller ( första gången så gick det på garantin) och kontrollhjulet som justerar bländare och slutartid m.m. är ganska klent.
jag är öppen för olika alternativ. RAW är ett krav.
Vill också ha förslag på en "budget" bildskärm för bildredigering. Gärna i paket med kalibrator. Kraven är att det skall bli bättre färgåtergivning än vår lcd-TV som typ kör 16 bitar. Jag kommer nog att använda den någon timme i månaden som mest.
I och med att jag nu har blivit pappa så har jag dock blivit lite mer kräsen. Anledningar till att jag vill byta ut/ komplettera G11an är bla.
- presterar inte så bra under iso 400 i dåligt ljus tycker jag.
-seg och i vissa lägen inexakt autofocus.
-dålig byggkvalitet. objektivet har för andra gången blivit repat av linsens skyddslameller ( första gången så gick det på garantin) och kontrollhjulet som justerar bländare och slutartid m.m. är ganska klent.
jag är öppen för olika alternativ. RAW är ett krav.
Vill också ha förslag på en "budget" bildskärm för bildredigering. Gärna i paket med kalibrator. Kraven är att det skall bli bättre färgåtergivning än vår lcd-TV som typ kör 16 bitar. Jag kommer nog att använda den någon timme i månaden som mest.