johanfr skrev:
Står i läget där byte till digitalt skall ske. Hade tänkt köpa en Nikon D80 med fick just ett erbjudande om ett begagnat D2X (ej D2Xs) hus för samma pris som ett nytt D80 hus.
Frågan är då (om man inte stirrar sig blind på antal pixlar) vad fördelarna är med en ena eller den andra. D2X är mer proffskamera men D80 nyare teknik?
Kommentarer runt detta dilemma att välja tas tacksamt emot Skall kanske sägas i sammanhanget att jag fotar för skoj skull och inte yrkesmässigt.
//Johan
Hej!
Några lösa funderingar ...
Som flera andra påpekat så är ett D2X-hus till det priset rena rånet ...
Men ... Jag tror du skall fundera lite på hur du kommer att använda kameran. Jag har en D2H (lika stor som en D2X) som är så fullkomligt underbar för sportfoto -- snabb, snabb och ... snabb
Plus att autofokusen är underbart träffsäker, även i dåligt ljus.
Men jag har även en D200 och en D70 och det är alltid någon av dem som ligger i ryggsäcken vart jag går. D2H är en härlig kamera, men lite klumpig att bära omkring på de gånger jag inte behöver de saker den är så bra på.
Så glöm inte att en D2X är en rejäl klump -- en alldeles otroligt fantastisk klump, men likafullt ganska stor och tung kamera.
Om slutaren är det minsta lik den i en D2H så är det inget du gärna fotograferar delikata situationer med -- jag tog en gång med mig D2H på ett dop (den är så bra att handhålla med på långa tider) men jag gav snabbt upp den tanken -- slutarljudet fick halva kyrkan att rycka till. (Ja, jag hade ställt den på singeltagning, men den slutaren är faktiskt rejält högljudd ändå.)
D2X är en grym kamera -- framför allt upp till iso 400, på 800 iso är den fortfarande en mycket bra kamera, men inte så grym längre. På 1600 iso börjar du kanske möjligen faktiskt rent av lite grann längta efter en D80 ...
Har du en hög gamla manuella objektiv, då vill du ha en D2X istället för D80. Har du ofta behov av 5 eller rent av 8 bilder/sekund så vinner D2X direkt. Har du behov av en fantastiskt välbyggd, stryktålig, vädertätatd evighetsmaskin till kamera så är D2X bättre.
Men skall du mest av allt ha en rimligt smidig och bra hobbykamera ... Så är även D80 ett väldigt bra val. I synnerhet om du mest kör jpg direkt från kameran -- gör du det märks fördelarna hos D2X genast betydligt mindre.
Vilket du än väljer så får du en mycket bra kamera.