Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera - D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjällfoto

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att uppdatera mig och köpa en ny kamera. När jag fick se vilka fantastiska foton Nikon D90n tar blev jag rent ut sagt förälskad. Modellen är dock lite "gammal" vilket gör att man endast kan köpa ett kamerahus för 5000:-. Finns det någon annan Nikon som liknar D90n?

Finns det någon kameraförsäljare som har bra paketpris till D90 än?

Eftersom jag är en studerande 15/16-åring har jag inte allt för stor ekonomi...

Tack på förhand!

5000 kr tycker jag är alldeles för mycket pengar för en D90! "Lite" gammal är väl en underdrift i sammanhanget, den ersattes av D7000 som nu är ersatt av D7100. En D7000 är rätt mycket trevligare och kostar inte såå många kronor till.

Är du intresserad av just D90 så tycker jag att du ska köpa en begagnad. Det är ju definitivt ingen brist på dem!

Jag funderar på att uppdatera mig och köpa en ny kamera. När jag fick se vilka fantastiska foton Nikon D90n tar blev jag rent ut sagt förälskad. Modellen är dock lite "gammal" vilket gör att man endast kan köpa ett kamerahus för 5000:-. Finns det någon annan Nikon som liknar D90n?

Finns det någon kameraförsäljare som har bra paketpris till D90 än?

Eftersom jag är en studerande 15/16-åring har jag inte allt för stor ekonomi...

Tack på förhand!

D90:n är bra men gammal. Då är D7000 ett bättre val men även den är lite till åren. Men, välj hellre 16-85 mm objektivet. Bättre och litet och behändigt. Smöra lite för din mormor eller farmor. Du kan kanske hjälpa dem med något. Du behöver något att göra under sommaren också. Du röker väl inte, det är ju att bränna pengar i onödan.//K

Även begagnad är D90 ofta för högt prissatt. Med tanke på att D300 som kostade 10.000:- ny på slutet bara kostar 3000:- beg och de sista exen av D90 gick för 5000:- är allt över 1500:- för D90 sett i relation till D300 (samma generation) för mycket enl mig - och så billigt får man den inte. Jag föreslår en beg D7000 för ca 4000:- eller en beg D300 för 3000:- istället.

Annars köp ett av de sista exen av D7000 nytt.

Man kan köpa begpaket med D300 t ex med 16-85 för ett vettigt pris. Vill man ha en superzoom till finns ju 18-200 VR (ca 2500-3000:- beg) eller 18-200 VR II (3500-4000:) beg om man köper dessa separat. Paketpris för D300+18-200 VR I har ett rimligt pris runt 6000:-.

Jag har kvar min D90 som backup för att jag ansåg att den var mer värd för mig än vad jag får för den beggad, men köp inte en ny sådan utan gör som dom skrivit tidigare. Satsa på 300:an ist...

5000 kr tycker jag är alldeles för mycket pengar för en D90! "Lite" gammal är väl en underdrift i sammanhanget, den ersattes av D7000 som nu är ersatt av D7100. En D7000 är rätt mycket trevligare och kostar inte såå många kronor till.

Är du intresserad av just D90 så tycker jag att du ska köpa en begagnad. Det är ju definitivt ingen brist på dem!

Jag är väldigt intresserad av D90n...
Är det stor skillnad mellan D90 och D7000?

Jag är väldigt intresserad av D90n...
Är det stor skillnad mellan D90 och D7000?

Handhavandemässigt kan det väl gå ungefär på ett ut. Alla Nikonmodeller när man kommit över instegsmodellerna D3xxx och D5xxx hanteras på i stort sett samma sätt. Oavset om det är en D90 en D7000 eller en D800, det är någon enstaka knapp som skiljer, samt byggkvalitet.

D7000 är bättre på i stort sett alla omåden, bättre sökare, mindre brus vid svagt ljus, bättre autofokus, bättre dynamiskt omfång, bättre färgdjup. har två kortfack så istället för ett så att du kan få backup. Snabbare bildfrekvens.

Så ja det är stor skillnad, och den är inte till D90:s fördel

Vad är det som gör D90 så attraktiv för dig?

Handhavandemässigt kan det väl gå ungefär på ett ut. Alla Nikonmodeller när man kommit över instegsmodellerna D3xxx och D5xxx hanteras på i stort sett samma sätt. Oavset om det är en D90 en D7000 eller en D800, det är någon enstaka knapp som skiljer, samt byggkvalitet.

D7000 är bättre på i stort sett alla omåden, bättre sökare, mindre brus vid svagt ljus, bättre autofokus, bättre dynamiskt omfång, bättre färgdjup. har två kortfack så istället för ett så att du kan få backup. Snabbare bildfrekvens.

Så ja det är stor skillnad, och den är inte till D90:s fördel

Vad är det som gör D90 så attraktiv för dig?

Jag fängslades av D90n:s fantastiska bildkvalitet och hur kameran beter sig i svagt ljus - underbart. Däremot är jag näst intill säker på att det blir en D7000, eftersom allt verkar vara mycket bättre än med D90n!

Låter lite som att du gjort samma "misstag" som jag gjort ett par gånger, särskilt när jag precis började intressera mig utav foto. D.v.s. blandat ihop bra fotograf med bra kamera.

Jag har fotat mycket med både D90 och D7000, och det finns ingenting hos D90 som jag saknar hos D7000.

Med det sagt; D90 är en grym kamera, och efter tre års flitigt användande är det fortfarande mycket sällan jag känner mig det minsta begränsad av den. Vore det inte för att jag ville ha fullformat skulle jag utan problem klarat mig 2-3 år till med den förutsatt att den höll.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Jag fängslades av D90n:s fantastiska bildkvalitet och hur kameran beter sig i svagt ljus - underbart. Däremot är jag näst intill säker på att det blir en D7000, eftersom allt verkar vara mycket bättre än med D90n!

Jämfört med den senaste generationen är D90 inte särskilt bra i dåligt ljus och har inte överdrivet bra bildkvalité. Den hade det jämfört med vad som fanns när den kom, men i dagens läge har de billigaste instegsmodellerna bättre sensor. Inte heller autofokusen är särskilt mycket att hänga i granen och trivs inget vidare i svagt ljus jämfört md de senare modellerna.

Jämfört med den senaste generationen är D90 inte särskilt bra i dåligt ljus och har inte överdrivet bra bildkvalité. Den hade det jämfört med vad som fanns när den kom, men i dagens läge har de billigaste instegsmodellerna bättre sensor. Inte heller autofokusen är särskilt mycket att hänga i granen och trivs inget vidare i svagt ljus jämfört md de senare modellerna.

Det blir en D7000 för min del!
Jag kommer antagligen att införskaffa ett fast objektiv också, för att kunna få ut det bästa i svagt ljus,

Jag gjorde ett test i vintras i samband med frågor i en annan tråd om D90:n. Bilder togs på fåglar på 3-4 m håll med Nikon AF-S 300/4. Nedbländat till bl 7,1, ISO 800 med D90:n. Bilderna blev strålande bra. Bilder togs också med D600. Svårt att avgöra vilka som blev bäst. D600:an ger ju lite mjukare kontrast men annars just ingen skillnad. Mittpunkten i AF är ju precis. Visst, det har runnit mycket vatten under broarna sedan D90:n konstruerades, men så dålig är den inte. Men som trådskaparen valde, D7000 är ju nyare och presterar finfina bilder. Säkert ett prisvärt val.//K

Jag hade ett 16-85 som "normal" till min D90. Äldsta sonen har det nu som långtidslån. Men jag är mycket förtjust i det och speciellt då 16 mm-läget. Den lite lägre ljusstyrkan tycker inte jag är något problem, man kan ju höja ISO en del. ISO 800 är inte så lite...//K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar