Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny film från Photax Kentmere 100&400

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är väldigt nyfiken på Fomapan 400.. Någon nämnde tidigare i tråden att den är väldigt lik den gamla Tri-X..??

Finns det någon som testat denna film lite mer? Erfarenheter?

Jag är väldigt nyfiken på Fomapan 400.. Någon nämnde tidigare i tråden att den är väldigt lik den gamla Tri-X..??

Finns det någon som testat denna film lite mer? Erfarenheter?

Jag har kört tio 135 rullar av den. Kommer inte köpa mer. Köper hellre legacy (neopan) i bulk. Eller riktig tri-x (som jag gör nu). Känns som att det är samma emulsion på alla fomapans filmer, framkallningstider från tabell bekräftar delvis den misstanken. Tyckte det blev för tok för kornigt i rodinal och alldeles för grådaskigt i diafine. Foma är bra på papper, men filmerna jag testat hittills är rätt o slätt en besvikelse.

Angående mitt förra inlägg i denna tråden har jag nu testat Era och Shanghai i småbild (endast Era), mellanformat (endast shanghai) och storformat (båda två). De är mycket bra i förhållande till pris. Jag funderar på att köpa riktigt mycket papper och film från Era (direkt från fabrik), om det är någon som vill chippa in så får ni gärna höra av er.

Var köper du Legacy (neopan) i bulk?? Med bulk menar du råfilm som man spolar upp själv då eller??

Jag funderar på att köpa riktigt mycket papper och film från Era (direkt från fabrik), om det är någon som vill chippa in så får ni gärna höra av er.

Jag är intresserad. Papper och 8x10" film. När tänkte du handla? Hör av dig i privat mail till mig ! De har en minimum order under det levererar de inte.

Hej

Där blev någon form av prickar på filmen, ojämnheter i emulsionen eller något i den stilen. Testade 3st filmer med samma resultat. Jag har aldrig varit med om något liknande med andra filmer.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=833114#post833114

Det verkar som att fler hade stött på något sådant också. Jag har för mig att Forte slutade med film, men det är möjligt att dom fortfarande har papper kvar(photax)

//Alexander

Jag fattar inte vad ni gör eller hur ni gör med filmen. Jag har använt och fortfarande använder Forte 120 film och aldrig får några problem. Filmen som är 400 är kornigt särkild i 135mm men 100 filmerna är fina med en enorm tonalt omfång.

Jag har läst att ni har synnerligen svårt att acceptera kornen I 400 asa filmer så som Forte, Foma, Kodak, Ilford och alla andra. De filmerna är grovkorniga och bara acceptera denna fakta men du kan göra rätt så mycket själv för att öka på storleken av kornen. :)
Faktorerna är många, fel framkallare, temperatur, långa fixeringstider, dåliga objektiver bara för att nämna några.
Det viktigaste är vid exponeringen, det är bländarinställningen. Alla film upp till storformat bör exponeras kring f8 vilket är det bästa bländaröppningen på alla objektiv.
Vid full öppning av bländaren utnyttjas linsytornas yttre zoner där aberrationer blir störst. Vid nedbländning undviks dessa dåliga delar av linsen och kvalitén blir avsevärt bättre. Vid mindre bländaröppning kvalitén åter kommer att bli sämre eftersom diffraktionen kommer in och blir dominerande. En optimal bildkvalité uppnås därmed med 3-5 stegs nedbländning beroende på optikens ljusstyrka. (fenomenet uppkommer i alla filmer men inte så grovt som på snabba filmer) Om man använder sig av en större skärpedjup försämras bilden också som visar sig i form av grövre korn i synnerhet på högkänsliga emulsioner vilket är tjockare än lågkänsliga filmer.

Kornen blir ju grövre om man till ex. exponerar film i högre ASA tal än den är tillverkad för DVS pressar filmen till 800 eller 3200 ASA.

I storformatsfotografi kan man restituera sig ut från vissa situationer och man bör inte blända ner där heller bara det som är nödvändigt. Nyare optik till storformat ger den absolut bästa bildkvalitén vid f22

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar