Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny digital systemkamera (pkt) - max 8000kr

Produkter
(logga in för att koppla)
Gersemi skrev:
Jag tycker egentligen du besvarat fråga själv, vilken kamera du skall välja.

Sätter du på minus sidan ergonomin.. så köp den inte..

En kamera skall vara skön att hålla i.. ergonomin skall kännas bra.. annars kommer du bara reta dig på den..

Isf lutar det klart åt Sonyn, den tyckte jag var riktigt skön att hålla i.
 
sant att det inet finn slika många obketiv. frågan ær æven om det finns de objektiv du behøver?

jag tror itne jag kommer ha fler æn kanske 4 objektiv. ett vidvinkel, kitobjektivet, en 55-200 mm och ev ett 400. men jag tror att jag kommer klara mig med tre. det kommer att kommma bra objektiv till alla mærken och jag tror du kan anvænda konica minoltas optik till sony, de har køpt KM.

canon har inte antiskak i huset = dyr optik med bildstabilisering.


antiskak var en bidragande orsak till att jag skaffade pentax.
varfør inte sony? tja kan de verkligen gøra kameror? pentax ær ett objektivføretag och har lång erfarenhet av kameror. k10d ær ett skønt bygge...
 
Jag har inte direkt hittat nån av modellerna jag vill ha begagnat till ett pris som motiverar det, oftast skiljer det bara nån tusenlapp max mot nypris, och då kan jag lika gärna köpa det nytt.
 
olympusen har fina objektiv finns några som säjer de här på fotosidan. Dessa objektiv är ljustarka och mycket bra, men vill man uppgradera blir det dyrt samt beg marknaden är begränsad.

Någon kamera du inte har tagit med är minolta dynax 7 d, skönare kamera har inte jag hållt i. Sen slipper man i i menyn och leta efter inställningar. eftersom de flesta instälningar nås med vred.

Nackdel är att beg objektiv är svårt att få tag på, samt att nya ligger betydligt högre än nikon och canon.
 
papi skrev:
Jag vänder mig mot att den är listad på fördelssidan, för då skall den ju vara bättre än jämförbara kameror.

OK.


papi skrev:
Har ingen aning om vilken felfrekvens kameran har men tex byggkvaliten brukar som du skriver få viss kritik. Mvh Patrick

Precis - upprepar man hörsägen tillräckligt många gånger så blir det en sanning! :) Skätm åsido, mig veterligen går inte Canon 350D/400D sönder mer än någon annan modell och alltså handlar det mest om "tyckande" och "känsla" vilket i och för sig inte är oviktigt men bör skiljas från det man i vanliga fall kallar kvalité.
 
Tackar för alla kommentarer hittils.

Ska åka och känna rejält på 400D nu efter jobbet och se om jag trivs med den eller ej.

Isf så lutar det åt:

==============================================
Canon EOS 400D inkl. EF-S 18-55
6979kr, Kameraexperten

Tamron AF Di 70-300mm 4-5,6 Canon
1699kr, Onoff

LowePro Slingshot 200 AW
713, Cyberphoto.se

SanDisk CompactFlash 2GB Ultra II, 9-10MB/s (60x hastighet). Typ I
362kr, Cyberphoto

CyberPhoto Linsrengöringsduk i Microfiber Ett måste!
39kr, Cyberphoto
==============================================

Sen nåt uv-filer med, vet dock inte riktigt vilket.

Blir strax över 9000 kr efter Canons cashback. Lite över min budget, men då får jag ett extra telezoomobjektiv med, kanske inte bästa kvalitén, men som instegsmodell så räcker den säkert?
 
dhanjel skrev:

Desto mer man läser så verkar det ju som om canons lågprissystemkameror faktiskt inte är så bra.

Varför skulle inte Canons lågpris DSLR vara bra? Canon 350D är vad jag förstår världens mest sålda DSLR och 400D säljer väl ganska OK. Om de vore dåliga köp så skulle det helt enkelt inte överleva i konkurrensen från de andra. Om det är det bästa köpet för just dig är dock omöjligt för någon att besvara då inget av alternativen är bäst på allt.

Om du trivs med hur Sonyn känns så köp den! Det handlar om att hitta det man tror på och sedan slå till och börja fota.
 
Mitt råd köp beg, är det ekonomi du är ute efter så köp dynax 7d.

Samt ett ljusstarkt objektiv, du kommer tycka att det är roligare att fotografera. Och bilderna blir så mycket bättre.

Och gluggen jag vissade dig är toppklass, vill du ha tele finns minolta 70-210 4 kan köpas på ebay för runt 1500.

Men allt är upp till dig ;-)
 
AFJ skrev:
Varför skulle inte Canons lågpris DSLR vara bra? Canon 350D är vad jag förstår världens mest sålda DSLR och 400D säljer väl ganska OK.

Den var rätt unik när den kom, billig, liten och med bra bildkvalité. Sen dess har konkurensen hårdnat och det har kommit en masssa nya kameror med lika bra eller bättre bildkvalié, fler/andra funktioner (spotmätning, autoiso och bra sökare) i samma prisklass. Medföljande optiken tillhör den sämre i klassen kitoptik, någor man också bör vara medveten om.
 
Senast ändrad:
Med risken för att bli klassad som jobbig :)

Ger denna kombination av sigma-objektiv bättre kvalité än det objektiv som följer med?

Canon EOS 400D inkl. EF-S 18-55 6299:- Kameraexperten
SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5.6 DG MACRO CANON 1495:- Dustinhome
SIGMA OBJEKTIV 28-70/2.8-4.0 HSZ TILL CANON 1395:- Dustinhome

Har känt på och bestämt mig för en 400D nu iaf.
 
Vill du ha en bättre normalzomm till 400:an så kolla på Sigma 17-70, Sigma 18-50/2.8, Tamron 17-50/2.8. Det finns inga billiga genvägar tyvärr och det gluggar du listar täcker andra områden.
 
dhanjel skrev:
Med risken för att bli klassad som jobbig :)

Ger denna kombination av sigma-objektiv bättre kvalité än det objektiv som följer med?

Canon EOS 400D inkl. EF-S 18-55 6299:- Kameraexperten
SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5.6 DG MACRO CANON 1495:- Dustinhome
SIGMA OBJEKTIV 28-70/2.8-4.0 HSZ TILL CANON 1395:- Dustinhome

Har känt på och bestämt mig för en 400D nu iaf.

Jag skulle nog avvakta med 28-70 objektivet. Just den modellen verkar ganska oprövad (inga recensioner här på fotosidan) och med tanke på priset finns det risk för att skillnaden i prestanda gentemot kit-objektivet är marginell och omfånget är också likartat.

Om jag vore du skulle jag börja med 18-55 och kanske den tele zoom du tittat på. Det kommer säkert att hålla dig sysselsatt i några månader och då kommer du ha bättre beslutsunderlag för vidare inköp.

Lycka till!
 
Blev en Canon EOS400D med ett 2gb (133x) minneskort, har bara testat lite hittils men den verkar kanon iaf :)

Dock har jag en död (röd) pixel i överkanten på lcd-skärmen, lite surt.

Har inte köpt några objektiv än utan kör på kitobjektivet, man känner väl lite att en zoom vore trevligt med dock.

Slutpris landade på strax över 7000kr inkl. minnet efter canons cash-back, känns rätt fair.

Tack för all hjälp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.