Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny firmware för K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Förutom stödet för SDM objektiv så tycks resten vara oförändrat jämfört med v1.20. Eftersom mjukvaran finns ute nu, så är detta en indikering på att SDM objektiven väntar precis runt hörnet. De börjar skeppas alldeles snart och väntas i butik i början av augusti.

Hälsar
R
 
Uppgraderingen ordade inte ljusmätningsfel.

Tyvärr inget åtgärdat åt K10:ans ljusmätningsfel med K-och M-optik i denna uppdatering. Börjar kännas som om det inte går att göra något åt, annars borde man ha åtgärdat ett problem som har uppmärksammats stort i Pentax-forum i Europa. I varje fall har jag sett detta i både England och Tyskland som är stora marknader.
Jag har gått och väntat på att en uppgradering av mjukvaran skall rätta till problemet för att sedan omgående beställa en tia. Men suck.. nu blir det nog inget.

Uffe
 
Tyvärr är det nog så att även om det uppmärksammats en hel del är det ändå ett litet fåtal av Pentaxs kunder som har problem. De som har problem, låter en del, men de flesta kunder har inte gamla objektiv kvar, eller fotar i alla fall bara med AF. Jag har inte sett detta tas upp som ett problem i någon av alla tester som gjorts och det väger nog betyligt tyngre än vad några entusiaster diskuterar på några forum. Men det kan ju även vara så att det inte går att åtgärda...
 
Angående K10-ans felmätning med äldre optik.

Kolla den här tråden. Speciellt inlägg nummer tre, där det skrivs:

"I moved from a DS to a K10D recently and found the K10 progressively over exposes as you use a smaller aperture. Switching to a DS focus screen solves this completely without affecting exposure of the modern FA or DA lenses."

Det kan vara värt att kolla närmare.

-- MW
 
Magnus W skrev:
Angående K10-ans felmätning med äldre optik.

Kolla den här tråden. Speciellt inlägg nummer tre, där det skrivs:

"I moved from a DS to a K10D recently and found the K10 progressively over exposes as you use a smaller aperture. Switching to a DS focus screen solves this completely without affecting exposure of the modern FA or DA lenses."

Det kan vara värt att kolla närmare.

-- MW

Jag har också upptäckt detta inlägg när jag plöjde det engelska forumet. Jag har varskott Mikael Claeson på Pentax så att de kan testa av om det stämmer. I så fall är det bara att gratulera oss som samlat gamla linser i ladorna.

Uffe
 
Under de 6 månader som detta diskuterats har jag inte sett någon verifierad lösning på problemet, varför jag är lite skeptisk till att det är så enkelt. Om så vore fallet, varför säljer i så fall inte Pentax DS-skivor även till K10? Någon anledning måste det vara. Men om någon kan verifiera att detta fungerar så är det ju jättebra. Jag har inte tillgång till min gamla DS just nu, så kan inte testa.
 
quarc skrev:
Under de 6 månader som detta diskuterats har jag inte sett någon verifierad lösning på problemet, varför jag är lite skeptisk till att det är så enkelt. Om så vore fallet, varför säljer i så fall inte Pentax DS-skivor även till K10? Någon anledning måste det vara. Men om någon kan verifiera att detta fungerar så är det ju jättebra. Jag har inte tillgång till min gamla DS just nu, så kan inte testa.


Jo,håller med om att det låter lite för enkelt för att det inte skulle framkommit tidigare. Men jag har ett svagt minne om att någon tidigare, kanske Mabo, åtminstone framfört tankar på att den nya mattskivan på tian spred ljuset på ett negativt sätt för ned´bländad mätning. Kanske någon annan på forumet har möjlighet att testa??

Uffe
 
Igen om fokuseringsskivan

Har nu kollar forum på DPreview.com och där finns de som har samma erfarenheter.
In med en DS-fokuseringsskiva i K10:an och exponeringsfelen med M- och K-linser är lösta!
Det enkla kan ju ofta vara det bästa...


Uffe
 
Hur fungerar det praktiskt?
Alltså, vilken skiva skall man köpa, vad kostar den? Var kan man köpa den?
Kan man använda den sedan till all övrig optik?
 
Fokuseringsskiva

Anders Å skrev:
Hur fungerar det praktiskt?
Alltså, vilken skiva skall man köpa, vad kostar den? Var kan man köpa den?
Kan man använda den sedan till all övrig optik?


Det handlar om ds-modellens fokuseringsskiva.
Än så länge är det "bara" privata enskilda K10-ägare som kommit till slutsatsen att tians ljusmätningsproblem med K-och M-linser löses med att montera DS-fokuseringsskiva.
Men Pentax Eropaservice har fått tips om detta från Pentax Skandinavien och skall testa. Det handlar ju inte bara om ljusmätning. Det kan ju bli effekter på autofokus-funktionen också och som kan vara negativa.
Hoppas deras tester går fort och ett positivt besked kommer. Ligger i startgroparna att beställa en K10:a till mina gamnla linser.

Hälsar
Uffe
 
Anders Å skrev:
Hur fungerar det praktiskt?
Alltså, vilken skiva skall man köpa, vad kostar den? Var kan man köpa den?
Kan man använda den sedan till all övrig optik?

Det handlar om DS-modellens standardskiva. Detta provas på Pentax Eropaservice och ett besked lär komma och snabbt hoppas jag.
Sugen på K10:an men äger många gamla Pentaxlinser.

Uffe
 
"Switching to a DS focus screen solves this completely without affecting exposure of the modern FA or DA lenses"

Det låter ju verkligen bra om även nya linser inte påverkas.
Har pratat med Pentax, som håller på att forska i detta just nu.
Kanske att man ändå ska köpa sig en skiva... ;-)

Jo, förresten. Har nu trixat lite med min kamera när det gäller inställningar, och har dragit ned ett steg på färg, upp ett steg på skärpa samt två steg upp på kontrast = mycket bättre bilder med mera "dia-känsla". Allt är en smaksak, men fick dessa tips via ett annat forum på nätet.
Kanske att ngn fler vill testa så att man kan höra deras kommentarer.

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.