Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny här på Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Lindroos

Aktiv medlem
Jag tänkte börja med en liten presentation av mig själv som också står i min profil.


Jag har haft en Olympys XA sedan jag var liten och har aldrig förstått vitsen med att ha en helautomatisk kamera. Fotograferandet har skett tämligen sporadiskt som vanlig "Svensson" ungefär. Jag har sedan några år fotat ganska mycket digitalt med en lånad helkass kamera från jobbet. De mesta bilderna har varit för jobbrelaterade saker och apparater för en HiFi-tidning som en ideell förening ger ut. Anledningen till att jag nu behöver en BRA digital kamera är att den jag lånat från jobbet är oduglig för även det svartvita trycket i tidningen. Sedan i somras 2003 har jag letat en kamera som jag tycker att jag kan stå ut med. Det var också då som intresset för fotografering tog fart rejält. Det svåra har varit att bestämma sig för vilken storlek på kamera jag vill ha. Ja, storleken har betydelse! I början tänkte jag att en som är mittemellan är väl bra, men insåg efter ett tag att jag vill ha en som är BRA (och därmed också stor verkar det som), och en liten som man kan ha i fickan med sig jämt. Jag köpte en Canon Ixus 400 i höstas, för ALLA tycks gilla kameran och att den är liten. Den lämnade jag emellertid tillbaka eftersom den tar för lång tid på sig att ta bilden. Då har ju motivet redan försvunnit, eller personen tittar in i kameran för att fokuseringslampan börjar lysa. Dessutom ger blixten alltid små förblixtar som gör att folk så gott som alltid blundar, och gör de inte det så för de röda ögon p g a blixtens närhet till objektivet... Dessutom saknade jag manuell tids- och blandarmöjlighet. För mig var den alltså inte lämpad.

Jag är ju van vid den gamla Olympusen som verkligen är blixtsnabb, och blev verkligen missnöjd med Ixus 400. Har tillverkarna inte lärt sig något på mer än 20 år?

Jag har alltså ingen digitalkamera ännu! Men det lutar åt en D-ESR och om den kommer en LITEN och ganska bra kamera med manuella möjligheter (kanske Minox?).

Ett av mina problem kan vara beslutsångest, men tycker även att det är kul att noggrant undersöka egenskaper innan jag springer och köper något.


Annat som jag pysslar med är ljudåtergiving, bildkvalitet (då menar jag film och TV), god mat; exempelvis olika olivoljor och experimentering av pizza, utförsåkning och cykling.



Fotosidan verkar vara en mycket trevlig samlingsplats utan en massa tjafs såsom det är på vissa HiFi-relaterade forum. Jag hoppas på många intressanta diskussioner.


Kommentera gärna mina tankar kring val kameror el annat!


Hälsningar Johan L
 
Johan Lindroos skrev:
Fotosidan verkar vara en mycket trevlig samlingsplats utan en massa tjafs såsom det är på vissa HiFi-relaterade forum. Jag hoppas på många intressanta diskussioner.
-Det finns nog en hel del tjafs här också. Oftast är vi dock vänner även om åsikterna är helt olika.
 
Välkommen till fotosidan!

Om hastigheten är kritisk så tycker jag att du skall slänga ett öga på Minolta DiMAGE G400 (eller kanske G500). Min flickvän har precis beställt en G400 och det beslutet togs mycket p g a prestandan. Även Ricoh Capilo-modellerna är ju kända för att vara snabba (fast jag vet inte om de säljs här i Sverige).
 
Välkommen!
Som Fredrik tidigare nämt, så kan Minolta DiMAGE G400 vara något (snabb kamera "inga" väntetider). Jag gav min fru en sådan i julklapp och hon är jättenöjd med den.
 
Vet någon av er hur lång tid det tar med G400 el G500 med:

*Tid avtryck till bild (inkl audofokus)

*Tid avtryck till bild (manuell fokus), (har de man fokus?)


Det som verkar lite dumt med G400/G500/KD510Z är att de bara har två bländare man kan välja på, ingen vanlig P/A/S/M som man skulle vilja ha. Lite onödigt krångliga menyer också.


Storleken är det ju inget direkt fel på dock!
 
Enligt Cyberphoto:

"Hastighet
Kameran startar på 0,7s. Ja, du läste rätt, G400 är blixtsnabb. och det tar ca 2s mellan bilder. Fokuseringen tar 0,2s. Tid från avtryck till tagen bild tar 0,03s, vilket är mycket snabbare än de flesta."
 
Ja det verkar ju onekligen snabbt. Det verkar dock som om Cyberphoto inte mätt upp det själva utan hämtat det från Konica-Minoltas datablad. Det mest intressanta är om någon ägare här eller oberoende test har mätt upp det i praktiken. Å andra sidan om det skulle råka ta 0,3 s så är det ju inte heöla världen då det ändå är snabb fokusering. Nästan alla andra kameror tar ju en hel sekund på sig att fokusera.
 
Hej Johan.
Välkommen hit...

Jag har vart här i ett par år nu och trivs utmärkt, det lär nog du oxå göra.

Mvh/jenny
 
sagan skrev:
Det tråkiga är att det tar så lång tid som 2 sekunder mellan bilderna tycker jag..
...men å andra sidan har den en "Super Continuous Mode" som enligt Steve's Digicams tar tre bilder på en sekund. Det är samma som min 10D... Kör man Continuous (inte Super Continuous) så tar den en bild i sekunden.
 
Det stod inget om någon restriktion i upplösningen, så det antar jag. I Super Continuous visades inget på LCD-skärmen, så man är tvungen att använda den optiska sökaren. I det vanliga Continuous-läget visades den senast tagna bilden tillfälligt på LCD'n, men såvitt jag kunde bedöma kan man inte använda den som sökare i det läget heller. Men det verkar fortfarande ganska bra, tycker jag. Stod inget om buffertminne så jag har ingen aning hur många bilder man kan ta.
 
Johan Lindroos skrev:
Fotosidan verkar vara en mycket trevlig samlingsplats utan en massa tjafs...

he he... du ska se vad vi kan tjafsa, speciellt sena kvällar... fast vi e rätt duktiga på att hålla isär sak o person så sidan är mycket trevlig. De vildaste debatter slutar med att vi fortfarande är vänner, om än inte alltid ense.

Välkommen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.