Annons

Ny kamera [K10D].

Produkter
(logga in för att koppla)

Zewrak

Aktiv medlem
Sitter och följer mina kollin på posten.
Har beställt

SanDisk SecureDigital SDHC 4GB Extreme III
Pentax K10D kamerahus
Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro

Något särskilt jag ska tänka på när jag plockar upp den och börjar leka med den? Något konstigt/problem ni hade när ni fick den, som visade sig vara okunskap istället för fel? ;)

Hej Du vill nog beställa batterigreppet, gör mycket för stabiliteten och komforten :)
Och grattis till ett bra val !

vanligt fel som många(inlkusive mig) gjorde var att inte vänta på att stabiliseringslampan tändes i sökaren.

annars är det mest att tuta på. finns lite småsaker som man kommer på vartefter, men det är mest finesser som man får läsa sig till inget som gör att kameran funkar bättre, bara smidigare.

Många (alla märker det inte) reagerar på att något stort och tungt är löst inne i kameran. (Det märks när man vänder och vrider på den.) Var inte orolig, det är normalt.

Zewrak skrev:
Sitter och följer mina kollin på posten.
Har beställt

SanDisk SecureDigital SDHC 4GB Extreme III
Pentax K10D kamerahus
Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro

Något särskilt jag ska tänka på när jag plockar upp den och börjar leka med den? Något konstigt/problem ni hade när ni fick den, som visade sig vara okunskap istället för fel? ;)

Bra paket!

Kom ihåg att inte bli rädd att det är nåt löst i kamera som dunsar! Det är stabilisatorn som låter och inget fel. Extremt vanlig fråga när man plockat upp sin nya Pentax-kamera :)

Btw gå in i spec. inställningar och tillåt bländarring, derefter springer du till närmaste loppis, hittar en chinon eller pentax fast glugg och provar att fota med en gammal manuel godbit :)

Tag dig tid att gå igenom bruksanvisningen och gör det med kameran till hands. Läs och tänk. Lär dig var reglagen sitter och lär dig hitta i menyerna.
Det kanske låter lite naivt men du har igen det i det långa loppet. Alltför många kör fast när det drar ihop sig till att fotografera på grund av att de inte hittar i menyerna etc.
Så motverka teknikpaniken genom att "offra" lite tid på vad jag brukar kalla "torrsim".

Redan skrivit ut manualen i A4 format. Med plats för noteringar ;). Som gammal programmerare är jag lärd att lusläsa manualer.

Jag har suttit och letat lite manuella objektiv redan. SMC-M objektiven, funkar de direkt på kameran?

Senast ändrad:
K- och M-objektiv går att använda, dock är exponeringsmätning inte 100%-ig. Glöm inte att tillåta "Använd bländarring i Spec-menyn.

Kontroller och vid behov uppgradera Firmware, senaste är 1.30

Det finns bättre dokumentation än manualen, t ex "Magic Lantern Guides Pentax K10D"

/Mats

Om du har läst bruksanvisningen och memorerat den så är det bara till att sätta igång.Enda nackdelen är att det är svårt att finna Pentax och Chinonoptik på beg.marknaden.
Kameran är fantastisk och du kan faktiskt hitta en del inställnigar här på Fs som ger bättre bilder. Jpeg är alldeles utmärkt och RAW är fantastiska att använda sig av. Tyvärr kan jag inte använda mig av min kamera men det jag kan säga är att den ger en otrolig färgmättnad och bra exponering, så du kan nog vara nöjd med ditt köp. Säger jag, ett fd Nikonfan...
Numera pocketfåne...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar