Annons

Ny kamera inom överskådlig framtid

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_H

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa mig en ny kamera någongång innan sommaren och vill ha era tips och råd.
Jag äger idag en Canon EOS 300D som jag är väldigt nöjd med, men känner att jag vill byta upp mig. Jag har ögnat på en Canon EOS 5D och en Canon EOS 20D. Det lutar mer åt en 20D och 580 Speedlite, än att lägga alla pengar på ett kalaskamerahus och sedan vara förpassad att fotografera utomhus utan blixt det närmsta halvåret. Får jag pengar över så köper jag nog ett nytt Canon objektiv också. Jag har en Canon EF 50mm 1.8II och ett Canon EF 80-200 4.0-5.6 som jag är nöjd med. Min budget kommer alltså handla om ca: 25000:- + - någon tusenlapp.
Jag har läst på Dpreview om båda kamerorna och det finns många som är något missnöjda med 20D´s bildkvalitet. Jag fotograferar själv endast i RAWformat och det är det enda som intresserar mig, jag vet ju inte om de gjort sina tester med JPEG bilder. Det ÄR skillnad, helt klart.

Det vore trist att köpa en ny 20D och sedan få reda på att Canon släpper en ev. efterföljare inom några månader, så kanske gör jag bäst i att vänta.
Det spekuleras hejvilt fram och tillbaka om olika kommande Canonkameror och jag trodde själv på ett av ryktena tills jag fick reda på av någon att det bara var fejk.

Nåväl, ni med Canon EOS 20D och ni mer 5D´n kan väl väga för/nackdelar med båda kamerorna.

Mvh Tim
 
Tim, du är ju aldrig (i alla fall ytterst sällan) tvingad att använda blixt inne! 5D har ju fantastiska egenskaper vad gäller bruset på höga ISO... ISO 800 och f/1,4 kommer du ruskigt långt med! Jag använder som regel ISO 400 och f/1,8 inne utan större problem med för långa tider,,,

Dessutom så är ju blixtbilder oFTa så oerhört tråkiga :) Bra blixtbilder är ofta bilder där blixten knappt märks/syns eller där den använts riktigt kreativt.. Den senare typen gillar jag generellt sett inte.
Den första typen jag nämner gillar jag men där hade ofta resultatet varit nääära det samma utan blixt:)!

Tänk också på den långt bättre sökaren i 5D jämfört med 20D,, den är en stor fördel innomhus! Fotar du blixt med 20D så måste du fortfarande dras med den lilla mörka sökaren..

Mvh Niclas,


Edit:
20D = Nära "gammal" kamera..
5D = "Ny" kamera..
 
En aspekt att fundera över innan ett byte av en kamera är vad den gamla kameran inte klarar av at ge mig som fotograf, som jag behöver?
 
Tack Nicklas.

Jag är ute efter mindre brus i bilderna, Megapixlar är inte så relevant, över 8 är mer än tillräckligt.
Jag är nöjd med 300D men den är långsam. Väldigt långsam, jag har missat en hel del godis pga dess långsamma uppstart och en viktig aspekt för mig är att den startar "omedelbart" när jag slår på kameran.
Mina kriterier/anledningar att uppgradera mig.

1. Hastigheten
2. Brusnivå
3. Överföringshastighet till dator
4. Blixtautomatik E-TTL II
5. Gärna ISO 50
6. Robust kamerahus






Niclasfoto skrev:
Tim, du är ju aldrig (i alla fall ytterst sällan) tvingad att använda blixt inne! 5D har ju fantastiska egenskaper vad gäller bruset på höga ISO... ISO 800 och f/1,4 kommer du ruskigt långt med! Jag använder som regel ISO 400 och f/1,8 inne utan större problem med för långa tider,,,

Dessutom så är ju blixtbilder oFTa så oerhört tråkiga :) Bra blixtbilder är ofta bilder där blixten knappt märks/syns eller där den använts riktigt kreativt.. Den senare typen gillar jag generellt sett inte.
Den första typen jag nämner gillar jag men där hade ofta resultatet varit nääära det samma utan blixt:)!

Tänk också på den långt bättre sökaren i 5D jämfört med 20D,, den är en stor fördel innomhus! Fotar du blixt med 20D så måste du fortfarande dras med den lilla mörka sökaren..

Mvh Niclas,


Edit:
20D = Nära "gammal" kamera..
5D = "Ny" kamera..
 
Jag lånar tråden lite.
Är ute i samma ärende men funderar på en 1Ds MKII
De kan idag inte säga när jag kan få den, verkar som om Canon styrper tillverkningen.Inget vettigt besked någonstans. Fick jag önska så vore en 3D med 16 MP perfekt i ett mellanprisläge.
HAr en 1DMKII som jag är ruskigt nöjd med men behöver ett nytt 1:a hus.
Väntar på PMA men sen MÅSTE jag ha den innan 16 juni då jag åker på fotoresa. Vågar inte chansa med bara ett hus.

Vad tror ni
Beställa 5D som mellansteg eller ha is i magen?

/jan
 
Jag hade en 300D som jag inte var särskilt missnöjd med, tills jag köpte en 20D.
20D:n sparkar stjärten på 300:an totalt. Särskilt nöjd är jag med det låga bruset och 5fps. Köp en 20D eller vänta några månader tills vi ser vad canon har på g. Priset på 20D lär rasa då.
 
Tack för ditt svar.
Ja, det lutar åt 20D. Visserligen vore det drömmen att jobba med en fullstor sensor, men då lär jag få lägga till drygt 10.000-15.000 på Canons blixt och en bra glugg.
OM jag inte kan få 24-105 objektivet som jag tror den "lanseras" med. Det vore perfekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.