Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket besvär? Ett program i stil med Paragon Migrate OS to SSD fixar det med ett knapptryck, så länge Windows ligger på en primär partition (vilket är fallet för genomsnittsanvändaren). Genomsnittsanvändaren har knappast många speciella inställningar heller :)

Klonar man partitionen med Ghost är jag inte säker på att den blir korrekt alignad om man flyttar från en HDD till en SSD, förresten. Inte helt hundra, dock.

Jag tycker bara att man inte så optimistiskt ska rekommendera mäniskor att ge sig in i onödiga äventyr. Optimistiska IT-mäniskor har jag sett mer än nog av. Har varit projektledare för IT-projekt i över 50-miljonersklassen och sett många optimister slita dygnet runt för att återställa allt som skulle "gå på en kvart".
Har dessutom en son som jobbar på Microsoft och städar efter optimister och en som jobbar på RedHat med samma problem men lycka till. Har Du hört talas om "Murphys lag"? Det räcker ju inte med att den programvara som används för migreringen är rätt. Det krävs också att alla installerade programvaror i den maskin som ska ändras också är rätt skrivna. Tyvärr är det inte alltid så.
 
Jag tycker bara att man inte så optimistiskt ska rekommendera mäniskor att ge sig in i onödiga äventyr.
Att eliminera (nåja, riktigt SÅ snabba är inte SSD:ar än) den största flaskhalsen i datorn är allt annat än ett onödigt äventyr.

Tar ju för övrigt inte lång tid att "tjäna igen" den tid det tar att göra en total ominstallation vid byte till SSD heller. Det är bara att räkna alla sekunder av väntetid man slipper jämfört med en HDD. Går fort för dom att ticka iväg till mer än tiden för installationen.
Så i förlängningen tjänar man tid på det.
 
Att eliminera (nåja, riktigt SÅ snabba är inte SSD:ar än) den största flaskhalsen i datorn är allt annat än ett onödigt äventyr.

Tar ju för övrigt inte lång tid att "tjäna igen" den tid det tar att göra en total ominstallation vid byte till SSD heller. Det är bara att räkna alla sekunder av väntetid man slipper jämfört med en HDD. Går fort för dom att ticka iväg till mer än tiden för installationen.
Så i förlängningen tjänar man tid på det.

Ställ upp et räkneexempel då och visa hur snabbt man tjänat igen bytet.
 
Ställ upp et räkneexempel då och visa hur snabbt man tjänat igen bytet.
Källkod:
ominstallationstid/(besparad väntetid per dag)

Tar det tre timmar att installera om och du slipper vänta på hårddisken 30 sekunder i timmen, jobbar med datorn 8 timmar om dan tar det 45 dar att tjäna in tiden.

Det är ju självklart ett oerhört stort antal variabler som spelar in, så ett konkret exempel är svårt att formulera.

Men sen får man heller inte glömma skillnaden i användarupplevelse. Det är mycket trevligare att jobba med en dator som svarar på en gång hela tiden. Det är en vinst, det med.

Förstår inte varför du är så negativ.
 
Men för genomsnittsanvändaren är det inte värt besväret om man inte måste. Det tillkommer alltid något vid ominstallationen och sedan alla inställningar som ska göras innan man är tillbaka.

Vänta nu, man behöver väl inte installera om systemet bara för att man flyttar det till en ny disk? Eller avser du windowssystem och har jag levt så länge i unix-världen att jag glömt hur kassa de är?
 
Ska vi försöka hålla oss till ämnet, dvs om Moa skall köpa vanlig hårddisk eller SSD?

(Med risk att låta gnällig: Ni har alla kloka synpunkter, men i den här tråden ville hon veta vad just hon skall köpa.)
 
Vänta nu, man behöver väl inte installera om systemet bara för att man flyttar det till en ny disk? Eller avser du windowssystem och har jag levt så länge i unix-världen att jag glömt hur kassa de är?

Jag tror att det var tänkt för just "genomsnittsanvändaren" - den som köper på El Gigante och aldrig installerar ett system. Vi som slipper Windows har så klart inte samma problem.

Och till den som startade tråden:

Ja, en SSD är bra till system, program och swap. För lagring av filer är NAS med RAID bra.

Och visst kan det vara värt vad det kostar och besväret att installera om.
 
Senast ändrad:
Vänta nu, man behöver väl inte installera om systemet bara för att man flyttar det till en ny disk? Eller avser du windowssystem och har jag levt så länge i unix-världen att jag glömt hur kassa de är?

Ja, jag avser Windows, och har man platsproblem så har man väl en full disk som är avsevärt större än den SSD disk som är rimlig att köpa?
 
Källkod:
ominstallationstid/(besparad väntetid per dag)

Tar det tre timmar att installera om och du slipper vänta på hårddisken 30 sekunder i timmen, jobbar med datorn 8 timmar om dan tar det 45 dar att tjäna in tiden.

Det är ju självklart ett oerhört stort antal variabler som spelar in, så ett konkret exempel är svårt att formulera.

Men sen får man heller inte glömma skillnaden i användarupplevelse. Det är mycket trevligare att jobba med en dator som svarar på en gång hela tiden. Det är en vinst, det med.

Förstår inte varför du är så negativ.

Jag är inte negativ, tycker bara att det är liter för stor optimistfaktor i detta att ett byte är så enkelt. För den drivne användaren som gjort detta många ggr har Du rätt om inte Murphy blandar sig i. Tyvärr gör han det lite då och då.
För övriga tar det betydligt längre tid.
Graderade nyligen upp en bärbar dator åt en släkting från Vista till W7. Bara en körning rakt av. Den tog nästan 3 timmar med all efteruppdatering över "Upgrade" via ADSL.

Dessutom är det väl snarast två timmar en genomsnittsanvändare sitter vid datorn per dag om ens det.

Väntar man på operativsystem i 30 sek / timma är det väl snarast lite för lite minne i maskinen.

Men visst. Vi är helt överens om att SSD är framtiden. Helre det än molnet. :)

Nu lägger jag mig inte i diskussionen mer. Har fått framföra mina lite försiktigare synpunkter.
 
Senast ändrad:
Graderade nyligen upp en bärbar dator åt en släkting från Vista till W7. Bara en körning rakt av. Den tog nästan 3 timmar med all efteruppdatering över "Upgrade" via ADSL.
Det där har väl absolut ingenting att göra med att flytta OS:et mellan två diskar...precis som allt babbel om IT-lösningar för miljonbelopp och ditt och datt heller inte har nåt med saken att göra.
 
Det där har väl absolut ingenting att göra med att flytta OS:et mellan två diskar...precis som allt babbel om IT-lösningar för miljonbelopp och ditt och datt heller inte har nåt med saken att göra.

Flyttar man ett operativsystem till en mindre disk där inte allt får plats uppstår det många gånger problem, främst med äldre programvaror som många ofta har något ex. av.

Du får gärna vara oförskämd om Du vill men ett företag som Microsoft lämnar inte fast pris på något jobb som man inte har gjort minst 100 dokumenterade ggr. tidigare. Det beror på att man vet att varje dator oftast har en individuell situation och att det oftast är oförutsebart hur programvaror beter sig i dessa olika situationer. Jag tycker bara att man ska göra mäniskor medvetna om att dessa risker alltid finns och att man inte ska ta onödiga risker.
 
Flyttar man ett operativsystem till en mindre disk där inte allt får plats uppstår det många gånger problem, främst med äldre programvaror som många ofta har något ex. av.

Du får gärna vara oförskämd om Du vill men ett företag som Microsoft lämnar inte fast pris på något jobb som man inte har gjort minst 100 dokumenterade ggr. tidigare. Det beror på att man vet att varje dator oftast har en individuell situation och att det oftast är oförutsebart hur programvaror beter sig i dessa olika situationer. Jag tycker bara att man ska göra mäniskor medvetna om att dessa risker alltid finns och att man inte ska ta onödiga risker.

Sen när är det ett problem att behöva installera om ett program?
Och vad har Microsofts rutiner med saken att göra? Du fortsätter ta upp helt irrelevanta saker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.