Annons

Ny eller begagnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hillsyde

Ny medlem
Jag ska köpa mig en ny systemkamera, har en canon 500d men jag vill ha nått nytt att sätta tänderna i. Min budget är ca 7-8000 för ett hus. Jag har kollat lite på en beggad 5d (ej mkII) och en 1d mkII, och ny 550d alt. 60d. Hur står sig en beggad 5d och 1d idag? jag är inte i behov av filmläget. Vill ha grym bildkvalitet och främst lite mer dynamiskt omfång vilket inte är så bra på 500d. Vad tycker ni?

/Gabriel
 
Jag ska köpa mig en ny systemkamera, har en canon 500d men jag vill ha nått nytt att sätta tänderna i. Min budget är ca 7-8000 för ett hus. Jag har kollat lite på en beggad 5d (ej mkII) och en 1d mkII, och ny 550d alt. 60d. Hur står sig en beggad 5d och 1d idag? jag är inte i behov av filmläget. Vill ha grym bildkvalitet och främst lite mer dynamiskt omfång vilket inte är så bra på 500d. Vad tycker ni?

/Gabriel

5d utan tvivel, ger underbara filer med fantastiskt dynamiskt omfång, kan du aldrig få med en kroppad kamera.
 
Jag köpte en 5D som extrakamera nyligen, mest för att jag ville prova FF som alla pratar om och se hur det egentligen är.

Min slutsats är: Kameran levererar skitbra bildkvalitet men är lååångsam och LCDn på baksidan är verkligen skitdålig. Den känns gammal, men allt det är ju glömt när man drar upp bilderna i datorn.

Om du inte ska fota fåglar/action eller liknande så kan jag verkligen rekommenda den om du ska köpa en kamera i den prisklassen. Givet att du inte är tekniknörd.
 
Okej, jag är beredd att offra lite nymodighetspetitesser för att få strålande bildkvalité, fåglar eller sport är inget av mina stora passioner. Men du rekommenderar den alltså om man bortser från att den är lite "omodern"?
 
5d utan tvivel, ger underbara filer med fantastiskt dynamiskt omfång, kan du aldrig få med en kroppad kamera.

Det där är faktiskt en sanning med modifkation.
På lägre ISO så får du bättre DR med en 7D än med en 5D "mkI".

http://www.x.se/8rd2

Jämför sedan 1D mkIV med 5D "mkI" så visar resultaten med all önksvärd tydlighet att FF inte alls alltid är bättre än "crop-sensorer".
http://www.x.se/7ug

Ser egentligen få skäl att jamföra kameror genom att hänvisa till DxOMark, men jag är trött på det här med att FF på något "magiskt" sätt alltid skulle vara överlägset, för det är verkligen inte hela sanningen.
 
Okej, jag är beredd att offra lite nymodighetspetitesser för att få strålande bildkvalité, fåglar eller sport är inget av mina stora passioner. Men du rekommenderar den alltså om man bortser från att den är lite "omodern"?

Tja, riktigt bra bildkvalitet är det i alla fall, så du får väl fundera på vad du prioriterar. För bilder i den stil som du har på din profilsida är jag övertygad om att 5D skulle leverera riktigt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.