ANNONS
Annons

Ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Efter att ha fått nedanstående statusruta när jag redigerade film från min D800 så är det nog bara att inse att min 4år gamla dator har gjort sitt.

Tänkte att jag skulle plocka ihop en egen maskin denna gången.

Dessa komponenter verkar passa mig.

Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO/THUNDERBOLT (jag vill ha Thundbolt om det nu skulle komma några coola thunderboltsaker till vettigt pris)
CPU: Intel Core i7 3770K BOX, 3.5GHz
Minne: Corsair Vengeance 2x 8GB, DDR3-1600, CL10-10-10-27
Datapartition: 4x Western Digital Caviar Green, 64MB, 2TB, SATA-3 i RAID5
Grafikkort: Behåller mitt nuvarande ATI FirePro V4800
Optiskläsare: Behåller min nuvarande Bluerayläsare en LG hl-dt-st bddvdrw ggc
Minneskortsläsare: Behåller min nuvarande Lexar Dual USB3-läsare.

Sedan börjar klurigheterna. 1 eller 2 SSDer i RAID0 som systemdisk?

Kylning?

Låda?

/Karl

Bilagor

• 51tim.jpg
    51tim.jpg
    4.2 KB · Visningar: 579
SSD är ett klart val som system disk men har du behov till en raid0.

Åter använd dina gamla låda om du kan.

Skall du inte överklocka så klarar du dig bra med en enkel cpu kylare.

Kylning?

Låda?

/Karl

Såvida du inte tänker köpa en "riktig" HBA så säger jag "en SSD-disk. Punkt".

Jag är förtjust i Noctuas 140mm CPU-kylare, och i Antec's P18x-chassin (Där jag bytt fläktarna till Noctua) Burken är knäpptyst). Jag har ett gammalt P180chassi som hängt med i tre byggen nu. Ser ingen anledning att byta ut det nu när jag planerar nästa.

Dessutom, för just videobearbetning så är ju socket 2011-arkitekturen betydligt mer lämpad.

Om inte 2st SSDer i RAID0 blir nämnvärt snabbare än 1st SSD så hoppar jag det.

Min gamla PC kommer leva kvar så låda behövs en ny.

Tyst låda är ett stort pluss, skall titta på den. Fast jag vill ha thunderbolt och Ivy Bridge, dessutom så videoredigerar jag inte så mycket och Ivy bridge lägre energiförbrukning är ett pluss.

/Karl

Om inte 2st SSDer i RAID0 blir nämnvärt snabbare än 1st SSD så hoppar jag det.

Jag anser inte att "mjukvaruRAID" ger tillräckligt mycket vinst med SSD. En riktig HBA kan dock ge ett rejält lyft.

Man får förvisso rätt mycket mer IOPS även med soft-raid. Men ren throughput är inte så enormt stor skillnad.

Det nya systemet måste vara snabbare på videoredigering än det nuvarande men det behöver inte vara 100% optimerat för det.

Jag har växlingsfilen avstängd idag och har bara 4GB kör inte PS eller något annat minnesätande så 16GB får räcka till att börja med.

/Karl

Jag är förtjust i Noctuas 140mm CPU-kylare, och i Antec's P18x-chassin (Där jag bytt fläktarna till Noctua) Burken är knäpptyst). Jag har ett gammalt P180chassi som hängt med i tre byggen nu. Ser ingen anledning att byta ut det nu när jag planerar nästa.
.

Lådan verkar bra, den har kanske till och med viss WAF-faktor.

P280 verkade inte heller helt fel, jag gillar hårddisklådan på den.

Vad skall man ha för nätagg?

/Karl

Efter att ha fått nedanstående statusruta när jag redigerade film från min D800 så är det nog bara att inse att min 4år gamla dator har gjort sitt.

Tänkte att jag skulle plocka ihop en egen maskin denna gången.

Dessa komponenter verkar passa mig.

Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO/THUNDERBOLT (jag vill ha Thundbolt om det nu skulle komma några coola thunderboltsaker till vettigt pris)
CPU: Intel Core i7 3770K BOX, 3.5GHz
Minne: Corsair Vengeance 2x 8GB, DDR3-1600, CL10-10-10-27
Datapartition: 4x Western Digital Caviar Green, 64MB, 2TB, SATA-3 i RAID5
Grafikkort: Behåller mitt nuvarande ATI FirePro V4800
Optiskläsare: Behåller min nuvarande Bluerayläsare en LG hl-dt-st bddvdrw ggc
Minneskortsläsare: Behåller min nuvarande Lexar Dual USB3-läsare.

Kylning?

Låda?

/Karl

Tjena.

Jag hade nog inte haft 4x diskar i datorn, bättre och kasta pengarna på en NAS. När hårddiskarna sitter med alla komponenter etc lär det bli varmt, om man inte kyler korrekt. Livslängden lär tryta. Bättre och köra nått dedikerat med nån raidlösning samt gigabit nätverk. Sen kan du ha NASet som disk typ iSCSI eller nått, eller helt enkelt mappa upp den i Windows / MAC / Linux

L

Tjena.

Jag hade nog inte haft 4x diskar i datorn, bättre och kasta pengarna på en NAS. När hårddiskarna sitter med alla komponenter etc lär det bli varmt, om man inte kyler korrekt. Livslängden lär tryta. Bättre och köra nått dedikerat med nån raidlösning samt gigabit nätverk. Sen kan du ha NASet som disk typ iSCSI eller nått, eller helt enkelt mappa upp den i Windows / MAC / Linux

L

Frågan är dock hur en gigabitlina står sig mot att ha diskarna internt. Det kommer ju vara mina arbetsdiskar och inte någon backuplösning.

WDs greendiskar blir dock inte så förbaskat varma, har 3 snurrdiskar i min nuvarnade burk och en SSD, så jag oroar mig inte speciellt mycket för kylningen. I vilket fall är diskarna billiga så ett diskhaveri lite då och då gör inte så mycket med RAID5.

/Karl

Frågan är dock hur en gigabitlina står sig mot att ha diskarna internt. Det kommer ju vara mina arbetsdiskar och inte någon backuplösning.

WDs greendiskar blir dock inte så förbaskat varma, har 3 snurrdiskar i min nuvarnade burk och en SSD, så jag oroar mig inte speciellt mycket för kylningen. I vilket fall är diskarna billiga så ett diskhaveri lite då och då gör inte så mycket med RAID5.

/Karl
,

Well där är inte mycket i dagsläget som "slår" internt, men jag kan streama 1080p DTS-MA och spola fram och tebax utan nån lagg. Vill du ha bilderna nånstans där du kan nå dem hela tiden, samt från samtliga media.. typ... ipad, iphone, tv, etc så är lätt NAS the way to go. Man vill juh ha SSD som OS disk för att få upp hastigheten, när det kommer till stora bilder spelar det inte så stor roll, visst blir det märkbar skillnad och ha dem internt. Men i mitt tycke sjukt dumt, skulle nått gå åt helv i datorn, e.g överhättning, eller nått brinner / smäller så kan diskarna ta skada. Man vill juh kunna spara det bra osse. Efter NAS så hade jag ta'tt nån online lösning också, finns iaf i min NAS (1tb online). Så bilder jag lägger i en speciell mapp backas upp mot nån server (molnet så de så fint heter i bullshitmun)

Du får både Mysql, Apache, PHP, SSH, FTP, SMB, 2x NIC. Samt möjligheten till Live bildview, diverse streaming tjänster, iSCSI, NFS. Online backup, dropbox support, etc rakt i NASen utan att behöva tynga ner dator med massa "SKRÄP" räcker med att Photoshop är tungt nog. Plåtar jag i utlandet drar jag bara över bilderna från hotellets gratis wifi via VPN till NASen, så ligger de hemma också.

Men kör på det som känns bäst för dig, det är det viktigaste! Ska inte behöva kosta skjortan heller.

Br,
Lucas

,

Well där är inte mycket i dagsläget som "slår" internt, men jag kan streama 1080p DTS-MA och spola fram och tebax utan nån lagg. Vill du ha bilderna nånstans där du kan nå dem hela tiden, samt från samtliga media.. typ... ipad, iphone, tv, etc så är lätt NAS the way to go. Man vill juh ha SSD som OS disk för att få upp hastigheten, när det kommer till stora bilder spelar det inte så stor roll, visst blir det märkbar skillnad och ha dem internt. Men i mitt tycke sjukt dumt, skulle nått gå åt helv i datorn, e.g överhättning, eller nått brinner / smäller så kan diskarna ta skada. Man vill juh kunna spara det bra osse. Efter NAS så hade jag ta'tt nån online lösning också, finns iaf i min NAS (1tb online). Så bilder jag lägger i en speciell mapp backas upp mot nån server (molnet så de så fint heter i bullshitmun)

Du får både Mysql, Apache, PHP, SSH, FTP, SMB, 2x NIC. Samt möjligheten till Live bildview, diverse streaming tjänster, iSCSI, NFS. Online backup, dropbox support, etc rakt i NASen utan att behöva tynga ner dator med massa "SKRÄP" räcker med att Photoshop är tungt nog. Plåtar jag i utlandet drar jag bara över bilderna från hotellets gratis wifi via VPN till NASen, så ligger de hemma också.

Men kör på det som känns bäst för dig, det är det viktigaste! Ska inte behöva kosta skjortan heller.

Br,
Lucas

Och en grej till, vill jag dra en "snabb" backup av mina bilder på kameran innan det är dags att dra iväg igen, sätter jag USB från kameran rakt in i NAS, trycker på en knapp, så tuggar den över alla bilderna på kortet.

,

Br,
Lucas

Jag har ett NAS (för DLNA-streaming) också och har givetvis backup på datat också som repliceras till 2 andra orter (en 1500km bort så det behövs en rätt stor brand för att jag skall tappa data i någon större omfattning). Datat jag vill ha på laptop, pad och dator ligger på min skydrive.

Att 4 diskar skulle vara ett värmeproblem i en välventilerad burk känns väldigt främmande för mig. Har någon annan haft problem med detta? Kommer bara ha ett grafikkort som inte är så värmegenererande.

Hastighetsproblemen är mycket riktigt små med redigeringen av mina bildfiler (dom är bara 30-50MB stora), men för videoredigering på 3-4GB stora filer och virtuella diskar för virtuella maskiner så spelar de större roll. Största flaskhalsen skulle nog dock bli tömningen av mina minneskort, brukar ofta vara 48GB, ett 32GB och ett 16GB. Där är min disk flaskhalsen idag, det är därför jag vill försöka få upp hastigheten med en RAID5a.

Eftersom jag bara har ett Linux-NAS så är den enda vägen att få hyfsad hastighet att använda iSCSI och då har man tappat en stor del av vitsen med ett NAS enligt mig. Wine är otroligt långsamt.

/Karl

Och en grej till, vill jag dra en "snabb" backup av mina bilder på kameran innan det är dags att dra iväg igen, sätter jag USB från kameran rakt in i NAS, trycker på en knapp, så tuggar den över alla bilderna på kortet.

Har du USB3 på ditt NAS? Annars kommer det ju ta en evighet att få över dom. Det hela fungerar väl heller inte så bra om du kör iSCSI?

/Karl

Har du USB3 på ditt NAS? Annars kommer det ju ta en evighet att få över dom. Det hela fungerar väl heller inte så bra om du kör iSCSI?

/Karl

Tjo

Värme problem har jag stött på, att diskarna inte varit så länge som det är tänkt, hänt ofta.
Men 3+ år ska inte vara några problem.

Kör en QNAP linux historia, med 2nic och lite usb portar, just den där framme är bara USB2, dock är juh kameran också USB2 så det är skitsamma huvudsaken jag får över bilderna. :)

iSCSI funkar klockrent hemma, känner av när jag är på nätverket sen mountar jag diskarna automatiskt om NASen hittas. Hastigheten är okej, speciellt när det kommer till bilder. Men sysslar man med film så lär man ha diskspace på sin dator också för själva redigeringen.

Huvudsaken man är nöjd med det man har, men skulle satsat på NAS istället för att ha flertalet diskar i burken. Bara min personliga view på de.

Enjoy

Lucas

Värme problem har jag stött på, att diskarna inte varit så länge som det är tänkt, hänt ofta.
Men 3+ år ska inte vara några problem.

3+ år? Det är ju 2GB-diskar jag köper så stripsetet blir 6GB, finns inte en chans att det kommer räcka 3år. Jag fotograferar mellan 100 och 150GB i månaden och har redan nu 2.5GB. Om två år kommer diskarna med all säkerhet bytas ut mot 4st 4+GB-diskar.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar