Annons

Ny kamera men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lovisasfoton

Ny medlem
Hej!

Efter 4 år snart med min D3100 som även är min första systemkamera så måste jag börja leta ny dels för att den börjar bli gammal nu(köpte den begagnad) och det märks och att jag vill ha en ny. Fotar nästan bara hästar. Det jag saknade på min D3100 var att kunna ta mer bilder i sekunden och att kunna gå högre upp i ISO innan det blir brus. Har köpt bra objektiv till därav har jag kunnat ha min kamera såpass länge men ju mer "duktigare" jag blir desto mer begär jag av kameran. Har just nu Nikkor 50mm 1.4 , Tamron 70-200 f/2.8. Vilket funkar jätte bra!

Är inte så jätte kräsen tanke på hur länge jag stått ut min min lilla kamera. ;) Har inte så jätte hög budget där av står det mellan en begagnad D5300 eller D7100. Tyvärr finns det ju inte så jätte många begagnade d7100 och känner mig nästan lite stressad eftersom jag vill ut i sommar och fota. Så skulle vilja höra era åsikter kring dessa kameror, även d5500 är intressant om det finns begagnad. Men beror helt på pris! Vad är era erfarenheter av dessa kameror?
 
Fördelen med t.ex D7xxx-serien över D5xxx är ju att du får en topp-display och bättre byggkvalité(magnesium istället för plast).
Det viktigaste är ju dock att du trivs med kameran och att den känns skön och rolig att arbeta med :)
Brusprestandan lär ju vara betydligt bättre oavsett vilket du väljer.
 
Hej Lovisa!
jag har haft både 5100, 5200, och 7100 nu har jag en 5500 som jag är väldigt nöjd med MEN så värst snabb serietagning har den inte 5 bilder/s dock fungerar det att fota flygande fåglar med lite trix dvs invänta rätt moment.
För mig var det så att 7100 vart med tiden för tung, den väger nästan 3 hg mer än den jag har nu och jag saknade den vridbara displayen, bufferten för råfiler är inte så stor heller om man kör mycket serietagning så storknar den rätt fort. Den tar 6 bilder /sek så är inte jättesnabb den heller. Cyberphoto har 2 st begagnade hus med 6mån garanti för tillfället för runt 6000kr bildkvalitetsmässigt är de nog likvärdiga 5300 o 7100 men ju nyare kamera desto bättre brushantering generellt.
På det hela taget är jag väldigt förtjust i min 5500 och den får följa med ut för att den är smidig, jag gillar också att man kan flytta fokuspunkterna med touch på displayen :)) himla smidigt. En 5500 kan du nog hitta ny för runt 6000kr.kollade Scandinavian också och de har en 5500 som du kanske kan förhandla dig till ett bra pris på bara huset, de hade även en 7100 för 5000kr
Hoppas detta kan vara till någon nytta /Marie
 
Frågan är ju om D5500 har något betydelsefullt över D5300. Det tycks vara marginellt om nu inte just touchskärm är kritiskt annars kan man spara en del på att välja D5300. Bildkvaliteten torde vara snarlik. Mellan D7100 och 7200 skiljer sig bruset vid kraftig skugglättning med lite bandning (mönster) i bruset i D7100. Har inte hört samma gällande D5500 vs D5300. Jag skulle nog spars en slant och ta D5300.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.