Annons

Ny kamera, nya objektiv eller både och?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnineCC

Medlem
Hej!

Jag har börjat fundera på nya objektiv eller nytt kamera då jag ser alla i fotoklubben jag är med i har nyare kameran och flera objektiv än mig och har börjat fundera på om det skulle lyfta mina bilder att köpa antingen nya objektiv eller kamera. Jag är lite snål, så jag velar lite hur jag ska göra (snål som i har råd, men tycker det är mycket pengar). Av samma orsak har jag inte heller tittat på nytt kamera eller objektiv på 5 år. Jag köpte mitt Canon EOS 450D i 2010 och köpte då också objektiven Canon EF 50MM 1.8 II och Sigma DC 18-200mm f/3.5-6.3. Jag fotar helst landskap/naturbilder. Titta gärna på bilderna i min profil. Vad hade ni rådat mig till att satsa på? Jag håller fortfarande på att lära mig tekniken och blir fortfarande frustrerad över att jag inte kan få till bilderna som jag ser dem i huvudet. Jag väntar fortfarande på det där aha-moment där man plötsligt förstår hur man får till bilderna som man har tänkt sig. Jag fotar i Av (bländarförval) 99% av tiden.

Ditt Sigma DC 18-200mm ger vid 18mm en bildvinkel motsvarande 28.8mm (fullformat) på ditt 450D hus. Eftersom du gillar att fota landskap/natur tror jag en dedikerad vidvinkel, antingen fast eller zoom runt 8-16mm, skulle ge dig nya möjligheter att skapa intressanta kompositioner.

Hej, visst finns det modernare grejor men bilden skapas inte av kameran utan av dig. Är du mycket missnöjd med den tekniska kvaliteten på bilderna kan ett nytt system hjälpa dig men resten måste du kunna själv.
Om du är med i en fotoklubb så kanske du kan få låna någons utrustning och känna på modernare kameror och fota lite innan du fattar beslut om inköp.
På begagnatmarknaden finns ju mycket till vettiga priser eftersom många byter så snart det kommer en ny modell.

Det är inget fel på din utrustning. I princip kan du göra samma saker med den som med en nyare och dyrare utrustning.

Det viktigaste är nog att du funderar på vad du saknar i dina egna bilder. När du har kommit underfund med det kan du fundera, fråga, läsa om hur du ska uppnå det.

Själv tycker jag att det ofta är komposition som skiljer en lyckad bild från en mindre lyckad. Tänk på vad som är viktigt att få med i en scen och vad som stör. Försök sedan framhäva det viktiga och ta bort det störande. Testa olika vinklar och avstånd.

Komposition är svårt men man blir bättre av att träna på det.

450D som kamera klarar du dig rätt bra på om du vet vad du håller på med, tittade lite på dina bilder och du har rätt mycket kvar att titta på före utrustningen är begränsningen. Det låter som en pik men det är en bra sak, det innebär att du inte behöver dumpa massa pengar på saker ännu! :)

Till exempel skulle du kunna lägga en del tid på att se in i framkallning eller efterarbete också om du vill gå åt det hållet. Ett enkelt stativ, om du har en android-telefon eller surfplatta kan du köpa en OTG-kabel för typ 50kr och DSLR-controller i plattan/telefonen (typ 70kr) för att få upp liveview och kontrollpanel på större yta. Hjälper enormt när du fotar landskap.

Lär dig råformat, plugga lite om hur färg och exponering fungerar (lämnade lite att önska i bilderna) och överlag sikta mot att skaffa mer kontroll på vad du gör före du ser in i utrustning.

450d är en trevlig kamera. Kanske att du kunde byta ut ditt ef 50 mot tex ett sigma 30 1.4 så får du ett ljusstarkt normalobjektiv, kom ihåg att du måste gångers brännvidden med 1.33 för att få den faktiska bildvinkeln på din kamera.

Sen finns det snabbvägar för att bilderna skall se lite tjusigare ut. Tex så kan du ladda hem lightroom från Adobe hemsida och prova i två veckor. Där finns det många färdiga inställningar (presets) som kan ge lite magic åt vissa bilder med ett knapptryck bara.

Själv så grejar jag mkt med bilderna, i de fallen jag inte gör det så är det fruktansvärt vackert naturligt ljus och det är det sällan.

Om du överväger att byta kamerasystem så överväg då en kamera med elektronisk sökare, detta innebär att du kan se den färdiga bilden redan i kameran i realtid, detta tycker jag hjälper till att hitta rätt direkt. Där kan man även välja att köra med filter (tänk instagram filter) direkt i kameran och se detta i sökaren. Tex svartvitt eller sepia etc.

Lycka till

Jag tycker att det klassiska rådet om att köpa objektiv först är ett klockrent råd. Det är inte speciellt roligt att få nytt kamerahus utan att ha något objektiv att sätta på kameran.

Så om du nu ska investera i ny utrustning så ska du börja med objektiv/stativ/blixt osv och när du känner att du har rätt brännvidd/objektiv till vad du önskar fotografera så kommer du ganska snart märka om det är någonting du saknar och i så fall kan du fundera på att köpa ett nytt hus.

Jag har nyligen köpt nytt kamerahus då jag ville ha bättre ISO-egenskaper och bättre autofokussystem.
Jag gick från en aps-c till fullformat och kan inte vara nöjdare med bytet, MEN det är inte i närheten av lika stor skillnad som det är på att köpa ett nytt objektiv, det är i glaset allt roligt händer.

Sen som tidigare personer redan sagt så hänger det inte på utrustningen utan på personen som står bakom.

Summa summarum är alltså att satsa på objektiv, och om du märker att en ny kamera skulle underlätta din (foto)vardag så får du kolla på det, men kamerahuset är nog det som påverkar bilden minst.

Lycka till och sluta aldrig fotografera

// Jimmy

450d är en trevlig kamera. Kanske att du kunde byta ut ditt ef 50 mot tex ett sigma 30 1.4 så får du ett ljusstarkt normalobjektiv, kom ihåg att du måste gångers brännvidden med 1.33 för att få den faktiska bildvinkeln på din kamera.

Sen finns det snabbvägar för att bilderna skall se lite tjusigare ut. Tex så kan du ladda hem lightroom från Adobe hemsida och prova i två veckor. Där finns det många färdiga inställningar (presets) som kan ge lite magic åt vissa bilder med ett knapptryck bara.

Själv så grejar jag mkt med bilderna, i de fallen jag inte gör det så är det fruktansvärt vackert naturligt ljus och det är det sällan.

Om du överväger att byta kamerasystem så överväg då en kamera med elektronisk sökare, detta innebär att du kan se den färdiga bilden redan i kameran i realtid, detta tycker jag hjälper till att hitta rätt direkt. Där kan man även välja att köra med filter (tänk instagram filter) direkt i kameran och se detta i sökaren. Tex svartvitt eller sepia etc.

Lycka till

Hej Frans!

Jag har redan köpt Lightroom för att par månader sedan och alla bilder på min profil er redigerade i Lightroom. Dock är det tills vidare de enda bilder jag har redigerat. Har fotat "seriöst" sedan 2009 men först börjat redigera mina bilder för 2 månader sen.
Jag såg en kompis i fotoklubben där bilden på skärmen ändrade sig när hon ändrade på slutartiden men innan hon hade tagit någon bild. Var en wow-upplevelse för mig och därför jag började fundera på om jag borde köpa ett nyare kamera. Det var kanske elektronisk sökare funktionen jag såg?

450D som kamera klarar du dig rätt bra på om du vet vad du håller på med, tittade lite på dina bilder och du har rätt mycket kvar att titta på före utrustningen är begränsningen. Det låter som en pik men det är en bra sak, det innebär att du inte behöver dumpa massa pengar på saker ännu! :)

Till exempel skulle du kunna lägga en del tid på att se in i framkallning eller efterarbete också om du vill gå åt det hållet. Ett enkelt stativ, om du har en android-telefon eller surfplatta kan du köpa en OTG-kabel för typ 50kr och DSLR-controller i plattan/telefonen (typ 70kr) för att få upp liveview och kontrollpanel på större yta. Hjälper enormt när du fotar landskap.

Lär dig råformat, plugga lite om hur färg och exponering fungerar (lämnade lite att önska i bilderna) och överlag sikta mot att skaffa mer kontroll på vad du gör före du ser in i utrustning.

Ja just framkallning och efterarbete kan jag inget om. Köpte Lightroom för ett par månader sedan och har redigerat enbart en handfull bilder tills vidare. Redigerar enligt tips jag fick på en fotokurs. Vilka bloggar/hemsidor/böcker/annat rekommenderar du för att jag kan lära mig?

Tyvärr får nog ingen bilden som man vill 99% av fallen, men du ser inte alla andras skitbilder. Du kanske skulle prova att efterbehandla bilderna lite, det gör stor skillnad. Leta på youtube eller googla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar