Advertisement
ANNONS
Annons

Ny D80 eller begagnad D2x

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfr

Ny medlem
Står i läget där byte till digitalt skall ske. Hade tänkt köpa en Nikon D80 med fick just ett erbjudande om ett begagnat D2X (ej D2Xs) hus för samma pris som ett nytt D80 hus.

Frågan är då (om man inte stirrar sig blind på antal pixlar) vad fördelarna är med en ena eller den andra. D2X är mer proffskamera men D80 nyare teknik?

Kommentarer runt detta dilemma att välja tas tacksamt emot :) Skall kanske sägas i sammanhanget att jag fotar för skoj skull och inte yrkesmässigt.

//Johan

johanfr skrev:
Står i läget där byte till digitalt skall ske. Hade tänkt köpa en Nikon D80 med fick just ett erbjudande om ett begagnat D2X (ej D2Xs) hus för samma pris som ett nytt D80 hus.

Frågan är då (om man inte stirrar sig blind på antal pixlar) vad fördelarna är med en ena eller den andra. D2X är mer proffskamera men D80 nyare teknik?

Kommentarer runt detta dilemma att välja tas tacksamt emot :) Skall kanske sägas i sammanhanget att jag fotar för skoj skull och inte yrkesmässigt.

//Johan

Fördelar D80: Mindre och lättare. Garanti.
Fördelar D2x: Allt annat!

Möjligtvis kräver D2x något mer träning för att du ska fullt utbyte av den men det är som att jämföra en moped mot en Merca.

Jag hade valt att köra Merca!

Om du får köpa ett D2X-hus för
8290:- som ett D80-hus kostar hos
cyberphoto idag så får jag säga
grattis! Du kan hälsa din kompis att jag
bjuder 10000:-. Jag skulle behöva ett extra hus ;-)

Köp D2X´en.....och gör det idag innan han ångrar sig.

johanfr skrev:

//Johan

Hej!

Några lösa funderingar ...

Som flera andra påpekat så är ett D2X-hus till det priset rena rånet ... :)

Men ... Jag tror du skall fundera lite på hur du kommer att använda kameran. Jag har en D2H (lika stor som en D2X) som är så fullkomligt underbar för sportfoto -- snabb, snabb och ... snabb :) Plus att autofokusen är underbart träffsäker, även i dåligt ljus.

Men jag har även en D200 och en D70 och det är alltid någon av dem som ligger i ryggsäcken vart jag går. D2H är en härlig kamera, men lite klumpig att bära omkring på de gånger jag inte behöver de saker den är så bra på.

Så glöm inte att en D2X är en rejäl klump -- en alldeles otroligt fantastisk klump, men likafullt ganska stor och tung kamera.

Om slutaren är det minsta lik den i en D2H så är det inget du gärna fotograferar delikata situationer med -- jag tog en gång med mig D2H på ett dop (den är så bra att handhålla med på långa tider) men jag gav snabbt upp den tanken -- slutarljudet fick halva kyrkan att rycka till. (Ja, jag hade ställt den på singeltagning, men den slutaren är faktiskt rejält högljudd ändå.)

D2X är en grym kamera -- framför allt upp till iso 400, på 800 iso är den fortfarande en mycket bra kamera, men inte så grym längre. På 1600 iso börjar du kanske möjligen faktiskt rent av lite grann längta efter en D80 ...

Har du en hög gamla manuella objektiv, då vill du ha en D2X istället för D80. Har du ofta behov av 5 eller rent av 8 bilder/sekund så vinner D2X direkt. Har du behov av en fantastiskt välbyggd, stryktålig, vädertätatd evighetsmaskin till kamera så är D2X bättre.

Men skall du mest av allt ha en rimligt smidig och bra hobbykamera ... Så är även D80 ett väldigt bra val. I synnerhet om du mest kör jpg direkt från kameran -- gör du det märks fördelarna hos D2X genast betydligt mindre.

Vilket du än väljer så får du en mycket bra kamera.

Kan du köpa en D2X till det priset så gör det. kompletera senare med en D40 som du använder när du vill ha en lätt och tyst kamera. D40 är ett bra komplement för oss som redan har en av de mer avanserade kamerorna.

Hans William skrev:
Kan du köpa en D2X till det priset så gör det. kompletera senare med en D40 som du använder när du vill ha en lätt och tyst kamera. D40 är ett bra komplement för oss som redan har en av de mer avanserade kamerorna.

Det var ett mycket bra förslag!

Det är dessutom alltid skönt att ha två kameror :)

Köp D2x'en och sälj den sedan för drygt dubbla priset, då kan du köpa en D80 + en fin glugg.

/kent

Jag har både D80 och D2X (samt D40, D40X och D70). Det verkar mycket misstänkt att du skulle få köpa en begagnad D2X för under 10000 kronor! Är den verkligen i fullgott skick?! Jag köpte min ny för drygt två år sedan för 47000 kronor. Om vi bortser från priset och bara jämför kamerorna är valet dem mellan inte enkelt. Jag använder min D2X mycket sällan nu förtiden! Varför?! Dess enda odiskutabla fördel jämfört med D80 eller D40X (de två kameror som jag nästan uteslutande nu använder) är dess möjlighet till snabba bildsekvenser (5 bilder/s i normalläget och 8 bps i det beskärda läget). Behöver du den fördelen?! Kameran är mycket tung och otymplig att använda med objektiv som 17-55 och 70-200. (Jag använde det senare objektivet med D2X på en fotbollsmatch härom dagen och det blir tungt att använda i 90 minuter på en ståplatsläktare!) Ur ren bildkvalitetssynpunkt lär du inte se någon bättre sådan i D2X jämfört med D80 eller D40X. Snarare tvärtom! (Enligt en utländsk fototidning - jag tror det var tyska Fotomagazin - rankar de den sammantagna bildkvaliteten på D40X som bäst av alla Nikon DSLR) D2X har betydligt sämre högdagerteckning än de andra två kamerorna. Det innebär att om du ofta fotograferar i högkontrastmiljö kommer du få det tufft att få bra exponerade högdagrar. Dessutom faller det dynamiska omfånget, färgmättnaden avtar och bruset ökar snabbt i takt med att du höjer ISO-värdet. Det är inte att rekommendera att använda D2X över ISO 400. Dess faktiska känslighetsområde är ju bara ISO 100-800 till skillnad från alla andra Nikon-DSLR som har ISO-område 100/200 - 1600. Jag kan bara rekommendera dig att använda D2X utomhus under goda ljusförhållanden dvs ISO 100-400. Glöm att nyttja den inomhus i mörka miljöer där ISO-tal på 800 eller mer krävs.En annan sak att beakta är att slutarljudet är mycket högt på D2X jämfört med D80 och framförallt D40-modellerna. Visserligen har D2X ett bra autofokussystem men det kan vara svårt att bemästra. Under normala förhållanden räcker AF-systemen på D80 eller D40-modellerna väl till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar