Annons

Ny här

Produkter
(logga in för att koppla)

Gorthank

Aktiv medlem
Hej, min första post dessutom.

Har beställt en Canon 500D med kit objektiv. Jag ville helst bara köpa huset men det var dyrare tydligen.

Nu har jag bestämt mig för 2 gluggar, men vill kolla av lite med er experter först innan jag slår till.
Jag skall i första hand använda kameran privat, men det kan bli lite filmande i 720p med den på jobbet också.

Standardzoom funderar jag på ett Tamron AF SP 17-50/2,8 (XR Di-II VC LD Aspherical)
som jag toppar med ett Sigma EX 50/1,4 (DG HSM)

Har läst så mycket jag kunnat om produkterna som finns tillgängligt i ovanstående segment och prismässigt håller jag mig inom budget med dessa. Jag valde bort Canons original 18-55/2.8 p.ga priset, och kunde istället ta 50mm gluggen som komplement till Tamronobjektivet.

Mvh, Christer

Hej, min första post dessutom.

Har beställt en Canon 500D med kit objektiv. Jag ville helst bara köpa huset men det var dyrare tydligen.

Nu har jag bestämt mig för 2 gluggar, men vill kolla av lite med er experter först innan jag slår till.
Jag skall i första hand använda kameran privat, men det kan bli lite filmande i 720p med den på jobbet också.

Standardzoom funderar jag på ett Tamron AF SP 17-50/2,8 (XR Di-II VC LD Aspherical)

Har läst så mycket jag kunnat om produkterna som finns tillgängligt i ovanstående segment och prismässigt håller jag mig inom budget med dessa. Jag valde bort Canons original 18-55/2.8 p.ga priset, och kunde istället ta 50mm gluggen som komplement till Tamronobjektivet.

Mvh, Christer

Jag har det där Sigmat. Det är ett ganska trevligt objektiv, men kanske inte är det mest lämpade som första och enda fasta objektiv. Har du funderat på deras 30/1,4? 50mm är ofta för mycket tele inomhus om man vill fånga nåt av miljön också, och så tycker jag det känns något för kort för porträtt. Det är en ganska svår brännvidd helt enkelt på systemkameror med cropsensor.

Egentligen tror jag du klarar dig ganska långt med bara normalzoomen (Tamron 17-50/2,8), och tänkte därför slänga ut ett förslag om att satsa på en bra blixt också om du tänkt fota mycket inomhus. Gärna den största modellen (Speedlite 580), som har tillräckligt mycket kraft för att studsas via tak och väggar också i större utrymmen eller genom paraplyn, men den mindre modellen (Speedlite 430) funkar alldeles utmärkt i normalstora utrymmen. (Utgår nu från att dessa modeller motsvarar Nikons SB-900 och SB-600).

Mitt förslag, skippa Sigmat och skaffa beg EF 70-200/f4,0L., är ungefär samma pris.

Då har du en bredd som räcker långt.

MVH Julle.

Hej alla,

Tack för alla tips. Jag skall fundera någon dag till. Jag tror dock att jag inte skippar den fasta gluggen för ett tele. I min roadmap ligger ett tele till hösten då jag tänkt fota en del Hockey.

Har siktet inställt på en 70-200/2.8 då helst , dels för att det går fort, ljuset är knepigt och man vill frysa action ordentligt.

50 eller 30mm fast? Där har jag något att fundera på.

Mvh, Christer.

Den handlaren skulle jag inte gå till igen. Givetvis är kamerahuset billigare utan objektiv.

Nu har jag bestämt mig för 2 gluggar...
En standardzoom har du ju redan beställt, tillsammans med kamerahuset. Jag tycker du ska prova att plåta med den ett tag innan du lägger en massa pengar på något som du kanske inte behöver.

Den handlaren skulle jag inte gå till igen. Givetvis är kamerahuset billigare utan objektiv.
Jo man kan tycka det, men de hade en 'drive' på kitet, vilket var anledningen till att det var 500kr billigare
En standardzoom har du ju redan beställt, tillsammans med kamerahuset. Jag tycker du ska prova att plåta med den ett tag innan du lägger en massa pengar på något som du kanske inte behöver.
Jag köper argumentet, men jag har högre krav. Det framgår inte men jag jobbar till vardags med bild och grafik, fotograferar en del på arbetet, och utbildar datorgrafiker, så jag är egentligen ingen duvunge på 'pixlar' , sen är jag hyffsat grinig på bildkvalite´r rent generellt, och jag vet att dessa kit objektiv bara skulle göra mig frustrerad.

Mvh, Christer

Du har alltså erfarenhet av att plåta med detta objektiv och vet vad det kan leverera?

Ja, vi har 5 kameror på jobbet, 3 Nikon D5000 och 2 Canon, samtliga med kit-objektiv.

Som sagt, jag är med på ditt resonemang, och jag resonerade likadant när min dotter köpte sin Sony Alpha.

Tycker Tamron levererar mycket för pengarna.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto