Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

ros-ka

Aktiv medlem
Äntligen tog jag mig i kragen och köpte en Nikon D70s Kit.

Nu väntar jag bara att batteriet skall bli laddat ;-)

Jag tänkte nog köpa en D70 istället för s men pga av vissa fotoaffärer här i Vasa kunde jag inte ta kameran på räkning som privatkund.
Från de som jag fick kameran på räkning kunde bara beställa D70s, lite mer började deet kosta men jag fick kameran på 1 dag och utan funderingar på att jag måste betala kontant för att det är en så prisvärd kamera som de sa i de andra fotoaffärerna.

Jag tycker nog att det är bra att det säljs så mycket kameror att man kan tacka nej till en affär på 1000 EUR plus, pengar kanske inte alltid är pengar tydligen.

.

† Peppe †

Lycklig innehavare av en D70. Helt klart bra kamera. Inte testat "s" verianten.
Men den saknar yttre låsning av spec. fokusomr. bla. Är det ngt mer? Men däremot är den förberedd för trådutlösare... klart + kanske?

Jag har en "s"-variant beroende på att jag helt enkelt inte fick tag i förgångaren. Jag skulle satsa mina pengar på förgångaren, det lilla extra som "s"-varianten ger är inte värt pengarna. Dra hem ny firmware till D70 och lägg slantarna på objektiv i stället...

Som sagt jag fick inte heller tag på föregångaren.

Men jag är mer än nöjd med ett antal dagar bakom mig med den nya kameran...

Jag köpte en D70 för några månader sen, men jag vet inte riktigt om jag ångrar att jag inte köpte en D70s.. :/ Det här gnager verkligen varje dag! skulle jag köpt den andra?! jag förstår inte varför jag inte köpte en "s" när jag ändå höll på..

Varför skulle någon köpa en "s" om man kan få tag på en icke s?
Större skärm?
Knappast särskilt mycket att lägga pengar på.

Trådutlösare?
Kanske kan vara värt en liten slant för vissa, men 2000kr?

Vidare inbyggd blixt?
Man använder väl helst inte den inbyggda blixten alls, annat än i nödfall?

Bättre batteritid?
Jo, det är väl bra, men då kan man köpa det större batteriet och stoppa i sin D70. Extrabatteri är ju ändå bra att ha, om det inte räcker med de 2000 bilder man kan klämma ut på originalbatteriet med D70:n.

Resten av fördelarna med D70s kan man få via uppdatering av mjukvaran i kameran.

(Med reservation för att jag glömt nån grej.)

dumbo skrev:
Varför skulle någon köpa en "s" om man kan få tag på en icke s?
Större skärm?
Knappast särskilt mycket att lägga pengar på.

Trådutlösare?
Kanske kan vara värt en liten slant för vissa, men 2000kr?

Vidare inbyggd blixt?

Bättre batteritid?
Jo, det är väl bra, men då kan man köpa det större batteriet och stoppa i sin D70. Extrabatteri är ju ändå bra att ha, om det inte räcker med de 2000 bilder man kan klämma ut på originalbatteriet med D70:n.

Resten av fördelarna med D70s kan man få via uppdatering av mjukvaran i kameran.

(Med reservation för att jag glömt nån grej.)

Tack! du har rätt. Större skärm.. äh det var väl strunt samma för mig å trådutlösare behöver jag inte, och som sagt den inbyggda blixten används ju inte så ofta.
Bara det där med bättre batteritid som jag vill åt, men jag kan ju lika bra köpa ett extrabatteri!
Jag måste erkänna att jag inte har haft någon som helst koll vad som är bättre med D70s förutom det med batteriet.. det är det att jag har blivit osäker när folk har frågat varför jag inte köpte en "s" istället.
Men nu är jag nöjd med mitt köp!

Håller med.

Har själv en hederlig D70 (ex s). Saknar inget av det som s utgåvan ger. Kommer nog att ha kvar D70 som första kamera et par-tre generationer av DSLR iaf.

Batteritiden i vanliga D70 är otrolig. At det går att göra en D70s med även bättre batteritid är näst intill osannolikt, ändå har dom klart det. Fast jag har aldrig haft problem med batteriet, då är det snarare så att mitt 1 GB kort är begränsningen. Fyller det lätt minst 2-3 ggr utan byte av batteri.

Och ... som ägare av Nikon så kan vi även glädja oss åt spot mätning ;-) Det är inte alla tillverkare som lägger in detta i sina mindre DSLRer.

Mvh
Tor

Anledningen till den bättre batteritiden på D70s är ett större batteri. Sätter man i detta batteri (det har samma fysiska mått svjv) i envanlig D70 borde man, iaf i teorin, få ännu bättre batteritid då den har mindre skärm, som drar mindre ström. :)

Det känns dock som att batteritiden är så bra på D70 att man eg inte behöver bry sig.
Jag känner allt som oftast att "När var det jag laddade senast? Kanske bäst att ladda lite för säkerhets skull...".
Det brukar gå lång tid mellan laddningarna. Sen är jag ju inte ute och fotar varje dag förstås men...

Var glada & nöjda med det ni har & haka inte upp er på att dom släpper upphottade & nya varianter, er kamera blir inte sämre för det & jag tycker personligen att en D70, för de flesta, bör räcka förbaskat långt under många år...

//Larsa

Fredrik Josefsson skrev:
Det kan tyckas onödigt att köpa en "s" som kostar betydligt mer än D70:n. Men JAG älskar min D70s iallafall, sådeså!

Jo. De va inte så jag menade. Tänkte mest på att de som har D70 inte behöver gräma sig, lika lite som du behöver gräma dig om Nikon släpper en hottare variant om ett tag :)

//Larsa

En liten fråga bara..

Uttalar man nikon n"ii"kon eller n"aj"kon,
dum fråga kanske men jag undrar :)

Vidare inbyggd blixt?
[/B]

Så dålig är den väll INTE!?
Ja...men du har nog kanske rätt! Jag trode det skulle "räcka" för mig...men icke!! :-(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar