Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny D300s - redan använd?

Produkter
(logga in för att koppla)

gsol

Avslutat medlemskap
Hej,
Fick idag hem min Nikon D300s som jag köpt ny av Cyberphoto. Det mesta i kartongen var ordentligt inplastat och allt kändes nytt, men när jag börjar plåta med kameran ser jag att filnamnen inte blir DSC_0001 osv. som väntat, utan ~DSC_8900. Det är väl rimligt att anta att räkneverket från fabrik börjar på 0001, och det här skulle alltså betyda att min "nya" kamera redan gått minst 8900 exponeringar?

Jag förstår att Cyberphoto får in återköp som de förmodligen packar om och säljer som nya. Det stör egentligen inte mig om allt är i nyskick, men vid 8900 exponeringar känns det som att gränsen mellan ny och begagnad kamera passerats för ganska länge sedan.

Är det någon som har tillgång till Photoshop CS4 och kan hjälpa mig kolla det verkliga räkneverket genom att ta emot och öppna en av mina RAW-filer? Jag vet att det ska gå att se under "File info" i CS4. Jag hade bara demolicens på PS och den gick ut häromdagen.

Tacksam för svar!

Gustav
 
Gustav

Kan inte hjälpa dig med filen men fick en annan tanke. Vad har du använt för minneskort?

1)Nytt, formaterat? I så fall låter numreringen konstig och borde undersökas!

2)Gammalt som du använt i annan kamera och ej formaterat om? I så fall kan du ha fått räkneverket att hoppa till 8900! SWå funkar det mellan mina Canonkameror om jag använder korten i olika kameror utan att formatera.

Hoppas att det löser sig.

Christer
 
Hej Gustav!

Formaterade du kortet innan du började använda din nya kamera?
Annars kan det vara så att det fortsätter räkna på det filnummer
som var "på tur" i din gamla kamera. Kan det stämma att du tagit ca 8900 bilder med förra kameran? Eller var minneskortet också nytt?
Jag har för mig att det kan bete sig på det sättet annars.

// Danne
 
Sitter du på en Mac kan du öppna NEF-filen i Preview och sen välja Tools (Verktyg) Tryck sen cmd+I och sen mer info. Under Nikon kan du hitta shutter count.
Hoppas det hjälper.
 
Tack!

@ Danne & Christer:

Tack för tipset, att nummersekvenser kan följa med minneskortet hade jag ingen aning om! Självklart är det som ni säger, jag tog nämligen kortet direkt från min D80. Nu formaterade jag visserligen kortet men då hade jag redan tagit nån bild med D300s. Tittade på en av de sista bilderna jag tog med D80'n och filnumret ligger ungefär 100 bilder ifrån mitt nuvarande och det låter väldigt rimligt.

Tusen tack för hjälpen. Hann bli lite orolig ett tag, ville inte tro något sådant om Cyberphoto.
 
Sitter du på en Mac kan du öppna NEF-filen i Preview och sen välja Tools (Verktyg) Tryck sen cmd+I och sen mer info. Under Nikon kan du hitta shutter count.
Hoppas det hjälper.

Jag använder Mac så jag försökte göra som du sa, men då fick jag ett felmeddelande som sa att Preview "inte har stöd för det här formatet". Konstigt eftersom jag kunnat öppna mina NEF-filer från D80 utan problem. Har säkert med Snow Leopard att göra... View NX och Nikon Transfer strular också med OS 10.6.

Tack för tipset i alla fall, ska lägga det på minnet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.