kim_plutonen.com
Aktiv medlem
Hej
Tack för kommentaren
Menar du att den fil som jag laddade upp har för hög bitrate ? ( 28000 )
Har du eller någon annan duktig här på forumet någon ide om har man får så bra bild som möjligt på Youtube ?
Mitt original var på över 8 GB som jag laddade upp i .vmw
Kanske vmw är fel format?
Njae, alltså det krävs väldigt hög bitrate för att klara av de typer av bilder du hade, av anledning som jag nämnde. Om det är WMV (WindowsMediaVideo)eller MP4 eller annat "Long-Gop" format spelar mindre roll, då det är svårt att matematiskt räkna ut mellan-bilder som de formaten gör. De är små pga. att de innehåller mest bara matematik och algoritmer för hur bilden ska se ut. Funkar kalasbra i "lugna/stilla" bilder. Men så fort det börjar röra på sig och är skarpt över hela bilden blir det jobbigt för de formaten.
Sen är WMV inte optimalt för YouTube. Man bör göra en MP4/H.264 direkt för att undvika omkodning igen. YouTube har en massa info på sina hjälpsidor om hur man bör exportera. Det finns även hundratals med videoklipp på nätet som visar en rad olika sätt att göra bra filer för YouTube eller andra videotjänster.
Är man ovan eller inte så kunnig inom detta så är detta inte helt enkelt, så är det, det är en djup djungel. Så jag kan bara rekommendera att läsa på all den info som finns, och hitta mjukvara som kan spotta ut den typ av fil man är ute efter. Men oavsett, har man "svårt" material från början spelar det ingen roll hur bra program man har. Formatet som används på nätet är komprimerat och funkar inte för alla situationer.