Annons

Ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathias Hj

Aktiv medlem
Är på jakt efter en ny stationär pc och skulle verkligen uppskatta lite hjälp.
Budget max 10000:-
Den kommer i första hand att användas för bildbehandling
Kanske är det någon av er som köpt något paket den senaste tiden som ni kan tipsa mig om.
 
Jag är förvisso ingen datorexpert och inte någon insatt rådgivare, men jag råkade se denna HP i ett reklamblad från Elgiganten idag.

Det finns säkert mycket att säga om gigantiska elektronikjättar av olika sort, liksom om HP, men är man lat som jag funkar det faktiskt bra. Mina senaste datorer är av det slaget och för mig räcker det långt.
 
Jag sitter i samma sits som trådskaparen och med likartad budgetnivå. Det finns ett par trådar sedan tidigare om detta, men de är över året gamla och i datorbranschen händer mycket på ett år och prisbilden förändras hela tiden. Så även jag är intresserad av tips, gärna hemmabygge. Skärm inkluderas inte i de 10K. Användningsområden: bildbehandlig i PS, Internet och hemsidebyggande. Inget spelande.
/Tommy
 
Är på jakt efter en ny stationär pc och skulle verkligen uppskatta lite hjälp.
Budget max 10000:-
Den kommer i första hand att användas för bildbehandling
Kanske är det någon av er som köpt något paket den senaste tiden som ni kan tipsa mig om.

Det finns skapligt kraftfulla datorpaket på t.ex elgiganten men ofta saknar paketen någon önskvärd egenskap.
Sätter man upp en kravlista så börjar man inse att man får plocka ihop paketet själv om man ska få med allt.

Kolla in Sweclockers forum med köpråd. Du får förmodligen en komplett shoppinglista om du frågar. Många av medlemmarnas maskiner där är optimerade för spel som kräver maximalt av datorn, men våra bildredigeringsprogram börjar bli lika krävande så mycket gäller även för bild/videoredigeringsdatorer.

Mycket lagringsutrymme behövs så det bör finnas plats för att stoppa in flera hårddiskar efter hand, vilket inte alltid finns i "paketdatorer".

Att tänka på är att vid uppgradering till Windows 7 och 64 bitar etc så hänger inte de gamla programvarorna med. Var alltså beredd på att uppgradera till senaste versionerna. Budgeten behöver ge utrymme för detta också.
 
Kolla in Sweclockers forum med köpråd. Du får förmodligen en komplett shoppinglista om du frågar. Många av medlemmarnas maskiner där är optimerade för spel som kräver maximalt av datorn, men våra bildredigeringsprogram börjar bli lika krävande så mycket gäller även för bild/videoredigeringsdatorer.

Kan bara instämma - man kan få fantastisk hjälp på Sweclockers. Det är dessutom en god ide eftersom det blir både billigare , bättre och tystare att beställa ett hopplock, även om du låter t.ex. Inet.se montera ihop den för en femhundring. Just ljudnivån är ju något som åtminstone jag tycker är grymt viktigt på en bildredigeringsdator, som samtidigt är hopplöst att försöka läsa sig till eller få en vettig uppfattning om i en butik.

Att tänka på är att vid uppgradering till Windows 7 och 64 bitar etc så hänger inte de gamla programvarorna med. Var alltså beredd på att uppgradera till senaste versionerna. Budgeten behöver ge utrymme för detta också.

Det där tycker jag inte alls är något problem i praktiken - när jag bytte till W7 och 64bit så var det knappast ett enda av mina gamla program som inte kunde följa med. Några gamla PS-pluggar, men de kan jag ju köra ändå i nödfall genom att köra PS i 32bit.
 
Utan att ha riktig koll på priser så är här några synpunkter:

En Intel I7 eller I5 processor

Mellanklass moderkort.

2*3 GB primärminne ju snabbar dess bättre

SSD disk minst 40 GB gärna 80GB för operativsystem och program, INTEL SSD-diskar är bra, viktigt att disken stöder TRIM kommando, men det tror jag de flesta nya gör.

Minst 1 GB hårddisk för att laga data, foto mm, så småningom kan man komplettera med fler interna, externa och NAS diskar för mera utrymme och backup.

Mellanklass/budgetklass grafikkort, onödigt med värstingkort det är nog bara riktiga gamers som behöver sådana

Tyst chassi Antec har flera skapliga.

Fläktar för processor och eventuellt komplettering för chassi, finns många att välja bland
bl.a NOCTUA har bra sådana

Nätaggregat om det inte följer med lådan, köp ett med ordentligt med kraft och gärna skapligt tyst, kanske med modulär kabelanslutningar, blir lite mindre fullt i lådan då men det brukar gå bra annars också.
 
Senast ändrad:
Funderar själv på att låta Inet plocka ihop en burk åt mig. Men kostnaden springer lätt iväg när man börjar plocka i allt godis man skulle vilja ha..! ;-)
 
Har själv goda erfarenheter av ett företag i Spånga som heter Liontech.
www.liontech.se
Dom bygger datorer efter önskemål till bra pris.
Nu är dom mest kända för att bygga grymma speldatorer, men sväng förbi och tala om vad du har för krav och budget så hjälper dom dig säkert.

Själv så är jag mer en nöjd med min dator jag köpte där för ett år sedan.

// Anders
 
Det där tycker jag inte alls är något problem i praktiken - när jag bytte till W7 och 64bit så var det knappast ett enda av mina gamla program som inte kunde följa med. Några gamla PS-pluggar, men de kan jag ju köra ändå i nödfall genom att köra PS i 32bit.

PS fungerar nog (jag använder PSE 5 utan problem) . Däremot supportar t.ex. inte Nikon sina skannerprogram i W7 (Nikon hänvisar till tredjepartsprogram som Vuescan och Silverfast). Jag kan köra NikonScan i XP-läge (som bara finns i W7 pro och uppåt), men då utnyttjas inte datorns kapacitet och programmet går heller inte lika bra som i den 8 år gamla XP-datorn. Premiere Elements 6 går dåligt i W7 (Adobe rekommenderar uppgradering till 7), Pinnacle Studio 10 fungerar inte alls, inte heller äldre Microsoft Office osv, så det beror förstås på vilka program man använder.
 
Har själv goda erfarenheter av ett företag i Spånga som heter Liontech.
www.liontech.se
Dom bygger datorer efter önskemål till bra pris.
Nu är dom mest kända för att bygga grymma speldatorer, men sväng förbi och tala om vad du har för krav och budget så hjälper dom dig säkert.

Själv så är jag mer en nöjd med min dator jag köpte där för ett år sedan.

// Anders
Jag har inte handlat där själv men efter att läst omdömen om butiken så skulle jag nog passa mig...
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=3304
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.