ANNONS
Annons

Ny firmeware för 1D/1Ds Mk II

Produkter
(logga in för att koppla)
julgus skrev:
på tal om inget... finns det nåt alternativt sätt att ändra på personliga funktioner än via Canon View & Firewire? Medföljande USB 1.1 kabel ser jag ingen användning för alls... eller är jag ute o cyklar?

Och varför kan dessa funktioner inte ändras direkt i kameran?
Det jag känner till är att man via canonview aktiverar eller avaktiverar möjligheten att använda dom personliga inställningarna, sen får man aktivera dom i menyerna efteråt. Det vore ju bra om man kunde göra allt via menyerna, och inte behöva koppla in kameran i datorn.
Nu kör jag i och för sig med kameran inkopplad via firewire jämt i studion för att slippa tanka minneskort hela tiden och då kan jag passa på och ändra personliga funktioner om jag vill det.

USB 1.1 är väl bara till för att ha möjligheten att kunna skriva ut via pictpridge ?
 
Nja, undrar om du har rätt... som jag fattar det så ställer man in samtliga personliga inställningar via PC... jag har ingen lust o behov av ett Firewirekort bara för att slå på funktionen - då kan jag ju låna en burk - behövs det däremot alltid för justering så är det ju en annan fråga.

en annan sak.. DPP och stående o liggande format.. vid batchkonvertering och storleksangivelse. Ingen hänsyn tas om det är stående eller liggande, dvs anges bredd 800 så blir stående 800 bred liksom den liggande, dvs propotionerna blir ju fel... eller gör jag fel.

Annars blev ju +5 i skärpa i kameran o +5 i skärpa vid jpg konv i DPP nästan för skarpt.. jag begriper inte allt snack om mjuka 1d MK II bilder - den är ju svinskarp direkt ur kameran.
 
Kameran ger mindre skarpa bilder direkt ur kameran än många andra på grund av ett kraftigare AA-filter framför sensorn än de flesta andra kameror.

Efter skärpning ger kameran mycket riktigt svinskarpa bilder. Men det är inte att rekommendera att skärpa så hårt i kameran. Den funktionen är främst tänkt för de situationer när det inte finns tid för noggran skärpning i dator. På en tidning där man använder automatskärpa i RIP:en så skulle det bli katastrof med redan skärpta bilder.

Tänk på att bilderna bör skärpas olika beroende på användningsområde, motiv och storlek.
 
jag kör alltid raw+jpg med hög kontrast o skärpa applicerad på jpg filen. Behöver har jag raw filen för efterbehandling om det behövs.

Jag drog över 600 bilder under en golftävling i helgen. 100-400/4.5-5.6 L IS satt på hela tiden. Utfallet var helt otroligt - så få tekniskt kassa bilder har jag aldrig sett förr...

fick en del riktigt roliga detaljbilder på golfsvingarna i 8.3 b/s läget...

på det hela är jag extremt nöjd men att en del inställningarna bara kan ändras via pc med firewire är besynnerligt. Jag förstår helt enkelt inte anledningen.
 
hmm... inget err 99 på golftävlingen men just precis vid sonens framträdande i skolans aula... enda sättet var att rycka ur batteriet.. nåja, kameran är uppe på 1700 bilder på några dagar så man kanske inte ska döma för hårt. Jag hade dock inga låsningar på D100/S2 men tog inte heller så många bilder.. F100 hängde sig någon enskild gång.

Hursomhelst - inget kul att/när det händer. Jag har dock bara Canon prylar så händer det upprepade gånger får de se över skräpet.
 
Ok, tack.

men, av 170 bilder från deras uppträdande fick jag kassera 4-5 st pga rörelseoskärpa. Handhållet, 1600 asa, 100-400/4.5-5.6 mestadels i borte zoom omfånget.. makalöst resultat.

Jag körde med 1/3 underexp pga mörk bakgrund, wb satt till glödljus samt färgläget satt till porträtt för mindre mustiga färger..

Omar skrev:
Hej

Fick du error 99 vid sonens framträdande.

Ja vi får hoppas att den nya firmwaren löser det.

Håll koll på http://web.canon.jp/Imaging/BeBit-e.html

Eller från www.dpreview.com eller http://www.robgalbraith.com/bins/index.asp

Skall tydligen komma i slutet av maj, snart mao.

MVH

Omar
 
jag fick lång exp tid och 00 i bländare, gick ej att fokusera samt vid exponering så visades Err 99. Det gick inte heller att tända LCD belysningen så den hade kronhängt. Det blev inte heller någon bild då jag tog en bild.

Batteriet fulladdat, nyligen formatterat SanDisk 2.0 GB CF, senaste firmware.

en iakttagelse är att bilderna behöver inte justeras alls.. wb är korrekt samt exponeringen är konsistent samt att färgerna överlag stämmer bra överens med hur man uppfattade situationen.
 
Senast ändrad:
uppenbarligen så är 100-400 särskilt utsatt då i sämre ljussituationer. Anledningen till detta är inte klarlagd men man kan väl gissa att IS får arbeta rejält i kombination med processorn arbetar frenetiskt med att hitta fokus... det tarvar väl en del av systemet. Detta i kombination med att en japansk ingejör hade en sämre dag ger väl detta resultat. Eller som man så på Citroen verkstaden då min nya C8 stannat i en korsning "För mycket rödvin vid löpande bandet".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.