Annons

Ny kamera för resa

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaHall

Avslutat medlemskap
Hej på er!

Jag ska köpa mig en ny kamera. Min Panasonic HX5V kompaktkamera var jag nöjd med men åkte i backen med objektivet ute.

Jag använder framförallt kameran när jag reser. Hemma använder jag mobilkamera för det mesta. Det jag efterfrågar är: lätt att hantera, lätt att ställa in, inte så vansinningt stor och tung, bra zoom och upplösning på bilderna. Gärna bra batteritid.

Den behöver inte vara liten men jag vill som sagt inte gå och bära på en 1-kilosklump. Jag är fruktansvärt dålig på att fotografera men vill bli bra och tror jag skulle kunna bli det om jag hittar en kamera som passar mig och gör det roligt.

Det är ni som är experter, hoppas ni kan ge mig något bra råd :)

/Anna

Jag slår ett slag för Canon Powershot S100, har själv föregångaren S95 och det är utan tvekan den bästa kompaktkamera jag testat den har allt du efterfrågar men Du har också möjlighet att finlira med manuella inställningar när Du får mera kläm på att fota.

Min hänger med jämnt i en liten bältesväska som även innehåller ett extra batteri vilket alltid är bra att ha, även om jag tycker att batteritiden på den är bra så gör Murphys lag att batteriet tar slut i sämsta möjliga läge.

Sony RX100 är nog den bästa kompaktkameran på marknaden just nu, men den är också bland de dyraste.

Om du inte ska filma är Olympus ZX-1 en bra kamera som har gått ner i pris på sistone, då den har ett tag på nacken. Batteritiden är ganska dålig på nästan alla kompaktkameror, så det är bra ha med sig laddaren och kanske ett extra batteri på resor.

Canon S100 som nämndes är en annan bra kamera som kostar något mer än ZX-1, men är något mindre.

Om du inte är så bra på att fotografera och mest gör det för att det är kul och för minnen så är nästan alla kompakter utom de allra billigaste bra. Gå in på närmaste elektroniklada och känn på olika modeller och välj den du tycker känns bäst och enklast att hantera. Du är förmodligen ändå inte intresserad av alla specialfinesser som finns i de dyrare kameror som redan nämnts, och som kommer fortsätta nämnas i den här tråden :)

Ojoj, utbudet är ju enormt. Du har fått några bra förslag redan. En kamera som jag kikade på innan jag köpte Sony RX100 var faktiskt Samsungs nya, EX2F. Verkar vara en vettig kompakt som också har inbyggd WiFi.

Den behöver inte vara liten men jag vill som sagt inte gå och bära på en 1-kilosklump. Jag är fruktansvärt dålig på att fotografera men vill bli bra och tror jag skulle kunna bli det om jag hittar en kamera som passar mig och gör det roligt.

Jag har ett gäng med olika kompakter, från de biligaste enklaste till de dyrare och mer avancerade men de lider alla av samma problem. De är inget kul att fota med dem! De är alla små och behändiga men samtidigt små och plottriga. Att komponera bilderna på en skärmen ger mig ingen känsla.

För mig är det mycket roligare att fota med en systemkamera. Att sikta med en rejäl sökare ger en helt annan möjlighet. Dessutom tycker jag det är enklare att hantera en systemkamera. Om man fotar i det hel-automatiska läget är en kompakt och en systemkamera precis lika enkla att använda. Om man däremot vill ta kontroll över sin kamera, välja fokuspunkt, välja bländare etc, ja då är en systemkamera lättare att hantera.

Den i princip enda fördelen med en kompaktkamera är dess ringa storlek.

Om du alltså är beredd att "släpa" runt på ett drygt halvkilo - satsa då på en systemkamera av instegsmodell. Då finns i alla fall chansen att du kommer att få en "kick" i ditt fotande. Köper du en ny kompakt kommer du bara att stå kvar på samma punkt och stampa.

Detta sagt som en liten provocerande motvikt till alla förståndiga rekommendationer om en bra kompakt! :)

I min fotoaffär rekommenderar de oxå Sony RX100 som bästa kompakta kameran just nu, om du inte behöver en långzoomare, gör du det så rekommenderade de Panasonic Lumix DMC FZ200.

Hej på er!

Jag ska köpa mig en ny kamera. Min Panasonic HX5V kompaktkamera var jag nöjd med men åkte i backen med objektivet ute.

Jag använder framförallt kameran när jag reser. Hemma använder jag mobilkamera för det mesta. Det jag efterfrågar är: lätt att hantera, lätt att ställa in, inte så vansinningt stor och tung, bra zoom och upplösning på bilderna. Gärna bra batteritid.

Det är ni som är experter, hoppas ni kan ge mig något bra råd :)

/Anna

Sonys HX20V är en långzoomarkamera, som är förvånansvärt liten och lätt, fast den zoomar upp till 500mm.

Denna typ av kompakt är mera anonym, och drar inte ögonen till sig som en större systemkamera gör, vilket oftast kan upplevas besvärligt och folk börjar att skruva på sig och känner sig obekväma. Denna fördel glöms ofta bort av någon anledning

Typen av kamera som jag nämner ovan har ofta också riktigt bra automatiska lägen som gör fotandet väldigt enkelt och okomplicerat. den lite längre zoomen hjälper också till för att inte störa så mycket när man är i främmande land, man behöver dock inte alltid köra på maxzoom, dom flesta av dessa modeller är inte lika bra vid fullzoom, men förvånansvärt duktiga numera.

Lumix kankse ett alternativ?

Vilket engagemang du fatt i fragan om tips om kamera kop:)
Jag har en Lumix DMC-TZ7 som jag varit oerhort nojd med. sjuan pa slutet ar modellen jag har sa tittar du pa en ny kommer det troligen att vara en DMC-TZ23 eller liknande.
Den kostar ca 3500 och jag anser den mkt prisvard och ett bra alternativ till mkt annat.
Lycka till i ditt val.
Robin

Tack för alla tips!

Jag är ändå lite inne på att köpa en systemkamera. Jag har också hört väldigt bra om lumix! Lär väl bestämma mig när jag väl är på plats. Men jag kommer definitivt gå på det ni har rekommenderat! Har ni nåt tips på vart man ska köpa den också?

Jag har ett gäng med olika kompakter, från de biligaste enklaste till de dyrare och mer avancerade men de lider alla av samma problem. De är inget kul att fota med dem! De är alla små och behändiga men samtidigt små och plottriga. Att komponera bilderna på en skärmen ger mig ingen känsla.

För mig är det mycket roligare att fota med en systemkamera. Att sikta med en rejäl sökare ger en helt annan möjlighet. Dessutom tycker jag det är enklare att hantera en systemkamera. Om man fotar i det hel-automatiska läget är en kompakt och en systemkamera precis lika enkla att använda. Om man däremot vill ta kontroll över sin kamera, välja fokuspunkt, välja bländare etc, ja då är en systemkamera lättare att hantera.

Den i princip enda fördelen med en kompaktkamera är dess ringa storlek.

Om du alltså är beredd att "släpa" runt på ett drygt halvkilo - satsa då på en systemkamera av instegsmodell. Då finns i alla fall chansen att du kommer att få en "kick" i ditt fotande. Köper du en ny kompakt kommer du bara att stå kvar på samma punkt och stampa.

Detta sagt som en liten provocerande motvikt till alla förståndiga rekommendationer om en bra kompakt! :)

Jag håller med, inget är roligare än att fota med en tjockkamera (förutsatt att man känner sig bekväm med den i den miljö man fotar).

Tycker dock att det är kul med en kamera som man alltid kan ta med sig. Skaffade en Ricoh gr digital3 nyligen. Den är både smidig och rolig att fota med. Än så länge i alla fall!

Om det inte är för sent, och du vill ha en "liten" systemkamera så hade jag kollat på Sony NEX-5n. Det, är mycket kamera för pengarna. Och bra, fantastiskt bra, tycker jag.
Lycka till med ditt val!! Finns som sagt mycket att välja på.... //Peter-L

tips om inkops stallen

Tack för alla tips!

Jag är ändå lite inne på att köpa en systemkamera. Jag har också hört väldigt bra om lumix! Lär väl bestämma mig när jag väl är på plats. Men jag kommer definitivt gå på det ni har rekommenderat! Har ni nåt tips på vart man ska köpa den också?

I fraga om tips vart du ska kopa kameran har jag ett tips men jag vet ju inte vart du bor????
OM du bor i narheten av Uppsala skulle jag gatt till Media markt i Uppsala och fraga efter August. Han ar mkt bra pa att kolla vad DU vill ha och behover. Han har detta som intresse och kan mkt om kameror vilket tyvarr ar en egenskap som saknas hos en del i branchen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar