Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny i Pentaxvärlden

Produkter
(logga in för att koppla)

Miss_linda

Medlem
Jag är faktiskt helt ny inom fotografering och förstår inget av alla siffror och konstiga förkortningar som finns på alla objektiv när man kikar runt på internet.
Jag har alltså köpt mig en Pentac KM och jag är jätte nöjd med de bilder jag lyckats ta med kitobjektivet som är 18-55. Däremot önskar jag att jag skulle kunna ta närmare biler samt att jag skulle vela zooma, tex när mina vänner åker vattenskidor.

Min mor sa då att hon har gammla objektiv men det var tyvärr till en olympus kamera (Analog). Kan man använda dem på något sätt? Med någon adapter eller så?
Om inte de vad skulle rekomenderas för Macro objektiv om jag gärna fotar blommor? ´

Skulle gärna ställa 1000 frågor till men jag tror vi stannar där.

Hoppas någon kan hjälpa en vilsen själ.
 
Ska du fota utomhus i bra ljus fungerar många telezoomar - ska du däremot använda dom inomhus eller i dåligt ljus behöver du ljusstarkare objektiv. F2.8 genom hela omfånget rekommenderas på ett tele (men då kostar det ju också mer).

Ett vanlig tele kan du komma rätt nära blommor med, kanske inte riktigt, riktigt nära som med ett rent macro-objektiv... men tror du skulle vara rätt nöjd med det.

Ett objektiv jag använder mycket är mitt Tamron 28-300mm... fungerar till nästan allt, bara det finns tillräckligt med ljus. Finns ju även andra objektiv som inte är lika extrema. 70-210mm är mkt vanligt och går nog att hitta billigt beggat. Se bara till att du har autofokus.

Gällande objektiv du kan använda så fungerar det mesta till din kamera som Pentax gjort. M42 däremot är bara manuellt och kräver en adapterring.
 
Min mor sa då att hon har gammla objektiv men det var tyvärr till en olympus kamera (Analog). Kan man använda dem på något sätt? Med någon adapter eller så?

Tyvärr passar inte din mors gammla Olympus OM (manuella) manuella objektiv på din Pentax-kamera. Det finns så vitt jag vet inte heller någon lämplig adapter, en sådan skulle förmodligen behöva en lins för att korrigera skillnaden i avståndet mellan objektiv och sensor.

Adaptrar för Olympus OM objektiv finns annars till (nya) Olympus 4/3 (även Panasonic 4/3) och för Canon EOS.
 
Du kan slå en massa flugor med samma smäll om du har t.ex ett D-FA 100 makro. Du kan fota blommor och bin samtidigt som det också är ett ljusstarkt kort tele. Väldigt användbart.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar.

Jag fotar mest utomhus så det är där min kamera kommer mest till användning.
Jag har fått låna ett objektiv som är 80-200 (vad de nu står för, förstår mig inte på alla siffror) är det något att ha, jag får nämligen köpa det om jag vill. Självklart kommer jag ju märka om bilderna blir bra eller ej men jag tänkte om det fanns något mer prisvärt?

Tack igen för svaren =)
 
Jag fotar mest utomhus så det är där min kamera kommer mest till användning.
Jag har fått låna ett objektiv som är 80-200 (vad de nu står för, förstår mig inte på alla siffror) är det något att ha, jag får nämligen köpa det om jag vill. Självklart kommer jag ju märka om bilderna blir bra eller ej men jag tänkte om det fanns något mer prisvärt?

Tack igen för svaren =)

Hej!
Jag har ett sigma 70-300 med inbygd "fake makro". Det tycker jag har fungerat väldigt bra när man fotar ute och det inte har hunnit bli allt för mörkt. Det kostar ca 2.300 kr nytt nu. Bra för att komma både riktigt nära och zooma. Har använt det till många av bilderna på min sida.
M.V.H/maria
 
Det finns objektiv-adaptrar för Olympus-Pentax-K bajonett vilket gör att du kan använda dina gamla olympusobjektiv på din Pentax. Problemet är att om man använder en adapter utan korrigeringslins så kommer du aldrig att kunna fokusera oändligt, eftersom objektivet är tänkt att fokusera rätt vid ett visst avstånd från filmen eller sensorn, när du använder en adapter så sitter den mellan kamerahuset och objektivet, vilket gör att objektivet flyttas ut en liten bit ifrån sensorn och då fungerar det inte riktigt med fokuseringen. Om du fotar t ex landskap så har du nästan alltid behov av att fokusera oändligt, men om objektiven skall användas till makrofoto eller liknande kanske man inte behöver kunna fokusera oändligt. Tänk efter på vilket avstånd från kameran dom saker som du kommer att fota befinner sig på, om du ofta fotar saker som finns långt bort så vill du nog använda en adapter med korrigeringslins. Det finns att köpa adaptrar med inbyggd korrigeringslins, linsen korrigerar för fokuseringsproblemet så att du kan fokusera som vanligt. Problemet med en sådan lins är att den ger en viss brännviddsförlängning, eftersom du har en kamera med aps-c sensor så kommer det redan att ske en viss förlängning. Detta p g a att dom gamla objektiven är tänkta att användas på en film eller sensor som är 35 mm, eftersom din sensor är midre än 35 mm (Den är 23.5x15.7mm), en s.k. aps-c-sensor så kommer delar av bilden hamna utanför sensorn och inte komma med på bilden. Brännviddsförlängningen som blir av aps-c är 1,5 eller 1,6 tror jag, du blir alltså tvungen att multiplicera brännvidden på objektiven med 1,5. Om du dessutom har adpatern med lins så kommer du få multiplicera ännu mer, vilket kommer göra att all dina objektiv kommer att bli tele-objektiv. Men det kanske var det du ville? Brännviddsförlängning betyder att du kommer närmare motivet, t ex en fågel kommer att fylla ut mycket större del av bildytan med adaptern på. När du använder dom gamla objektiven så kommer du inte att kunna fokusera med auto-fokus. D v s du får själv vrida på fokusringen på objektivet för att få det skarpt, om du ville fota vattenskidor kan det bli svårt att hinna med. Du kommer också bara kunna använda objektivet i M-läget på kameran så du måste göra alla inställningar själv för att det inte ska bli för mörkt eller för ljust i bliden. Det kanske låter som om det är oerhört mycket krångel med att använda dom gamla objektiven men det är inte så farligt, jag använder gamla objektiv jättemycket och om jag skulle köpt nytt motsvarande alla gamla objektiv jag har så skulle jag gissa att det skulle gå på 100.000 kr. Jag hoppas att jag har varit tillräckligt tydlig.
 
Jag har fått låna ett objektiv som är 80-200 (vad de nu står för, förstår mig inte på alla siffror) är det något att ha, jag får nämligen köpa det om jag vill.

80 - 200 är brännvidden i millimeter. Titta i sökaren och vrid på zoomringen, så ser du vad som händer, och inser vad brännvidd innebär. Då ser du också om du tycker att 200 mm är tillräckligt.

Det finns alltid bättre objektiv, oavsett vad man köper, tyvärr. Om du kan få objektivet billigt (kolla vad ett nytt kostar på nätet) och det inte verkar vara något fel på det, kan det vara klokt att köpa begagnat.

PS. Har objektivet autofokus? Det bör det ha för att passa en nybörjare. DS
 
Finns massor av bra Pentaxprylar att välja bland. Finns t ex ett 50-200mm:s som påminner om kitgluggen (finns även med Samsungs logga och det verkar vara bättre!!). Finns rätt ofta begagnad för billig peng.

Rätt mycket bättre är Pentax 55-300mm men autofokusen är ibland retligt långsam och kan missa. Inte så våldsamt dyr och ger fina bilder.

För macro finns flera bra alternativ. Personligen skulle jag ändå ge ett annat råd än att köpa ett rent macroobjektiv: Byt ut din kitglugg till en Sigma EX 18-50mm f2,8 Det gjorde jag och det lyfte min kamera enormt! Ger dessutom hyggligt macro men det räcker kanske inte hela vägen om du blir macro-biten.

Köper du ett tele kan du alltid komplettera med en mellanring eller två (ringar som sätts mellan kamerahuset och objektivet - gör att man kan komma nära men man kan inte ställa in skärpan med så stor variation. Man får hålla sig till macro medan mellanringen är monterad) och på så sätt få en fantastiskt bra macrooptik. Billigt och funkar bra!

Till sist: Tycker du ska hålla dig till optik som är tillverkad för digitala kameror - det fungerar bäst. (Fall inte för att köpa riktigt gamla objektiv även om säljaren påstår att de är fantastiska - de är helt enkelt inte gjorda för digitalkameror).
 
Om du vill fota blommor så rekommenderar jag absoulut inte ett makroobjektiv om du inte har väldigt mycket pengar eller extremt höga förväntningar. Det finns många andra sätt att komma nära blommor än att köpa makroobjerkiv som oftast är väldigt väldigt dyra. Du kan använda en makrolins, det är en liten enkel lins som man skruvar på framför objektivet och som gör att man kan komma närmare t ex blommor. Du kan även använda en s k. reverseringsring till objektivet, genom att sätta på en sådan kan du använda objektivet baklänges på kameran och på så sätt kunna fota extrema makrobilder. Vad jag använder och rekommenderar är annars en eller flera mellanringar, mellanringarna innehåller inga linser eller glas utan är bara en sak som gör att objektivet förflyttas ifrån kameran, mellanringen sitter mellan kameran och objektivet. Med mellanringen sker samma sak som det sker när du använder en adapter utan korrigeringslins, fast mycket mer. Alla dom här grejerna på objektiven gör att du kan fokusera på någonting som ligger närmare kameran men dom gör även att du inte kan fokusera långt bort. Ju tjockare mellanringen är desto närmare kan du komma t ex en blomma. Vad jag använder är en s k. mellanringsbälg. Det ser ut som ett dragspel som sitter mellar kamera och objektiv och den fungerar som en mellanring men du kan dra ut och in den och i det mest utdragna läger motsvarar den fem tjocka vanliga mellanringar vilket betyder att du kan komma extremt extremt nära saker, nästan som med ett mikroskop. Bälgar är väldigt prisvärda jämfört med ett makroobjektiv. När du ska handla så rekommenderar jag: Cyberphoto, Kaffebrus, Scandinavian photo och B&HPhotovideo.
 
Jag håller inte med Mats Abrahamsson om gamla objektiv. Det är inget fel på gamla objektiv, dom fungerar jättebra och man kan framförallt få så otroligt mycket mer för pengarna.
 
Jag håller inte med Mats Abrahamsson om gamla objektiv. Det är inget fel på gamla objektiv, dom fungerar jättebra och man kan framförallt få så otroligt mycket mer för pengarna.

Jodå, så kan det vara. Har lyckats både bättre och sämre med gamla objektiv. Kanske uttryckte jag mig lite kategoriskt. Vad jag menar är att nyare objektiv med stor säkerhet ger någorlunda bra resultat. Autofokus, kontroll av bländare, exponeringsautomatik fungerar utan manuellt rattande och prövande. Som nybörjare tror jag det är viktigt - själva fotograferandet hamnar i centrum. Tids nog vill man kanske pröva gamla objektiv - men då med kunskap om de begränsningar och möjligheter som manuellare metoder ger.
 
När jag hör din förklaring så kan jag absolut hålla med dig, jag är besatt av foto och för mig är det bättre ju mer avancerat det är.
 
Oj va många svar =)

Simon Söderberg, tack för din förklaring om adapterringar och allt.. Jag förstod nästan =)
Jag hade nog inte köpt gamla objektiv nu så här i början när jag just börjat fota det jag var nyfiken på var om mammas objektiv var något jag skulle rent tekniskt kunna använda. Om jag gillar/klarar av att fota med dem det är en senare fråga.
De ringar ni pratar om för att komma närmare är de av två olika slag eftersom ni pratar om en ring som man kan sätta mellan kameran och objektivet och en som man sätter på objektivitet? Jag har nämligen hör talas om den sorten man sätter på objektivet och förstår nästan hur de funkar =).

Någon som vet vad en adapter kan kosta till den kameran och de objektiv jag har. Får ju inte vara för dyrt för att de ska vara värt det.

Att objektivet jag fått erbjudande att köpa är i bra skick är jag mycket säker på då det är en bekant jag köper det av. Vi har inte diskuterat något pris men jag har fått låna det en månad för att pröva det för att se om jag blir nöjd med bilderna.

Tack igen =)
 
När man fokuserar (ställer in skärpa) med ett objektiv eller om kameran gör det automatiskt (autofokus) så förflyttas linserna längre eller kortare ifrån kameran. Om man vill fokusera på någonting som ligger väldigt nära så dras linserna ut från kameran när du skruvar på fokusringen (jag tror inte att det är så enkelt på moderna objektiv men det är grundprincipen) och linserna dras in mot kameran när man vill fokusera långt bort. En mellanring (vilket jag använder) sitter mellan objektiv och kamera och det är bara en tom ring utan någonting avancerat innuti. Vad den gör är helt enkelt att den flyttar ut objektivet från kameran så att man kan fokusera närmare. Vad du nämner som sitter utanpå objektivet är en närbildslins eller makrolins. Det är ingen stor ring utan det är istället en tunn lins som du skruvar på längst ut på objektivet. Den använder istället en lins för att förskjuta fokus så att du kan fokusera närmare, jag har ingen erfarenhet av dessa linser men det har säkert någon annan här på fotosidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.