Annons

Ny D300, men varför detta filnamn?

Produkter
(logga in för att koppla)

perdedor

Aktiv medlem
Hej!

Har för ett tag sen packat upp min D300 och allt känns frid och fröjd =)
Men så lägger jag märke till att bilderna heter till exempel DSC_9013.NEF

Och då tänker jag "borde inte den första bilden jag tar med min nya kamera heta DSC_0001.NEF ?".

Eller hur är det egentligen?

Tack på förhand?

Formaterat

Hej!

Och då tänker jag "borde inte den första bilden jag tar med min nya kamera heta DSC_0001.NEF ?".

Tack på förhand?

Hade du formaterat kortet innan första bilden?

Ja, ska jag testa att göra det igen?

Man ska ju kunna se hur många exponeringar kameran har gjort, men jag hittar inget som funkar till mac...

Tog en bild nu och öppnade den i Xee och hittade denna information.
Tredje raden verkar ju intressant, och raden längst ned också..

Vad säger ni?

Bilagor

• Bild 1.png
    Bild 1.png
    37.7 KB · Visningar: 632
Vad heter mappen på kortet? Den första mappen som kameran skapar heter normalt ND300. Om den har räknats upp tyder det på att någon använt ett kort som inte varit nyformaterat, kanske i samband med en demo i butiken, och då kan räkneverkat ha hoppat fram. Det hjälper inte om man senare sätter i ett nyformaterat kort, kameran kan inte gå tillbaka till ett lägre värde.

Vad heter mappen på kortet? Den första mappen som kameran skapar heter normalt ND300. Om den har räknats upp tyder det på att någon använt ett kort som inte varit nyformaterat, kanske i samband med en demo i butiken, och då kan räkneverkat ha hoppat fram. Det hjälper inte om man senare sätter i ett nyformaterat kort, kameran kan inte gå tillbaka till ett lägre värde.

Den enda mappen jag ser i kameran heter 102, eller 102ND300..

Hej!

Tack på förhand?

Det kan se ut som din "nya" kamera har kjörd 9000 eksponeringar innan du fikk den. Du kan resetta nummereringen i menyen. Det hjälper inte formatera kortet.
mvh
Svein

Den enda mappen jag ser i kameran heter 102, eller 102ND300..

Första mappen som skapas heter 100ND300, sätter man i ett kort som inte är tomt skapas 101ND300 och tydligen har det hänt två gånger eftersom du nu är på 102ND300. Om kortet är formaterat och tomt sker ingen ändring av mappens namn. Om du inte själv har gjort detta så måste någon annan ha provat kameran med kort som inte varit tomma.

Ingen som har några lugnande ord? :)

Skulle vara skönt att veta om jag måste ta mig till affären imorn och kolla läget..

Det finns ett litet program som heter Opanda IExif som bland annat kan visa hur många exponeringar din kamera har "gått"
Värdet hittar du långt ner i listan och heter "total number of shutter releases for camera" för D300 och D70s

Min D300 har gått 14812 och min D70s har gått 26962

//Patrik

Det där normalt, jag flera andra funderade över samma sak när vi fick första sändningen av kameran, lösningen kommer jag tyvärr inte i håg, men jag är nästan hundra på att opanda exif kommer att visa korrekt resultat, själv döpte jag om mappen till något annat vilket gjorde att den började visa från noll igen, men som sagt du kan vara lugn, det är inget som är fel, vi som fick kameran först lösta detta problem och lösningen borde finnas i nikon tråden under November 07, men jag kom i håg att det var en sån där ahaaaa lungnade lösning i allafall :)
Kör på för fulla muggar, du är ägare till den bästa APS-C Kameran i världen....
Nu är det bara börja spara till AF-S17-55/f2.8 och The Cream Machine (AF-D 85/f1.4) sen är lyckan fullständig :)

Bilagor

• 85.jpg
    85.jpg
    20.8 KB · Visningar: 142
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar