Annons

Ny DA L 35/2,4

Produkter
(logga in för att koppla)
Att 16-50 kostar så mycket tycker jag är lite konstigt. Tokinas version kostar 549 dollar på B&H, medan pentax version kostar 1029 dollar och 749 dollar om man lägger det i varukorgen (vad det nu ska vara bra för). Var är logiken i det?
Lite bättre kvalitetskontroll och vädertätning är det jag hittat som talar för pentax version. 4007kr vs 5467 räknat på 7,3kr. Antar att pentax säljer större volymer än tokina så det borde kunna säljas billigare.

FA35 är väl discontinued, därför den är så dyr. Men varför lägga ner den innan det finns en ersättare?

Glöm inte lägga till moms, men USA har alltid haft lägre utgångspris. En stor marknad gör helt enkelt att de ger marknaden en stor volymrabatt från början.
Pentax har ju både WR och SP samt Quick-shift (men det kanske Tok också har?) samt att orginal alltid är lite dyrare än pirat. Så nuvarande pris ligger nog inte helt fel, även om vi konsumenter alltid vill att det skall vara ännu billigare.

Men det är väl detta som nya 35/2.4 skall råda bot på. Jag antar att om den blir en framgång att vi kanske får se en 21/4.5 och en 90/2.8 också. Vore väl härligt om Pentax började säljas med de kitpaketen igen (35, 50, 135). Jag tycker som sagt 35/2.4 är skitful (med FA35 är inte snygg den heller), men om den optiskt levererar vad jag hoppas, då känns det helt rätt.

"Tokinas version kostar 549 dollar på B&H, medan pentax version kostar 1029 dollar"

Men här på Cyber är det 6790 mot Pentax 7790
och då får man vädertärning med Pentax.

Apropå FA50, den gick ner i pris när DA*55 kom, så...
Men lilla DA40 kan väl inte kosta så mycket att tillverka,
4.400 mot 5.900 för FA43, sänk till 3000-3.500 för DA40
så kanske den säljer bra?
Jämför FA77 för 9.500 och DA70 för 5.800.
Alltså FA43/77 är bra mycket ljusstarkare
än DA40/70, och då borde DA40 oxå vara betydligt billigare.

DA14/2,8 och DA12-24/4 är ungefär lika gamla och kostade
ungefär lika förr, nu 7.000 för DA14 och 12.000 för zoomen.
Rimligt pris för DA14 men ....

Jag har väldigt svårt att tro att FA35 drogs tillbaka för att den inte klarade att leverera upplösning till nya sensorer. Den enda kritik jag har hört om det objektivet är att det ibland har lite osnygg bakgrundsoskärpa pga 6 lameller och att det har kyligare ton än t ex DA-Ltd-objektiven. Skärpa... Där jämför de flesta det med FA31 och där hör jag få ägare klaga.

Och... De som klagar på att DA-L 35är ljussvagt. Undrar om de har sett storleken på befintliga 35mm f1.4-objektiv? Har de kollat upp vad de kostar att inhandla?

f1.8 vs f2.4... tja...

Pentax
# Filterdiameter: 49 mm
# Närgräns: 30 cm
# Storlek: 63 x 45 mm
# Vikt: 124 gram

Nikon
# Filterdiameter: 52mm
# Närgräns: 30 cm
# Storlek: 70 × 52,5 mm
# Vikt: 200 gram

Känns som att de har prioriterat olika saker.

Alla objektiv är kompromisser. Som folk har tjatat om billigare primes, och nu har Pentax gjort ett. Jag tycker det är fult som stryk, men det här är inte ett objektiv för mig, det är ett objektiv för de som skall köpa sitt första prime. Pentax har väl inte gjort många bottennapp optiskt genom åren så jag räknar med att det är optiskt bra. Men det är ju bara att avvakta testerna som snart lär komma.

Om pentax börjar göra billiga objektiv bara för folk klagar på höga priser då har de skitigt i det blå skåpet.
Saker kostar och kan man inte prösa då håller man sig till annat.

De säljer instegskameror men inga (fasta) instegsobjektiv, det gör däremot deras konkurrenter. Klart som tusan att de måste göra något åt det. Att bara höja priserna på befintliga objektiv ger få nya kunder.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=da35

Goda nyheter. Tror ni det kommer gå ned lite sen? Eller kommer det snart gå för 3990kr eller något liknande. ^^

Riktigt billigt kan det bli i kit med K-r,
annars kommer det nog inte att ändras så mycket.
Fördel; lätt, Nackdel; ingen avståndsskala eller qvick shift? och plastbajonett.
Kommer säkert att sälja en hel del och antagligen har den bra skärpa.

Hej!

Vet inte om tråden lever ännu men jag har en novisfråga, jag har en Pentax K200 D, om jag köper detta objektiv kommer blixten då bli betydligt mindre benägen att poppa upp och kan jag fotografera i betydligt mörkare miljöer än med nuvarande 18-55 mm objektiv och få skarpa bilder? Funkar den till en Pentax K200 D?

Tacksam för svar!

Det ska funka fint! Och du får lite bättre lågljusegenskaper, men förvänta dig inga underverk! Ska dock vara riktigt skarpt.

Hej!

Tack för svaret, jag tolkar det som att detta ska funka fint för mitt mål som rent krasst är att kunna fotografera familjen inomhus utan att den dryga blixten ska poppa upp hela tiden.

Hej!

Vet inte om tråden lever ännu men jag har en novisfråga, jag har en Pentax K200 D, om jag köper detta objektiv kommer blixten då bli betydligt mindre benägen att poppa upp och kan jag fotografera i betydligt mörkare miljöer än med nuvarande 18-55 mm objektiv och få skarpa bilder? Funkar den till en Pentax K200 D?

Tacksam för svar!

Egentligen inte, skillnaden är ju mindre än eller lika med 1 steg beorende på zoomläge. Detta är mycket bättre att skruva upp isot på kameran från 100 till tex 800 då har du ökat känsligheten mer. Dessutom om du ska fota med bl 2.4 drar det med sig att du troligen inte får maximal skärpa. Jag är ganska säker på att den funkar på din kamera dock.

Mvh Peter

Vid 35mm får man väl f4 eller 4,5 med kitobjektivet. Skiljer rätt mkt i ljusstyrka där. Och jag är övertygad om att da-l 35 2,4 är skarpare vid största bländare än kitobjektivet.

Egentligen inte, skillnaden är ju mindre än eller lika med 1 steg beorende på zoomläge. Detta är mycket bättre att skruva upp isot på kameran från 100 till tex 800 då har du ökat känsligheten mer. Dessutom om du ska fota med bl 2.4 drar det med sig att du troligen inte får maximal skärpa. Jag är ganska säker på att den funkar på din kamera dock.

Mvh Peter
Som fikkser säger nedan är DA35 ett bra objektiv jag vet bara inte om jag skulle välja det för att slippa blixten tex Pentax 50 1.4 är dubbelt så dyrt men betydligt ljusstarkare. Anyway jag har 35 2,4 och DA18-55WR och laddar upp två exempel för jämförelse. Jag gjorde dessa tester efter rykten om K5ans evt fokusproblem som min kamera verkar vara befriad från.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=298076

Båda bilderna är fotade med en K5 i DNG.

fokusproblemen..

Som fikkser säger nedan är DA35 ett bra objektiv jag vet bara inte om jag skulle välja det för att slippa blixten tex Pentax 50 1.4 är dubbelt så dyrt men betydligt ljusstarkare. Anyway jag har 35 2,4 och DA18-55WR och laddar upp två exempel för jämförelse. Jag gjorde dessa tester efter rykten om K5ans evt fokusproblem som min kamera verkar vara befriad från.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=298076

Båda bilderna är fotade med en K5 i DNG.

..framträder inte påtagligt med dessa objektiv. Testa med ett 100 mm objektiv bländare 2,8 på 2 meter, så får du se..

lma

Hej!

Tack för svaret, jag tolkar det som att detta ska funka fint för mitt mål som rent krasst är att kunna fotografera familjen inomhus utan att den dryga blixten ska poppa upp hela tiden.

Varför inte stänga av funktionen att blixten själv poppar upp? (Det är bland det första jag gör på en ny kamera). Bättre att trycka upp blixten manuellt när du tycker den behövs....

Mvh
Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar