ANNONS
Annons

Ny dator - Netgear

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Igår fick jag hem min nya dator och tänkte nu flytta över alla mina filer som jag backupat på min netgear. Nu har jag problemet att datorn ibland inte hittar netgearen trots att den är inkopplad via routern som jag kopplat till datorn. Den hittade den först men nu när jag startar datorn idag så hittade den inte den. Jag har en resource CD som jag tänkte installera. En dum fråga, men den tar väl inte bort alla mina dokument som jag har liggande på netgearen utan det är väl bara själva mjukvaran jag installerar?

En annan fråga också: Jag får ett felmeddelandet "CPU Over Temperature Error" ibland när jag startar datorn så då måste jag klicka på F1 och sedan stänga utan att spara för att datorn ska öppna upp windows 7. Vad kan det vara? Den förde ett väldigt oväsen när jag fick hem den och det visade sig att en sladd låg mot någon fläkt eller var det nu var som jag tog bort. Kan det vara CPUn? Det sitter en fläkt uppepå som jag kan ställa in hastigheten med via en liten ratt på baksidan. När jag öppnar datorn så ser jag att båda fläktarna snurrar.

Datorn är en i7 Asus P8P67 ATX, Corsair 8gb kit Vengeance med CPU-kylare Scythe Katana 3 intel

Kan jag använda datorn trots att jag får felmeddelandet "CPU......"

Tack på förhand!
//Bee
 
Senast ändrad:
Du får nog vara lite mer specifik om du ska kunna få något vettigt svar. Det framgår inte vad du menar med "Netgear", som är ett märke och inte en typ av tillbehör. Jag gissar att du har en NAS, och den påverkas inte av att du kopplar upp en ny dator, men det kan behövas någon form av inloggning eller att man adresserar den korrekt för att den ska kopplas upp. Sådana diskar brukar ha fast IP-nummer i det lokala nätet.

Din "resource CD" antar jag att du installerar på datorn, och det kan tänkas att det finns något på den som du behöver för att koppla upp dig mot din nätverkslagring.

Men om du får varning för övertemperatur, så bör du kolla processortemperaturen och att alla fläktar går. Om datorn är ny, så har du rimligen garanti, och en ny dator ska inte visa sådan varning.

Du ska inte köra datorn om den har för hög CPU-temperatur. Felet kan vara att det är dålig termisk kontakt mellan din kylare och processorn, till exempel om kylpasta saknas eller om det har kommit något skräp emellan vid monteringen.
 
Du får nog vara lite mer specifik om du ska kunna få något vettigt svar. Det framgår inte vad du menar med "Netgear", som är ett märke och inte en typ av tillbehör. Jag gissar att du har en NAS, och den påverkas inte av att du kopplar upp en ny dator, men det kan behövas någon form av inloggning eller att man adresserar den korrekt för att den ska kopplas upp. Sådana diskar brukar ha fast IP-nummer i det lokala nätet.

Din "resource CD" antar jag att du installerar på datorn, och det kan tänkas att det finns något på den som du behöver för att koppla upp dig mot din nätverkslagring.

Men om du får varning för övertemperatur, så bör du kolla processortemperaturen och att alla fläktar går. Om datorn är ny, så har du rimligen garanti, och en ny dator ska inte visa sådan varning.

Du ska inte köra datorn om den har för hög CPU-temperatur. Felet kan vara att det är dålig termisk kontakt mellan din kylare och processorn, till exempel om kylpasta saknas eller om det har kommit något skräp emellan vid monteringen.

Tack Urban för ditt snabba svar!
Du har rätt, jag har en Netgear NAS, glömde skriva det. Kan jag se inställningarna och ip-adressen någonstans i min gamla dator?


Processortemperaturen står på rött på CPU och grönt på MB
CPU +188.6 F/+87.0 C
MB +86F / +30 C

Båda fläktarna snurrar. Som sagt, det var en sladd som låg och tryckte mot kylaren när jag fick den och hamnade inuti när jag skulle ta bort den. Kan den ha gått sönder då? Den snurrar ju i alla fall.
Är det lätt att byta den om jag ber att få en ny skickad till mig? Bara att byta ut eller måste man göra flera inställningar då eller?
 
Det förefaller sannolikt att det centrala problemet är bristande kylning av processorn - orsaken till det är nog omöjlig att avgöra utan direkt inspektion.
Nätverksproblemet kan väl vara sekundärt till att systemet stänger ner processer pga överhettningen.
Låter för mig som ett reklamationsärende.
Kör inte datorn.
 
Processortemperaturen står på rött på CPU och grönt på MB
CPU +188.6 F/+87.0 C
MB +86F / +30 C

Jag säger som de andra. Stäng av, reklamera.

Jag kan bara få upp min i7 till så höga temperaturer om jag stoppar min CPU-fläkt helt. Något är jättefel med kylningen av din CPU.
 
Verkar absolut som att kylaren inte sitter 100%. Det kan antingen vara slarv eller att den har lossnat under transport.
Roterar fläkten på cpu-kylaren? Om inte får du kontrollera att sladden som går från kylaren verkligen går ner i en kontakt på moderkortet. Om jag minns rätt kan ratten även vara för cpu-kylaren, har för mig att det medföljer en fläktkontroller.
Ifall fläkten fungerar som den ska verkar det som att antingen kylaren har lossnat eller man har glömt att lägga på kylpasta. I princip kan det också vara fel på nån givare men risken är inte så stor.

Hur som helst 87c är alldeles för mycket då cpu:n max klarar av 72.6c

Synd att du inte bor i Växjö. då hade jag lätt kunnat fixa det :)
 
Senast ändrad:
Verkar absolut som att kylaren inte sitter 100%. Det kan antingen vara slarv eller att den har lossnat under transport.
Roterar fläkten på cpu-kylaren? Om inte får du kontrollera att sladden som går från kylaren verkligen går ner i en kontakt på moderkortet. Om jag minns rätt kan ratten även vara för cpu-kylaren, har för mig att det medföljer en fläktkontroller.
Ifall fläkten fungerar som den ska verkar det som att antingen kylaren har lossnat eller man har glömt att lägga på kylpasta. I princip kan det också vara fel på nån givare men risken är inte så stor.

Hur som helst 87c är alldeles för mycket då cpu:n max klarar av 72.6c

Synd att du inte bor i Växjö. då hade jag lätt kunnat fixa det :)

Tack för ditt svar. Fläkten roterar. Jag ska kontakta cisco imorgon så får vi se om de kan hjälpa mig eller om jag måste skicka tillbaka den. Jag hoppas givetvis att det är något som lossnat. Det var ju en sladd som hade fastnat när jag fick datorn så det kanske hände någon då som vi kan fixa till på telefon.

Tack för vänligheten, attans att jag inte bor i Växjö ;))

Bee
 
Var hittar du den siffran?

i7 genererar inte #PROCHOT fören vid cirka 100C.

Tänker du möjligen på Tcs?

Givetvis har du rätt. Så går det när man är lite för snabb. Max temp på kärnorna ligger på 98c och den ska börja klocka ner sig runt 90-95c. Har dock ej kunnat hitta denna information hos Intel, de anger bara Tcase.
 
Tack för ditt svar. Fläkten roterar. Jag ska kontakta cisco imorgon så får vi se om de kan hjälpa mig eller om jag måste skicka tillbaka den. Jag hoppas givetvis att det är något som lossnat. Det var ju en sladd som hade fastnat när jag fick datorn så det kanske hände någon då som vi kan fixa till på telefon.

Tack för vänligheten, attans att jag inte bor i Växjö ;))

Bee

Ring Misco istället :)

Det är mycket stor chans att det är kylaren som inte sitter korrekt. Kan vara lite svårt/läskigt för den ovana. Du känner ingen som kan fixa det åt dig? Annars kan du ju fråga Misco om de vill betala en felsökning hos en lokal tekniker istället. Det är ju ändå inte billigt för Misco att betala frakten tur/retur och sedan felsöka den.
 
Är det en märkesdator, egen/deras konfiguration. Jag skulle säga att som någon redan sagt att CPU-fläkten sitter fel eller att den är översvämmad/ ingen kylpasta. Hur som helst skicka tillbaka den innan det är för sent...

Jag kanske inte tillförde så jätte mycket till tråden men är man nyfiken så är man.
 
Jag skickade tillbaka datorn och väntar nu på att få tillbaka den. Det var antagligen något fabriksfel på CPU-kylaren. Så de har bytt ut den och processorn och gjort diverse tester så nu ska den fungera felfritt. Det gick fort och smärtfritt så servicen var det absolut inget fel på. Trevlig personal också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.