Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera (20-30k)

Produkter
(logga in för att koppla)

vistor

Ny medlem
Hej!

Jag är relativt ny till fotografering. Har tidigare endast behandlat bilder men inte tagit dem.

Nu efter mycket övning och lite kurser känner jag mig redo för en lite dyrare kamera, har tidigare haft en canon 80d, som det förvisso inte är något fel på, men jag är inte såpass "förälskad" i den att jag vill köpa massor av objektiv till canon och låsa mig där.

Frågan är, vad skulle ni ha köpt för kamera mellan 20-30tkr, gärna med ett objektiv (men kan läggas till) med målet att fotografera landskap och portträtt?

Berätta

Om du berättar vad du inte riktigt gillade med den gamla kameran så är det nog troligare att du får adekvata tips på kameror som kan passa dig. Annars lär det vara stor risk att du blir missnöjd en gång till. Det är ju onödigt att förlora pengar en gång till vid systembyte. Viktigt är också att veta vilken/vilka objektiv du hade/har (Objektiven har ju större inverkan på bilden än kamerahuset).

Du kommer nog mycket längre om du lägger 12tsek på kameran och 18tsek på objektiv och tillbehör t.ex. ND-filter m.m. För porträtt och landskap hade jag bland annat tittat på dynamiska omfånget och där är D8XX-serien från Nikon prisvärd.

Nikon D800E (ca 8-9k beg)
Nikon 85 f/1.4G (ca 8-9k beg) (alt. 85 1.4D och 180 f/2.8 IF ED samt 1500 kr över)
Vidvinkelobjektiv of your choice (kanske ca 8-9k där med t.ex. 14-24 f/2.8 eller fast optik)
3000 kr till beg speedlight, triggers, en softbox och ett stativ

Vågar nästan

Och jag vågar nästan slå vad om att TS aldrig reflekterat över att sin 80D har brustit i dynamiskt omfång, utan att det är andra saker som brustit. Tycker faktiskt att man ska vänta med att ge svar innan man vet. Blir annars lätt att TS får en massa råd som kanske inte egentligen är särskilt produktiva (även om det är bra prylar som föreslogs). Kan ju vara att TS tycker att skärpedjupet är för kort (van vid mobilen) eller att kitlinsen inte är skarp (och att denne fotograferat landskap med alla fokuspunkter aktiva i sportläget (snabb tid stor bländaröppning) eller liknande. Kanske lite överdrivet exempel men liknande trådar är inte direkt ovanliga. Själv använder jag tre olika system + ett par kompaktkameror för olika typer av fotografering numera. Olympus 4:3 för landskap, Canon FF för portträtt och Nikon DX för djur/wildlife samt alla 3 för macro/seminärbild beroende på vad jag har med mig eller typer av motiv. Inte lätt att ge råd när man inte vet vad som efterfrågas då det finns helt olika fördelar med olika system.

Senast ändrad:
Med den budget skulle jag lätt köpa en Sony a7iii eftersom den är oslagbart bäst för det mesta användingsområden i den prisklassen.

Och jag vågar nästan slå vad om att TS aldrig reflekterat över att sin 80D har brustit i dynamiskt omfång, utan att det är andra saker som brustit. Tycker faktiskt att man ska vänta med att ge svar innan man vet. Blir annars lätt att TS får en massa råd som kanske inte egentligen är särskilt produktiva (även om det är bra prylar som föreslogs). Kan ju vara att TS tycker att skärpedjupet är för kort (van vid mobilen) eller att kitlinsen inte är skarp (och att denne fotograferat landskap med alla fokuspunkter aktiva i sportläget (snabb tid stor bländaröppning) eller liknande. Kanske lite överdrivet exempel men liknande trådar är inte direkt ovanliga. Själv använder jag tre olika system + ett par kompaktkameror för olika typer av fotografering numera. Olympus 4:3 för landskap, Canon FF för portträtt och Nikon DX för djur/wildlife samt alla 3 för macro/seminärbild beroende på vad jag har med mig eller typer av motiv. Inte lätt att ge råd när man inte vet vad som efterfrågas då det finns helt olika fördelar med olika system.

TS verkar inte ha kommit till punkten att kunna bedöma exakt vad han ska ha och bättre kamera för porträtt och landskap för pengarna får man leta efter.

Fullformat kanske är viktigare att peka på än att den har bättre dr etc, men det är ett väldigt bra paket för 30k. Finns nog att växa i över en lång tid.

Frågan är, vad skulle ni ha köpt för kamera mellan 20-30tkr, gärna med ett objektiv (men kan läggas till) med målet att fotografera landskap och portträtt?

Vad är det du inte kan göra med din nuvarande kamera vid porträtt- och landskapsfoto som du skulle vilja kunna göra? Det är alltid bra att fundera på vilka brister man vill åtgärda innan man vidtar en åtgärd.

Jag hade nog valt ett tele och ett vidvinkelobjektiv, då kommer du rätt långt både för att fota porträtt och landskap.

Tänk på om du vill ha en fullformat eller cropkamera.

Välj kameramärke efter vilken optik du tror passar dig bäst men även beroende på om du vill kunna fotografera i mörker. Sony har till exempel rätt dyra objektiv. Vill du ha en liten kompakt kamera, spegellös kanske.

Lägg till en blixt eller två + blixtstativ för att fotografera inomhus för studiobilder.

Ett stativ om du vill fotografera på natten för astro.

Sony har 9 st objektiv från Sigma nu, och flera är säkert på väg, för småbild ( fullformat )

Vad är det du saknar i det resultat du får nu? Eller är det något i själva hanteringen/ergonomin du inte kommer överens med?

För porträtt är modell, miljö, ljus, uttryck etc helt avgörande, och beroende på stil, kan valet av objektiv vara avgörande. Däremot har kamerahuset rätt liten betydelse, (även om fullformat gör det lättare att få tunt skärpedjup, om man är ute efter det).

Hej!

Jag är relativt ny till fotografering. Har tidigare endast behandlat bilder men inte tagit dem.

Nu efter mycket övning och lite kurser känner jag mig redo för en lite dyrare kamera, har tidigare haft en canon 80d, som det förvisso inte är något fel på, men jag är inte såpass "förälskad" i den att jag vill köpa massor av objektiv till canon och låsa mig där.

Använd din kamera ett tag så rätar nog frågetecknen ut sig om vad du behöver.

Jag skulle gärna ser ett exempel foto då kamerans DR inte räcker för porträttfotografi. Kanske som bonus med tillhörande histogram. Har ni verkligen lyckats tar porträtt foton då histogrammet tangera vänster och högersida av histogrammet så att bildinformation går förlorad? Jag är bara nyfiken, för det är ju argumentet här för att köpa en ny kamera.

PS. om man fota rakt i solen finns det ingen kamera som klara DR ;-)

Hej!

Svårt att säga. Det är mycket olika behov som kan variera även inom tex. landskapsfoto. Tex. under vilka förhållanden, ljusmöjligheter, personliga krav, hur mycket man är beredd att släpa på, etc.

Portätt fotas med allt från m43 till MF. Samma sak där att förhållanden och krav varierar stort mellan olika fotografer.

Tycker inte att det är så enkelt att säga att kamera XXX är perfekt för allt och alla inom YY prisklass.

Mitt tips är att börja fundera på vilka objektiv som du är intresserad av; bildmässiga egenskaper, vikt/storlek, kostnad, etc.

Fundera sedan också på om du främst kommer trivas med DSLR eller spegellöst (med landskap så skulle jag nog luta lite mer åt spegellöst personligen, men det finns många olika preferenser här, och även DSLR kan vara fördel ibland).

När du vet vilken kamerafattning och ekosystem du skall investera i, så kan du börja fundera på vilket exakt kamerahus/modell som du skall starta med. Jag skulle alltså ta det valet sist.

ANNONS