ANNONS
Annons

ny kamera - död pixel

Produkter
(logga in för att koppla)

G Nilsson

Aktiv medlem
hah, min andra paniktrad om min nya d700.
hoppas det slutar lika lyckligt som den forra

tog ett par testbilder med nya d700 och dar ar minsann en fastnad(?) ljus pixel nastan langst upp i mitten.

verkar vara ganska vanligt pa d700 och d3...

ska man rusa tillbaka till butiken eller ar det ngt man far rakna med och satta upp en automatiserad fix nar man "framkallar"?

Jag har märkt att den döda pixeln bara syns när jag fotar på höga på höga ison under riktigt dåliga ljusförhållanden.. Syns den döda pixeln även på låga ison?

Jag har märkt att den döda pixeln bara syns när jag fotar på höga på höga ison under riktigt dåliga ljusförhållanden.. Syns den döda pixeln även på låga ison?

I så fall det väl inte en död pixel utan en het. De slår över helt enkelt när det blir för mycket förstärkning.

Hur som haver måste man lämna in kameran för att få det åtgärdat. Ska man iväg på nått viktigt kan det ju vara idé att vänta och istället retuschera bort pixeln tills vidare.

Mvh
Maverick

rengoring? den ar en vecka gammal! :)

sen tar det ca 1manad att fa den fixad nar man lamnar in den, drar till japan i 2 manader om 9 dagar :p

Njae, tanken var att du retuscherar bort pricken om och när det behövs (en 'fix' när man framkallar som du själv skrev) och senare, när det ändå är dags för rengöring, får du det fixat. Stör pricken mycket är det såklart bara att lämna in den direkt. Utan rengöring.

rengoring? den ar en vecka gammal! :)

sen tar det ca 1manad att fa den fixad nar man lamnar in den, drar till japan i 2 manader om 9 dagar :p

Som sagt, låt mjukvarorna göra jobbet istället. Detta är ett vanligt problem speciellt när man kör på högre ISO.

Om du inte använder LR / NX kan du skriva ett macro som kör en healing brush eller liknande på alla bilderna i PS, det är ju alltid samma punkter som ska fixas.

(nu har jag också en D700, mums!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar