Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware v 1.10 till K10D släpps 23:e Januari

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
_S u m m e r i n g _ a v _ a n n a n _ t r å d _

Förändringar:

The following function has been added in version 1.10
1. Wireless control of external flash through built-in flash.
2. Instantly return to centre AF point by one push of button in AF select mode.
3. Possible to change ISO setting by dial at TV/AV mode.
4. ISO setting change by dial while the ISO setting is being displayed on the LCD by pushing OK button.
5. Green button function in M mode is available at TAv mode (Hyper manual).
6. AV and TV switch by dial at P mode.
7. Instant return to the default value by green button at strobe light compensation.
The following contents have been corrected.
1. In rare case, vertical stripe at long time exposure.
2. Released “B exposure” and show battery empty sign when using B mode.

Filen har redan läckt ut och finns för de modiga att hämta på http://www.4shared.com/dir/1796154/...49/sharing.html

Vi är några stycken på fotosidan som redan uppgraderat och för oss har det fungerat utmärkt. Det är nog egentligen att rekommendera att vänta tills firmwaren är officiell.

"⑦ Instant return to the default value by green button at strobe light compensation.

Amount of flash compensation return to the initial value (0.0) by pressing green button when display flash mode screen."

Alltså, om du befinner dig inne i blixt-menyn som du kommer åt genom Fn-kanppen, så kan du genom att trycka ner Grön knapp direkt nollställa blixtkompensationen. Ingen jättefeature direkt.. :)

Vågar man verkligen testa en inofficiell version?
Hur stor är risken att man tillverkar en tegelsten för 9000?

Det kan nog bara du själv svara på.
Det hela beror nog på hur man är lagd. Om man som jag är nyfiken och inte rädd för nya saker och företeelser så går det inte att motså. Det är ju ingen hemmaknåpad historia som kommit ut. Sen kan rädda gamla hundar gnälla bäst dom vill, som på DPR t.ex..

Fredrik_Hansson skrev:
Det kan nog bara du själv svara på.
Det hela beror nog på hur man är lagd. Om man som jag är nyfiken och inte rädd för nya saker och företeelser så går det inte att motså. Det är ju ingen hemmaknåpad historia som kommit ut. Sen kan rädda gamla hundar gnälla bäst dom vill, som på DPR t.ex..

Gamla hundar....:)

Jag reagerar också som Björn, hur törs ni?
Är väl iofs skadad från jobbet med döda burkar efter FW-upgrades...

Jag hade inte vågat vara först. Men när några andra hade gjort det samt att jag noga kollade och bedömde vad som var i paketet, då vågade jag. Men som jag skrev, det är absolut inget jag rekommenderar. Det bästa är ju givetvis att vänta. En vecka mer eller mindre spelar ju inte så stor roll.

jag tänker nog ha tålamod o vänta, orkar inte med ett haveri.

ah, 2:an har jag saknat från min DS...

en undran när det gäller fjärrstyrningen av blixten. den ska styras av den inbyggda blixten om jag itne är fle ute. men får man int eonekligen med ljuset från den inbyggda blixten i bilden då? eller har de på något finurligt sätt löst det med en förblixt som sänder info till den externa blixten eller hur funkar det där??

Synd att det inte verkar fixa exponeringsproblemen tillsammans med M-gluggar. så jag kan vänta en vecka på den officiella mjukvaran eftersom mina problem "kanske" blir lösta först i nästa.

Överförs informationen till den trådlösa blixten genom att den inbyggda 'blixtrar' (med option att inte delta i själva exponeringen), eller är det en annan typ av överföring (radio/IR/telepati)?

Länken till fw-uppdateringen funkade inte.

Nix, filen verkar vara borttagen

sök på
10 firmware

så hittar du rätt länk, med det finns ingen fil på hänvisningen.
Bara att vänta 10 dagar :)

1. In rare case, vertical stripe at long time exposure.

Man tackar..

Var ute och fotade igår i raw och märkte att vid ljusredigering kraftigt uppåt i konverteringen fanns linjer vertikalt..

Får hoppas programmet löser det då, fast eg. var det inget problem nu heller vid normala kvälls/nattbilder.. det var ju vid helt felaktiga konverteringsdata som man inte ska använda ändå.

Jag är inte säker att FW-fixen kommer ordna det du fått fram om jag förstår din bekrivning rätt. Att kraftigt öka känsligheten i RAW-konverteringen kan nog sabba vilken bild från valfri sensor som helst.

Punkk skrev:
Jag är inte säker att FW-fixen kommer ordna det du fått fram om jag förstår din bekrivning rätt. Att kraftigt öka känsligheten i RAW-konverteringen kan nog sabba vilken bild från valfri sensor som helst.

Ok, men det skrev jag ju oxå.. att det var när man drog alldeles galet i reglagen..

Om man exponerar rätt under nattetid blir det inga som helst problem.. =)

Jag har inte sett det i några vanliga bilder iaf.

Och eftersom det bara blev ränder vertikalt och inte horisontellt, så kan man ju anta att det kanske ändå är ett svagt, men dock befintligt problem som de kan fixa med firmwaren..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar