Annons

Ny firmeware för 1D/1Ds Mk II

Produkter
(logga in för att koppla)
kändes inte som om det var så mycket man hade nytta av... men det är alltid intressant att veta när dom kommer...

Någon annan som tror ni kommer att ha nytta av uppgraderingen??
 
jag installerade...utan problem..hade väl ingen egentlig nytta av aviserade uppdateringar
men enligt tidigare rykten brukar det "följa" med en del andra smärre justeringar som man inte nämner.

Jerry
 
Jag är ganska övertygad om att jag kommer ha nytta av koreanska menyer, så jag ska installera den. Eventuellt kommer traditionell kinesiska också komma till nytta, men förenklad brukar man klara sig rätt långt med.

/Aron
 
Hej

Vid förra uppdateringen så stod det inget om att bufferten tömdes dubbelt så snabbt jämfört med den tidigare firmwaren. Tidigare ca 3-4mb/s nu ca 7mb/s Så förhoppningsvis finns det andra bra uppdateringar.

Något som jag hoppas på med den nya firmwaren:

Ett problem som jag har lite då och då är att kameran totalt låser sig och "bufferlampan" lyser hela tiden och displayen visar error 99. Förlorar de bilder som var i bufferten. Ända sättet att kunna börja fota igen är att stänga av kameran och ta ut batteriet, sätta in det igen och sätta på kameran, då är fågeln borta. Klart irriterande

Finns massa trådar om detta på nätet, finns inga klara förklaringar, bara en massa teorier. Tydligen har det inte hjälp att lämna in den till Canon heller. Det har varit lite teorier att det kan vara något med IS objektiv, men fotografer har även haft problem med utan IS. Verkar ha något med snabba serietagningar att göra, dvs överföringen till minneskortet och det är något den nya firmwaren skall åtgärda, kommunikations tillförlitlighet, hoppas att det är det jag tänker på och har problem med.

MVH

Omar Brännström
 
Omar skrev:
Hej

Vid förra uppdateringen så stod det inget om att bufferten tömdes dubbelt så snabbt jämfört med den tidigare firmwaren. Tidigare ca 3-4mb/s nu ca 7mb/s Så förhoppningsvis finns det andra bra uppdateringar.

Något som jag hoppas på med den nya firmwaren:

Ett problem som jag har lite då och då är att kameran totalt låser sig och "bufferlampan" lyser hela tiden och displayen visar error 99. Förlorar de bilder som var i bufferten. Ända sättet att kunna börja fota igen är att stänga av kameran och ta ut batteriet, sätta in det igen och sätta på kameran, då är fågeln borta. Klart irriterande

Finns massa trådar om detta på nätet, finns inga klara förklaringar, bara en massa teorier. Tydligen har det inte hjälp att lämna in den till Canon heller. Det har varit lite teorier att det kan vara något med IS objektiv, men fotografer har även haft problem med utan IS. Verkar ha något med snabba serietagningar att göra, dvs överföringen till minneskortet och det är något den nya firmwaren skall åtgärda, kommunikations tillförlitlighet, hoppas att det är det jag tänker på och har problem med.

MVH

Omar Brännström

Vad använder du för CF-kort?
Får du samma problem med seriebildstagning om du kör till SD?

mvh

Jerry
 
Samma sak händer för mig vid snabba serietagningar i AiServo har hänt ett flertal gånger under hockey sesongen. Skall uppdatera firmwaren så fort jag får tid. Jag har heller inga IS objektiv och det kan hända med vilket som helst objektiv i min samling.

/ Jerker
 
Omar skrev:
Ett problem som jag har lite då och då är att kameran totalt låser sig och "bufferlampan" lyser hela tiden och displayen visar error 99. Förlorar de bilder som var i bufferten. Ända sättet att kunna börja fota igen är att stänga av kameran och ta ut batteriet, sätta in det igen och sätta på kameran, då är fågeln borta. Klart irriterande


Japp, jag råkade ut för detta tre gånger i går, när jag satt i gömsle vid Hornborgasjön. Alla tre gångerna hade jag nästan fyllt bufferten (RAW) och väntade på att kameran skulle skriva till min microdrive. Jag har inga IS-gluggar. Hoppas detta är åtgärdat i firmwaren, som ska in i kameran nu medetsamma.
 
Nej.. kameran ligger just nu i träda ;p

Sitter med 4 st små fickkameror som ska recenseras.. Men jag ska ut och ta lite serietagningar på fåglar, bara för din skull Jan :)
 
Hej

Jag har fortfarande problem med error 99 och då även med senaste firmwaren som jag hoppats skule lösa det. Har nu för ett tag sedan införskaffat ett 4GB Sandisk Extreme 3 och fotat rätt många dagar utan problem (kanske 2000 bilder) men idag när jag satt i gömsle så hände något annat. Det blev inget error 99 utan efter jag tagit några bilder (stund senare) så ser jag att lampan lyser. Men kamerans display är som vanligt med sin information men när jag skall ta en bild så låser den sig. Så nu uppförde den sig annorlunda mot innan.

Det har nu bara hänt en gång med Extreme kortet och erfarenheten hittils är att det verkar vara mindre benägen att låsa sig och än så länge har jag inte haft error 99 utan en annan variant.


En fotograf som jag pratade med idag menade att de första Mark2 som kom ut kunde vara eller var beskaffad med detta problem och de som skaffat Mark2 senare har inte detta problem. Om detta är sant eller inte vet jag inte.


MVH

Omar
 
Jeppe skrev:
Nej.. kameran ligger just nu i träda ;p

Sitter med 4 st små fickkameror som ska recenseras.. Men jag ska ut och ta lite serietagningar på fåglar, bara för din skull Jan :)

jag bockar och bugar och känner mig verkligen hedrad
 
Har en 1DmkII och jag har märkt att om man tar en bild med lång slutartid tar det lååång tid för kameran att skriva på minneskortet. Jag har fått för mig att ju längre slutartid desto längre tar det att skriva till kortet men det har jag inte testat. När väl bilden ligger där är den inte större än vanligt... Någon annan som märkt samma sak? Är det normalt ?

Detta hände även innan uppgraderingen.

Har däremot inte haft problem med förlorade bilder med sandisk ultra II och extreme korten, varken med cf eller sd.
 
Du har Brusreduceringen inkopplad. Då tar kameran en bild till, med lika lång slutartid. Fast med slutaren stängd. En sk. Dark frame substracktion (med reservation för stavningen).
 
mindwipe skrev:
Har en 1DmkII och jag har märkt att om man tar en bild med lång slutartid tar det lååång tid för kameran att skriva på minneskortet. Jag har fått för mig att ju längre slutartid desto längre tar det att skriva till kortet men det har jag inte testat. När väl bilden ligger där är den inte större än vanligt... Någon annan som märkt samma sak? Är det normalt ?

Detta hände även innan uppgraderingen.

Har däremot inte haft problem med förlorade bilder med sandisk ultra II och extreme korten, varken med cf eller sd.

Hej

Har du brusreduceringen på då du tar på långa tider, det tar nämligen dubbelt så lång tid. Tider mer än 1 sek?

Någon hade teorin att det var på de Mark2 som kom ut i första sändningen/sändningarna.


Fotograferar du mycket med snabba (8.5 bps) och många serietagningar i al servo. Kanske typ 1000bilder på en dag? Det är då jag kan få problem. Jag har inte fått problemet vid typ landskaps fotografering.

MVH

Omar Brännström
 
Omar skrev:
Hej

Har du brusreduceringen på då du tar på långa tider, det tar nämligen dubbelt så lång tid. Tider efter 1 sek?

Någon hade teorin att det var på de Mark2 som kom ut i första sändningen/sändningarna.


Fotograferar du mycket med snabba (8.5 bps) och många serietagningar i al servo. Kanske typ 1000bilder på en dag? Det är då jag kan få problem. Jag har inte fått problemet vid typ landskaps fotografering.

MVH

Omar Brännström

Ok, då förstår jag varför det tar så lång tid.

Så många bilder har jag aldrig tagit på en dag hittills :-D
 
Jeppe skrev:
Du har Brusreduceringen inkopplad. Då tar kameran en bild till, med lika lång slutartid. Fast med slutaren stängd. En sk. Dark frame substracktion (med reservation för stavningen).
Aha, är det så det fungerar. Kameran tar en "svart" bild och använder den för att få bort bruset. Blir det stor skillnad bildmässigt att inte använda brusreduceringen ? Har alltid kört med den inkopplad.
 
Beror lite på hur lång exponeringstid du har och även på motivet. Välexponerade pixlar har ju alltid mindre brus så att säga. Så på typ stjärnfoto är det nog rätt vettigt.

Det viktiga är att du inte förlorar detaljer på samma sätt med dark-frame substraction jämfört med andra mjukvarubaserade algoritmer såsom neatimage, etc.
 
på tal om inget... finns det nåt alternativt sätt att ändra på personliga funktioner än via Canon View & Firewire? Medföljande USB 1.1 kabel ser jag ingen användning för alls... eller är jag ute o cyklar?

Och varför kan dessa funktioner inte ändras direkt i kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.