quarc
Aktiv medlem
Att 16-50 kostar så mycket tycker jag är lite konstigt. Tokinas version kostar 549 dollar på B&H, medan pentax version kostar 1029 dollar och 749 dollar om man lägger det i varukorgen (vad det nu ska vara bra för). Var är logiken i det?
Lite bättre kvalitetskontroll och vädertätning är det jag hittat som talar för pentax version. 4007kr vs 5467 räknat på 7,3kr. Antar att pentax säljer större volymer än tokina så det borde kunna säljas billigare.
FA35 är väl discontinued, därför den är så dyr. Men varför lägga ner den innan det finns en ersättare?
Glöm inte lägga till moms, men USA har alltid haft lägre utgångspris. En stor marknad gör helt enkelt att de ger marknaden en stor volymrabatt från början.
Pentax har ju både WR och SP samt Quick-shift (men det kanske Tok också har?) samt att orginal alltid är lite dyrare än pirat. Så nuvarande pris ligger nog inte helt fel, även om vi konsumenter alltid vill att det skall vara ännu billigare.
Men det är väl detta som nya 35/2.4 skall råda bot på. Jag antar att om den blir en framgång att vi kanske får se en 21/4.5 och en 90/2.8 också. Vore väl härligt om Pentax började säljas med de kitpaketen igen (35, 50, 135). Jag tycker som sagt 35/2.4 är skitful (med FA35 är inte snygg den heller), men om den optiskt levererar vad jag hoppas, då känns det helt rätt.