ANNONS
Annons

Ny E-500, död pixel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste erkänna att det ser mistänkt mycket ut som en död pixel.

(Men min Olympus c-5050 hade en funktion för att släcka eventuella döda pixlar, har inte E-500:a kvar den featuren?)

hmm jo tycker det, på skärmar är det röda prickar det vet jag (eller jag har sett ett exemplar) men jag vet inte hur det är på censorer.. men det känns som något har hänt i alla fall..

casting skrev:
Måste erkänna att det ser mistänkt mycket ut som en död pixel.

(Men min Olympus c-5050 hade en funktion för att släcka eventuella döda pixlar, har inte E-500:a kvar den featuren?)

Hej Håkan!
Jag letade upp funktionen "Pixel Mapping" på min kamera och körde den.
Nu är den "döde pixeln" borta!! puh! :)

Tackar hjärtligast för hjälpen!

MVH

Lena Mellergårdh

lemel skrev:
Hej Håkan!
Jag letade upp funktionen "Pixel Mapping" på min kamera och körde den.
Nu är den "döde pixeln" borta!! puh! :)

Tackar hjärtligast för hjälpen!

MVH

Lena Mellergårdh

Så lite så, det var visst så det hette :) Har man en canon som jag har nu får man gå till farbror kameradoktorn för att åstadkomma samma sak, så den featuren kan vara bra ibland.

vad gör den egentligen? tar den bort pixeln så den inte registrerar något alls eller vad händer med funktionen?

Så här fungerar det

I kameran finns en funktion som kallas Pixel-Mapping. Den analyserar alla pixlar och hittar felaktiga genom att jämföra med intilliggande pixlar. Hittar den felaktiga pixlar lagras det och därefter kompenserar kameran färgfelet på dessa pixlar.

Re: Så här fungerar det

michagg skrev:
I kameran finns en funktion som kallas Pixel-Mapping. Den analyserar alla pixlar och hittar felaktiga genom att jämföra med intilliggande pixlar. Hittar den felaktiga pixlar lagras det och därefter kompenserar kameran färgfelet på dessa pixlar.

Då undrar jag, är det en form av interpolation som sker? Och, är detta vanligt att sådana här saker uppstår? Skall man acceptera det på en helt ny kamera?

Lena Mellergårdh

Vad jag förstått är det idag tekniskt omöjligt att göra ett chip där alla pixlar fungerar klockrent.

Att använda ordet "död pixel" är missvisande, det finns många olika orsaker till att en pixel blir missfärgad. Den behöver inte vara död.

Jag tror att man får acceptera vissa pixelfel, har även haft pixelfel på min E-500 som jag korrigerade med pixel mapping.

Om pixel mapping är en form av interpolering kan jag tyvärr inte svara på.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar