Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware till 7D (2.0.3)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte erfarit några problem med 2.0.0 men det är väl lika bra att köra in 2.0.3 för säkerhets skull.
 
Enligt canon.se:
Version 2.0.3 av den inbyggda programvaran omfattar följande korrigeringar:

1. Korrigerar ett fenomen som innebär att kameran slutar fungera när inställningen för automatisk avstängning aktiveras.

2. Korrigerar ett fenomen som innebär att det maximala antalet bilder som kan tas i en bildserie kan vara lägre än det faktiska antalet som visas i sökaren.

3. Korrigerar vissa fel i meddelandet som visas på LCD-skärmen när RAW-bilder sparas som framkallats i kameran (de här felen visas inte för japanska och koreanska).

------------------

Fel 1 låter ganska besvärande, men jag har 2 st. 7D-hus som båda har uppgraderats till 2.0.0 och har automatisk avstängning aktiverad. Jag har dock inte fått detta problem på någon av kamerorna. Det verkar väl snarare som att det kan inträffa, men inte alltid gör det. Några erfarenheter av detta?
//Kjell
 
Det finns minst en länk här, och ett antal på DPReview, som beskriver problem med v.2.

Det ledsamma med denna typ av fel är att man ju inte vet när de ska uppstå - om de nu uppstår alls. Men osäkerheten är inte trevlig. Min 7D låste sig plötsligt en dag, och felet bestod tills jag kom hem. Men sedan dess har jag inte haft något problem - men har inte heller vågat använda kameran till något viktigt.
 
Jag har också automatisk avstängning aktiverad. Dessutom utnyttjar jag bufferten ganska ofta men har inte märkt av problem 2 heller, men det blir nog en uppdatering i alla fall.
 
Hej.
Finns det ngn sida där man kan hitta tidigare versioner av firmware?
Kameran låser sig fortfarande när den varit i viloläge.

//Christian
 
Hej.
Finns det ngn sida där man kan hitta tidigare versioner av firmware?
Kameran låser sig fortfarande när den varit i viloläge.

//Christian

Från 2.x.y verkar det inte gå att "nergradera" till nån 1.x.y FW?

"-Once the camera is updated to version 2.0.0 / 2.0.3, it cannot be restored to a previous firmware version (version 1.0.7 to version 1.2.5)."
 
Kan man uppdatera direkt till 2.0.3, eller måste man först uppdatera till 2.0.0?? Och när jag ändå frågar, någon som vet var det finns en svensk beskrivning på hur man gör??
 
Kan man uppdatera direkt till 2.0.3, eller måste man först uppdatera till 2.0.0?? Och när jag ändå frågar, någon som vet var det finns en svensk beskrivning på hur man gör??

Jag uppgraderade från original firmware (1 någonting tror jag) och det gick bra. Det är det vanliga, man behöver bara den senaste uppgardering.

Uppgraderingen var ganska enkel och den engelska PDF:en som följer med innehöll bilder och illustrationer som gör det ganska tydligt.

Ladda ner och försök läsa.

Om det är något du undrar över så fråga här så kan vi nog hjälpa till att förklara på svenska.
 
Uppgraderingen var ganska enkel och den engelska PDF:en som följer med innehöll bilder och illustrationer som gör det ganska tydligt.

Jag kan inte öppna pdf filen alls eller datorn kan inte. Jag får bara upp en skyllt där det står att det inte går att öppna dokumentet !!!!???? Varför ????? någon som vet ??? Jag har w7 och pdf complete.
 
Det ska du inte heller. Du har en fil som heter 7D000203.FIR. Den ska du lägga i roten på CF-kortet, sätta in det i kameran och sen kör du därifrån. Har du ingen kortläsare som klarar CF-kort kan du föra över filen till kortet med hjälp av EOS Utilities, som låter kameran fungera som en begränsad kortläsare i detta fall.
 
Det har jag gjort och det fungerar utmärkt det är PDF filen som inte går att öppna och heller inte går att läsa hur man gör exakt när man installerar 2.0.3 firmware !?
 
Aha. Då är problemet mycket enklare, då.
När du lagt firmware på kortet och stoppat in det i kameran, letar du upp menyalternatvet Firmware Ver 1.2.5 (eller vad du nu har). Välj det och välj sedan att du ska uppdatera. Förutsatt att kameran kan hitta din firmwarefil på kortet kommer kamerans uppdateringsprogram att laddas, låta dig välja fil och sedan köra uppdateringen.

Se till att du har laddat batteriet ordentligt, för annars går det inte att uppdatera.
När det är klart (tar några minuter) ska man stänga av kameran, ta ut batteriet, hålla andan tills det börjar bli jobbigt, sätta in batteriet och så köra på som vanligt. Jag brukar hoppa över det där med batteriet, men det beror på hur religös man ska vara.
 
Pdf-filen är marig att öppna, men lyckades med Chrome.. Men följ instruktionerna från apersson så går det nog bra, pdf-filen säger inte mer..
Fick lite fler foton att ta med RAW, max-iso vid auto-iso, men vet inte om det var något mer vid vanligt fotande, är iofs tacksam för de förbättringarna!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.