ANNONS
Annons

Ny inom studio..ska köpa grejer och har en miljon frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

lillavickevire

Aktiv medlem
Vann nyss en alldeles för stor summa pengar på bingo som (en del av det) jag tänkte lägga ner på en fotostudio.

MEN



Nu är det ju så att det finns ett helt hav av prylar där ute...och jag vet knappt vart jag ska börja kika efter grejer.
Vad ska man tänka på i valet?
VAD SKA MAN VÄLJA?????

blixtar...softboxar...reflektorer...bakgrunder..stativ..hujedamej

Det är ju en självklarhet att man vill ha grejer som håller ett bra tag..sedan vill man ju inte ha det allt för svårhanterligt när man är så pass ny som man är inom området, men när man väl har haft det ett tag så vill man inte tröttna på grejerna.

Har kikat på Elinchroom D-Lite 2 & 4 it, vad är det för skillnad på dessa som gör det värt en tusenlapp extra för D-lite 4?
(http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20804
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20805)

Sedan detta med bakgrunder..mått? färg? material?



var god hjälp mig snälla människor!
 
Om din profil stämmer, så bästa början är hitta ett rum - precis som Per skriver. Är kanske inte helt enkelt med tanke på din ålder och övriga familjens intresse. Därefter bör du fundera över dina ekonomiska ramar. Elinchrome är ett välkänt fabrikat som är lätta att jobba med. Dock så är det väldigt svårt att hitta "pirat" tillbehör. (T.ex. ett paraply är ca 2 -3 ggr dyrare än vad ett pirat fabrikat är.)

Mitt förslag till dig är

Elinchrome D-lite 4 paketet. Dessa kommer att räcka mer än väl och framför allt till helkropp.
Bakgrund i papp med någon typ av upphängning
Reflexskärm med eget stativ och hållare
Radiostyrning till blixtarna
Raster (ev även klaffar) för att kunna styra ljus på modellen bakifrån eller på fonden
Lite rekvisita i form av spegel, stol, låda, större kudde fylld med ris eller vad det nu är osv osv......

Ovanstående prylar är långt ifrån billiga om du håller dig till Elinchrome rakt igenom. Önskelistan kan göras hur lång som helst men här har du de tekniska förutsättningarna för att komma igång. Skulle intresset falna, så kan du sälja allt med en hanterbar förlust.
 
Vad ska du fota?

Vad du skall fota är direkt avgörande för vilken utrustning som du bör börja med.

Inne eller ute
Inne räcker det med blixtar som du kan koppla till eluttaget i väggen. För utomhusfotografering behöver du batteridrivna blixtar (om du inte har en väldigt lång förlängningssladd). Den batteridrivna kan du naturligtvis också använda inne. Nackdelen är att de kostar lite mer.

Stora eller små saker/personer
Ja, ju större saker du behöver ljussätta alternativt ju längre ifrån du måste vara desto kraftigare blixtar behöver du. Skillnaden mellan D-lite 2 och 4 är just kraften. 4 är dubbelt så kraftfull.

Tillbehör
Vad gäller tillbehören tycker jag du skall prova dig fram och se vad du behöver. På youtube finns en kanal som heter The Flash Center. Där kan man lära sig en del, och hitta en del relaterade filmer på andra sidor. Se länken http://www.youtube.com/user/TheFlashCentre

Jag är också ganska ny inom studiofotografering men har insett att det lilla rum jag har som studio inte räcker till mycket mer än porträtt från bröstkorg uppåt. Därför valde jag D-lite 2 it. De funkar och de softboxar som medföljer räcker gott för den typen av porträtt. Jag har ännu ingen bakgrund utan använder mig av en vägg. Blixtarna har jag ännu inte använt på mer än halv kraft så jag känner inte att jag behövt den extra kraft som D-lite 4 har.

Elinchrom har som du säkert vet en hel del blixtar att välja mellan och en uppsjö av tillbehör som t.ex. ljusformare. Jag valde dem av den anledningen. Alternativen för mig var ganska små, Profoto kändes likvärdigt men onödigt dyrt, likaså Bowens.
 
Tack för svaren!! ett rum att ställa alt i är absolut inga problem, har i princip hela övervåningen i huset.

Har bestämt mig för ett D-lite 4 "to go-set", känner att det kommer att behövas då det kommer att bli väldigt mycket helkroppsporträtt.

En liten fråga dock när det gäller bakgrundsstativ..har kikat på detta (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=B1313), dock så står det att man bara kan justera bredden till pasta punkter på 210, 315 och 420 cm, går det ändå att använda en bakgrund som är 270 cm bred (tänker självklart då på 315cm)?
 
Är inga problem. Dock så kan du behöva en klämma för att "bromsa" bakgrunden. Stora plastklämmor finns att köpa t.ex. på Jula, Clas Olsson eller liknande. Används till att klämma om bakgrundsrullen och mittkärnan. Lite "gaffatejp" (silvertejp) eller liknande kan också vara bra att ha. Används för att tejpa fast bakrunden i framkanten så att man inte snubblar över kanten i onödan. Likaså kan det vara bra att tejpa fast elkabeln till blixten på golvet så att ingen drar omkull den. Speciellt viktigt vid barn och djurfotografering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.