ANNONS
Annons

Ny hemsida, kommentarer tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

ormestad

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker om mitt senaste hemsideprojekt, design, funktion, användbarhet - fungerar det?
Jag har inte testat i alla webläsare än, så om något ser konstigt ut nånstans vore jag tacksam om ni talade om det!

Sidan är inte en renodlad fotoportfolio, utan snarare en lite blandad variant av "personlig sida" och portfolio. Än så länge har jag inte laddat upp så mycket bilder, men mer kommer så småningom.

Ris eller ros? :)
http://www.iconscience.se

/Mattias

Tycker det ser bra ut (bortsett från särskrivnigen web design.)
Kan tycka att en bra funktion alternativt en förändring för att bilderna skall synas bättre är alternativa bakgrundsfärger. Sitter just nu framför en tft-skärm och då kan det bli lite blurrigt i bland med allt det ljusa intill fotot.

Navigationen fungerar ok. Bra att du använder brödsmulor. en sitemap skulle dock inte skada. Förövrigt kan du lägga lite tanke bakom utnyttjande och placering av informationsutrymme.
Kommer kanske på ngt mer i morgon.

BuddaGBG skrev:
Tycker det ser bra ut (bortsett från särskrivnigen web design.)

"Web design" är ingen särskrivning om man skriver på engelska, som Mattias gör.

För övrigt ser websidan bra ut, snygg och lättnavigerad. Passa dig för länkar som går till "Coming soon..." bara, det är det mest oproffsiga som finns.

Web design är en särskrivning och precis den sorten som flera författare nyligen gick ut och protesterade mot. Som exempel angav dom "en mörk hårig flicka" som egentligen skulle vara en mörkhårig flicka".

Även i england skall det vara webdesign. Men nog om detta. Sidan i övrigt ser väll lagon bra ut tycker jag i alla fall.

Det skulle vara snyggt med lite annorlunda background-color vid hover på "Recent Photos".
Lite jobbigt att "menybilderna" med macro mfl hoppar runt.

annars bra :) bra kodat med...

Som Love säger så hade jag självklart skrivit ihop "web design" om siten hade varit på svenska. På engelska anser jag att det inte är fel att skriva isär orden, det är snarare regel än undantag.
Jag skulle nog också vilja påstå att detta inte riktigt ligger på samma nivå som "en mörk hårig flicka", eller "Skivad kalv lever med kul potatis"...

För övrigt så har jag velat lite om just språket, från början tänkte jag ha siten på svenska, men ångrade mig efter ett tag. Själv brukar jag bli lite irriterad när jag hamnar på siter skrivna på japanska, polska etc...

Fredrik: Just informationsutrymmet är nog det som antagligen justeras mer efterhand det blir mer innehåll på siten.

Love: "Coming soon" är irriterande, jag håller med. Egentligen är det nog bättre att ta bort dem helt innan jag har något innehåll där...

Anders: Menar du den övre raden där det slumpas fram albumlänkar? Jag tänkte att jag skulle ha en bild där som alternativ, det kanske skulle bli mindre rörigt.

Tack för kommentarerna!

Senast ändrad:
Lite konstruktiv kritik, mina personliga åsikter och ingen anledning att ta illa upp hoppas jag.

Delvis är sidornas layout tajt och delvis luftig, jag skulle önska att dom luftigare partierna blev lite mindre luftiga för att få en mer konsekvent intryck.

Sen har vi dom olika flikarna vars inehålls design skiftar lite för mycket. Tex. "News" & "Portfolio" har rektangulära liggande block med text. Ganska lika men så pass olika att det stör.

Det jag nämnt ovan lämnar surfaren med intrycket att det är lite rörigt, trots att det inte är speciellt rörigt.

"Consistent look and feel" ..

I övrigt har du verkligen lyckats få till en ljus, skarp och fräsch design.

Snyggt jobbat, man blir sugen att jobba vidare på sin egen sida när man ser sånt här.

Tack för dina synpunkter Tomas, självklart tar jag inte illa upp!
Det är så lätt att bli lite "blind" när man håller på med en sak, det där med en lite mer sammanhängande design är något jag haft lite på känn att jag skulle bli tvungen att göra något åt. Kan säga att jag inte riktigt är nöjd med vare sig förstasidan, nyheterna eller portfolion...

Grymt fint gjort Mattias. Mycket imponerande och proffsigt.
Jag har egentligen bara in liten invändning som gäller det övre partiet i layouten. Jag tycker att logga (överst) samt genvägarna med bilder till några av gallerierna, tar lite väl mycket plats. Visst är det snyggt med stora fina bilder som genvägar, men på min skärm (17"TFT) tar den övre delen upp nästan 25% av utrymmet i höjdled. När man sedan tittar på bilderna i respektive galleri blir det en del scrolla. Dessutom hamnar bildkommentarera väldigt långt ned. Jag skulle nog valt att minska bildstorleken på genvägarna till gallerierna. På så sätt får man också plats med fler i bredd. Blir mer logiskt om det finns genvägar till samtliga gallerier. Om man laborerar med textstorlek på bildkommentarer, kanske man också kan göra sidorna lite kompaktare men ändå lite luftigare. Kanske också behålla 2 kolumners layouten från huvudsidorna som t ex "portfolio photography" sidan, och lägga kommentarerna i högerkolumnen.
Sedan bara en liten detalj som förmodligen bara är ren smaksak. Längst upp när bakgrunden tonas från loggan ner till bildgenvägarna, så är bakgrunden grå fram till överkanten på bilderna. Därefter blir den blågrå efter ett litet skiljestreck. Den blågrå bakgrunden fortsätter till under flikarna på "huvudmenyn". Jag tycker det känns lite fel i balansen av layouten att justera genvägsbilderna i överkant av den blågrå ytan. Hade känts bättre om den blågrå färgen hade fortsatt upp till toningen mot grått (alternativt att även toningen hade varit blågrå).
Men som sagt, en jättefin sida. Grattis!
MVH, Niclas Vestman

ormestad skrev:
Anders: Menar du den övre raden där det slumpas fram albumlänkar? Jag tänkte att jag skulle ha en bild där som alternativ, det kanske skulle bli mindre rörigt.
Precis det jag menade, kan kännas lite jobbigt när dom flyttar på sig, men har man fler länkar än man har plats för så...

Tack Niclas! Du har nog rätt i att sidhuvudet tar lite väl stor plats, ska nog se till att det blir lite mindre.

Vad gäller bildvisningen så tror jag inte att jag kommer köra en 2 kolumners-variant på den. Jag vill att det ska vara ganska mycket luft runt bilderna så det inte blir så mycket distraktion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar