Hej jag skulle vilja ha lite tipps, jag funderar på att köpa ny Kamera. just nu så äger jag en Nikon D60 som jag har fotat med i ungefär ett år. jag känner mer och mer att jag är i behov av en lite mer avanserad kamera med lite mer funktioner. Frågan är då hur långt steget ska bli, ska man gå upp ett steg till D90 eller ska man gå upp ända till en D300? lite tipps vore underbart om vad som kan vara rimmligt.
Tack på förhand Georg!
Hej!
Enkelt uttryckt - andra kommer säkert att fylla på med fler detaljer - så ger en D90 ungefär de här extra sakerna jämfört med en D60:
- Du får en lite modernare bildsensor som framför allt sköter sig bättre på höga isotal, den kan ta bättre bilder i svagt ljus
- Du får en lite större kamera som för många (men inte alla) är lite skönare att hålla
- Du får fler knappar och vred på kamerans utsida så du inte behöver gå in i menyerna hela tiden
- Du få en lite snabbare kamera, avtrycket reagerar snabbare, du kan ta fler bilder (4,5 mot 3) per sekund
- Du får autofokus även med äldre objektiv ("AF") som saknar fokusmotor i själva objektivet vilket nyare objektiv ("AF-S") har.
- Du får en lite mer avancerad och snabbare autofokus
- Du får live view, att du kan använda skärmen baktill som en sökare
- Du får en filmfunktion
Några större saker som skiljer en D300 från en D90 är
- Du får ett större och betydligt kraftigare byggt kamerahus som tål mycket mer stryk, smuts och väta
- Du får ännu fler knappar och vred på kamerans utsida så du inte behöver gå in i menyerna lika ofta
- Du får en snabbare kamera som klarar att ta 6 bilder/sekund (8 bilder/sek med batterigrepp och större batteri)
- Du får en ytterligare mer avancerad och snabbare autofokus
- Du får enklare mätning och viss exponeringsautomatik även med gamla helmanuella Nikon-objektiv (de utan autofokus)
- Du kan använda en del avancerade tillbehör (som den trådlösa sändaren WT-4)
D300 och D90 har i grund och botten samma bildsensor, men D300 har däremot inte möjlighet att filma som D90.