Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny förstoringsoptik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Det är mycket digitalt nu..
Men det är kanske dags att se över sina analoga prylar...och förstoringsoptiken håller inte riktigt måttet. En Meopta Anaret 4.5/50 matchar inte mina nya, fina Canon L-gluggar. Dags för uppgradering :)

Fotoaffären i stan har ett beg. El-Nikkor 50/2.8 för 950:- Det låter bra i mina öron, men jag kan inte mycket om förstoringsoptik. Är det ett bra köp? Finns det bättre alternativ??
Jag vill ha det bästa som finns! :)

Anaret 50/4.5 är faktiskt inte ett dåligt objektiv. Barry Thornton skrev mycket gott om det i sin Edge of darkness där testbilderna visar att åtminstone hans exemplar var skarpare än ett Componon-S 2.8. Jag har haft ett själv och var inte missnöjd. Hade dock ingen annan femtia att jämföra med.

Men det är klart att det finns bättre. Och ett ljusstarkare objektiv ger säkrare fokusering. Vill du ha det "bästa som finns" måste du nog stilla ditt ego med något från tyskland, Schneider eller Rodenstock ;-) Annars är ju EL-Nikkor 2.8 ett väldigt bra objektiv.

El Nikkor 50/2.8 (N) som finns i två varianter med eller utan N är mycket skarpt. En av de absolut bästa. Skarpt redan på 2.8 men kantskärpan blir något bättre vid nerbländning.
Det som skilljer modellerna är att bländarskalan är belyst på nya modellen (N).

Anaret 50/4,5 är känd för att vara mycket prisvärdig. Du lär nog endast se en liten liten skillnad i hörnet på bilderna (jmf med Nikkor optiken)

jimh skrev:
Anaret 50/4.5 är faktiskt inte ett dåligt objektiv. Barry Thornton skrev mycket gott om det i sin Edge of darkness där testbilderna visar att åtminstone hans exemplar var skarpare än ett Componon-S 2.8. Jag har haft ett själv och var inte missnöjd. Hade dock ingen annan femtia att jämföra med.
Hmmm..det låter ju schysst. Letade fram förstoringsapparaten och optiken känns ganska skramlig o glapp. Tog för givet att det var smäck, helt enkelt. OK, man ska kanske ge det en chans ändå...men f4.5 är ganska ljussvagt.. Minns inte riktigt hur skarpt det var. Ska kolla lite gamla bilder.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar