Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ny firmware (v2.1) till CompactDrive PD70X
- Trådstartare cowboy
- Start datum
afe
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
ajdå, då avvaktar jag fegt till jag hör hur det går för dej. Nu är Zebra en av de mest serviceminded leverantörer jag känner till, så oroa dej inte för mycket! Du är nog inte den första som "misslyckas". Det borde gå att fixa med några enkla handgrepp.
/kg, som ser fram mot ett lyckligt slut
Jag hoppas också på ett lyckligt slut
Jag misstänker att strömförsörjningskabeln kanske glappar något på min enhet - den sitter inte så värst förtroendeingivande - och att den helt enkelt gled ur under uppgraderingen.
I övrigt tycker jag pd70x fungerar alldeles utmärkt
bepa
Avslutat medlemskap
Tråkigt att höra! hur gjorde du när du uppgraderade använde du dig av dina laddningsbara batterier eller tog du ut batterier och använde laddaren. Kan vara bra att veta hur du gjorde.
Jag använde laddaren när jag uppgraderade min. har tyvärr ingen lösning till dej du får nog kontakta ZM.
/Benny
Jag använde laddaren när jag uppgraderade min. har tyvärr ingen lösning till dej du får nog kontakta ZM.
/Benny
afe
Aktiv medlem
bepa skrev:
/Benny
Jag tog inte ur batterierna men hade nätadaptern ansluten. Hårddisken fungerar ju fortfarande, så det kan ju knappast kosta mer än att köpa en pd70x utan hårddisk att fixa, även om jag hoppas på att det kan bli billigare och snabbare
afe
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
ooouch
vad tråkigt! beror felet på att du förlorade ström under uppgraderingen enbart? Låter vanskligt. Vad beror glappet i nätkontakten på då? Garantifel?
Jag vet inte vad som gjorde att den dog mitt i överföringen, men jag gissar på nätsladden då jag tycker den sitter lite dåligt.
Tyvärr gick det inte på garantin, så jag låter nog bli att uppgradera den nya lådan jag beställt
Jag fick i alla fall med en gratis kortlucka som jag lyckats bryta av till en PD7X ...
jansta
Aktiv medlem
Re: "Best in class for low power consumption" (0.60 W low power idle)
Hur har det gått med PD:n? Är du fortfarande nöjd?
Några problem på vägen?
JAg fuderar på att köpa en för min Islandresa
Jan
cowboy skrev:
Vet inte vad CompactDrive har som standard, jag köpte min hårddisk separat hos Dustin och skruvade dit den själv (ville inte ta risken att mina bilder skulle lagras på billigaste no-brand-disken och jag har på jobbet aldrig råkat ut för någon Hitachi som brakat ihop).
Min hårddisk heter enligt kartongens etikett "Hitachi Travelstar 5K100 80 GB 2,5# 5400 rpm 9.5 mm", tror det är en tämligen ny modell som ännu inte var upplagd på Dustins webb när jag skulle beställa där i somras.
Enligt Hitachis webb har denna modell "Hitachi’s unique Enhanced Adaptive Battery Life Extender™ (ABLE) design gives the 5K100 series its leadership in power utilization, enabling the 5K100 to consume as much as 67 percent less power than other drives in its class."
Med fulladdade ackar (4 st 4 Sanyo NiMH 2500 mAh AA) kan man ladda över bildfiler från cirka 80 st CompactFlash 1 GB SanDisk Ultra II på en laddning.
Varje 1 GB-kort tar cirka 95 sekunder att föra över.
Hur har det gått med PD:n? Är du fortfarande nöjd?
Några problem på vägen?
JAg fuderar på att köpa en för min Islandresa
Jan
cowboy
Aktiv medlem
Ja, är nöjd.
Ja, jag är mycket nöjd - rekommenderar köp.
Iofs, vid mina fotoutflykter fyller jag sällan minneskorten så jag har inte använt PD70X så ofta, den ligger oftast standby i väskan eller bilen.
Förrresten: håller på med en miniutredning om tiden för självurladdning av mina fyra Sanyo NiMH 2500 mAh AA,
* har nu mätt vad som händer när de INTE är monterade i PD70X (utan ligger på skrivbordet i en månad, har mätt volt cirka varannan dag)
* ska nu mäta vad som händer när de är monterade i PD70X (samma mätintervall som avan), något säger mig att de självurladdas snabbare då.
Urladdningsrapport kommer så småningom. Självurladdning är ingen okänd egenskap för NiMH, vill nu reda ut tidsperspektivet, ska inom kort ut i öknar utan laddningsmöjligheter och innan dess måste jag ha koll.
jansta skrev:
Är du fortfarande nöjd?
Ja, jag är mycket nöjd - rekommenderar köp.
Iofs, vid mina fotoutflykter fyller jag sällan minneskorten så jag har inte använt PD70X så ofta, den ligger oftast standby i väskan eller bilen.
Förrresten: håller på med en miniutredning om tiden för självurladdning av mina fyra Sanyo NiMH 2500 mAh AA,
* har nu mätt vad som händer när de INTE är monterade i PD70X (utan ligger på skrivbordet i en månad, har mätt volt cirka varannan dag)
* ska nu mäta vad som händer när de är monterade i PD70X (samma mätintervall som avan), något säger mig att de självurladdas snabbare då.
Urladdningsrapport kommer så småningom. Självurladdning är ingen okänd egenskap för NiMH, vill nu reda ut tidsperspektivet, ska inom kort ut i öknar utan laddningsmöjligheter och innan dess måste jag ha koll.
KGS
Aktiv medlem
Det är ett problem, självurladdning. Jag läste om en ny typ av batterier som garanterat inte släppte ifrån sej mer än 15% på ett helt år. De var dyrare än vanliga (såklart) men kanske nåt att tänka på inför en ökenvandring.
Rekommenderar också PD70 för dess snabbhet o enkelhet även om jag bara får min att fungera säkert med nätkabeln ansluten, men det skyller jag som sagt på den gamla hårddisken som jag monterat i.
Dessutom är den känslig för fragmentering. Trots 8 GB ledigt utrymme vägrade den nyss att ta emot mer data. Kanske löser den nya firmwaren detta, men jag har inte vågat prova, än...
Av det skälet kan det vara bra med en "onödigt" stor hårddisk.
Rekommenderar också PD70 för dess snabbhet o enkelhet även om jag bara får min att fungera säkert med nätkabeln ansluten, men det skyller jag som sagt på den gamla hårddisken som jag monterat i.
Dessutom är den känslig för fragmentering. Trots 8 GB ledigt utrymme vägrade den nyss att ta emot mer data. Kanske löser den nya firmwaren detta, men jag har inte vågat prova, än...
Av det skälet kan det vara bra med en "onödigt" stor hårddisk.
Damme
Aktiv medlem
Åh, har själv behövt göra detta, men har aldrig kommit mig för, och se där, nu gör någon annan det åt mig!
har precis samma batterier, kommer ha med mig 8-12st när jag åker till thailand i några månader.
Det står på bruksanvisningen till pd70x att den har en delta-V laddare och laddar på några få timmar, nån som har erfarenhet om denna räcker att ha med som laddare ? eller bör jag ha med en riktig laddare oxå? allt för att minska på vikten
har precis samma batterier, kommer ha med mig 8-12st när jag åker till thailand i några månader.
Det står på bruksanvisningen till pd70x att den har en delta-V laddare och laddar på några få timmar, nån som har erfarenhet om denna räcker att ha med som laddare ? eller bör jag ha med en riktig laddare oxå? allt för att minska på vikten
KGS
Aktiv medlem
den fungerar utmärkt som laddare, så en extra laddare är onödig dödvikt, om du inte vill kunna ladda dubbelt så många batterier förstås
När jag anslöt min Panasonic snabbladdare i ett polskt eluttag sa det pang o sen fungerade den aldrig mer... men jag hade såklart med mej en extra laddare... (ren tur)
När jag anslöt min Panasonic snabbladdare i ett polskt eluttag sa det pang o sen fungerade den aldrig mer... men jag hade såklart med mej en extra laddare... (ren tur)
cowboy
Aktiv medlem
Självurladdning av "Sanyo NiMH 2500 mAh" när de INTE varit monterade i PD70X
Monterade ur fulladdade ackarna och mätte (Fluke 112 multimeter) upp 1,431 volt/st - ett medelvärde för de fyra ackarna.
De är märkta med "1,2 V" så jag blev förvånad när jag mätte över 1,4 V...
Lät ackarna ligga urmonterade och mätte med jämna intervall:
Efter 6 timmar: 1,399 V (98% av 1,431 V)
Efter 1 dygn: 1,358 V (95%)
Efter 4 dygn: 1,346 V (94%)
Efter 10 dygn: 1,325 V (93%)
Efter 15 dygn: 1,313 V (92%)
Efter 20 dygn: 1,306 V (91%)
Efter 25 dygn: 1,301 V (91%)
Efter 30 dygn: 1,295 V (90%)
Efter 35 dygn: 1,291 V (90%)
Efter 40 dygn: 1,286 V (90% av 1,431 V)
Efter dag 40, då det alltså var 1,286 V/ack kvar, gånger fyra dvs drygt 5,1 V, satte jag i dem och tankade över 31 fulla CF-kort (1 GB SanDisk Ultra II med 102 NEF-filer) till PD70X, därefter dog apparaten av strömbrist.
PD70X med Sanyobatterierna känns som en rejäl kombination, med den nyladdad i väskan känns det ganska tryggt att åka till Wadi Rum och Kalahari där ingen elektricitet existerar.
För att sammanfatta:
* CompactDrive PD70X, köpt utan hårddisk hos EastGear i Singapore (beställd på webben)
* Firmware 2.1
* Hitachi Travelstar 5K100 80 GB 2,5# 5400 rpm 9.5 mm (5K100) köpt hos Dustin
* 4 st AA-ackumulatorer Sanyo NiMH 2500 mAh, köpta hos EastGear i Singapore
* Rumstemperatur
* Laddning av ackarna med PD70X inbyggda laddfunktion
* Regelbunden hårddiskformatering med PD70X inbyggda formateringsfunktion
* CF-korten formateras i kameran efter att bildfilerna tankats över
Jag återkommer när jag testat hur ackumulatorerna självurladdningsmässigt klarar att KONTINUERLIGT vara monterade i PD70X - dröjer rapporten funkar det bra, återkommer jag kvickt funkar det mindre bra.
Laddade först de fyra ackumulatorerna med PD70X inbyggda laddfunktion.cowboy skrev:
Urladdningsrapport kommer så småningom.
Monterade ur fulladdade ackarna och mätte (Fluke 112 multimeter) upp 1,431 volt/st - ett medelvärde för de fyra ackarna.
De är märkta med "1,2 V" så jag blev förvånad när jag mätte över 1,4 V...
Lät ackarna ligga urmonterade och mätte med jämna intervall:
Efter 6 timmar: 1,399 V (98% av 1,431 V)
Efter 1 dygn: 1,358 V (95%)
Efter 4 dygn: 1,346 V (94%)
Efter 10 dygn: 1,325 V (93%)
Efter 15 dygn: 1,313 V (92%)
Efter 20 dygn: 1,306 V (91%)
Efter 25 dygn: 1,301 V (91%)
Efter 30 dygn: 1,295 V (90%)
Efter 35 dygn: 1,291 V (90%)
Efter 40 dygn: 1,286 V (90% av 1,431 V)
Efter dag 40, då det alltså var 1,286 V/ack kvar, gånger fyra dvs drygt 5,1 V, satte jag i dem och tankade över 31 fulla CF-kort (1 GB SanDisk Ultra II med 102 NEF-filer) till PD70X, därefter dog apparaten av strömbrist.
PD70X med Sanyobatterierna känns som en rejäl kombination, med den nyladdad i väskan känns det ganska tryggt att åka till Wadi Rum och Kalahari där ingen elektricitet existerar.
För att sammanfatta:
* CompactDrive PD70X, köpt utan hårddisk hos EastGear i Singapore (beställd på webben)
* Firmware 2.1
* Hitachi Travelstar 5K100 80 GB 2,5# 5400 rpm 9.5 mm (5K100) köpt hos Dustin
* 4 st AA-ackumulatorer Sanyo NiMH 2500 mAh, köpta hos EastGear i Singapore
* Rumstemperatur
* Laddning av ackarna med PD70X inbyggda laddfunktion
* Regelbunden hårddiskformatering med PD70X inbyggda formateringsfunktion
* CF-korten formateras i kameran efter att bildfilerna tankats över
Jag återkommer när jag testat hur ackumulatorerna självurladdningsmässigt klarar att KONTINUERLIGT vara monterade i PD70X - dröjer rapporten funkar det bra, återkommer jag kvickt funkar det mindre bra.
cowboy
Aktiv medlem
Gissar att det är "re-format" du ska göra?
Börja med PD70X avstängd. Se till att det finns ström i batterierna.
Tryck in det preparerade CF-kortet i PD70X.
Följ beskrivningen på manualens sida 45 punkt 5-7, som du ser ska det avslutas med ett felmeddelande "no 18" på displayen.
Låt CF-kortet sitta kvar i PD70X. Stäng inte av strömmen.
Leta kvickt (innan PD70X efter trettio sekunder går in i "power save mode"!) fram manualens sida 17 och fortsätt knapptryckandet, det är väl beskrivet. Formateringen tar bara några sekunder och avslutas med "glad gubbe"-symbolen överst på sidan 18.
Klart. Sträng av strömmen. Ta bort CF-kortet.
Man får vara lite förberedd och påläst, om man börjar fundera mitt i alltihop går maskinen in i "power save mode" och man får börja om från sidan 45 igen.
Har du skapat filen FORMAT70.CMD på ett FAT16-formaterat CF-kort? Jag tog ett 32 MB-kort som levererades med min Ixus (formaterade först kortet i Ixusen, det kanske blir FAT16, vem vet?), sen tryckte jag in kortet i en kortläsare i datorn och skapade i Wordpad en tom fil med namnet FORMAT70.CMD.Peter W skrev:
Ngn som är haj på att formatera den?
Jag försökte men fick inte till det
undra vad jag gör för fel?
Ngn som har ngt tips?
Börja med PD70X avstängd. Se till att det finns ström i batterierna.
Tryck in det preparerade CF-kortet i PD70X.
Följ beskrivningen på manualens sida 45 punkt 5-7, som du ser ska det avslutas med ett felmeddelande "no 18" på displayen.
Låt CF-kortet sitta kvar i PD70X. Stäng inte av strömmen.
Leta kvickt (innan PD70X efter trettio sekunder går in i "power save mode"!) fram manualens sida 17 och fortsätt knapptryckandet, det är väl beskrivet. Formateringen tar bara några sekunder och avslutas med "glad gubbe"-symbolen överst på sidan 18.
Klart. Sträng av strömmen. Ta bort CF-kortet.
Man får vara lite förberedd och påläst, om man börjar fundera mitt i alltihop går maskinen in i "power save mode" och man får börja om från sidan 45 igen.
Dimage7d
Aktiv medlem
Re: Gissar att det är "re-format" du ska göra?
I mnualen står det att kortet skall vara mellan 256MB och 2GB!
Men det funkade ändå??
cowboy skrev:
Har du skapat filen FORMAT70.CMD på ett FAT16-formaterat CF-kort? Jag tog ett 32 MB-kort som levererades med min Ixus (formaterade först kortet i Ixusen, det kanske blir FAT16, vem vet?), sen tryckte jag in kortet i en kortläsare i datorn och skapade i Wordpad en tom fil med namnet FORMAT70.CMD.
I mnualen står det att kortet skall vara mellan 256MB och 2GB!
Men det funkade ändå??