Annons

Ny Efke/Adox 100 film!

Produkter
(logga in för att koppla)

Emaks

Aktiv medlem
Vill bara informera om att det snart kommer en ny version av den klassiska Adoxfilmen på 100 ASA/ISO. Den med enkelt emulsionsskikt och som producerats i Kroatien tills Efke-fabriken lades ner 2012. Den nya versionen ÁDOX CHS 100 II är producerad i Tyskland. Tycker detta är goda nyheter, eftersom denna film är helt superb framkallad i Adoxlux ADX Den kommer först i småbild KB och bladfilm, senare i rullfilm 120. Bild fotad med småbilds KB/CHS100 (exponerad efter 160 ISO) bifogas, samt 100% utsnitt av scanningen. Man får hoppas att den nya versionen behåller de finkorniga och högupplösande egenskaperna när den framkalls i Adolux ADX. Personligen upplever jag en känsla av betydligt större filmformat när jag fotograferar med denna film i småbild. En fantastisk film där jag tror enkelskiktet och den höga silverhalten (pga tjockare skikt) bidrar till upplevelsen. Förmodligen är den nya filmen gjuten med maskiner som ger tunnare skikt så man vet inte om det blir samma sak, men man kan ju hoppas? Som man kan läsa sig till har den nya filmen förbättrade egenskaper på punkter där den gamla hade svagheter (förmodligen bättre reptålighet).
 

Bilagor

  • Val Gardena 15red800.jpg
    Val Gardena 15red800.jpg
    291.3 KB · Visningar: 90
  • Val Gardena 15red detalj800.jpg
    Val Gardena 15red detalj800.jpg
    338.8 KB · Visningar: 96
Den här filmen har jag stora förväntningar på och jag hoppas att den kommer snart så att man får pröva den. Är den som jag förväntar mig, en mer lätthanterlig efke 100, så har den potential att bli min standard 100 film efter att produktionen av Plus X lagts ner.
 
En trevlig nyhet. Får hålla lite utkik efter den. Neopan 400 som jag just nu har som standardfilm, tillverkas ju inte längre.
 
Det står att filmen har gjutits med två lager emulsion (i ett lager). Kan det vara så att man velat behålla det tidigare tjockare och silverrikare emulsionslagret även i den nya filmen? Sedan har man tillfört ett skyddlager av gelantin över emulsionen. Förbättrar repkänsligheten och hindrar emulsion från att lossna. Kanske påverkar detta även microskärpan, då ljuset har ett lager över emulsionen att spridas i? Man får prova och se, och även se om den nya versionen har samma fina egenskaper som den gamla, framkallad i Adolux ADX?
 
Det står att filmen har gjutits med två lager emulsion (i ett lager). Kan det vara så att man velat behålla det tidigare tjockare och silverrikare emulsionslagret även i den nya filmen?

Det brukar vara olika känsligheter på emulsionerna för att ge en bättre exponeringslatitud. Den högkänsliga ger bättre detaljer i lågdagrar och den lågkänsliga bättre detaljer i högdagrar. Det ger också en större säkerhetsmarginal ifall man råkar exponera fel.

Efke R/KB 100 och Kodaks gamla Verichrome Pan var riktigt bra att använda i exempelvis lådkameror med fast slutartid. När jag testade framkallningstider för Efke 100 och Agfa APX 100 med tre steg under, normal, och tre steg över, så blev jag förvånad över hur "mjuka" skillnaderna var mellan de olika exponeringarna på efkefilmen jämfört med Agfans. APX 100 krävde mer noggrann exponering för att bli bra.

Den nya adoxfilmen är ortopankromatisk likt 25- och 50-filmerna från Efke. Den gamla 100-filmen var pankromatisk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.