Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ny D100 tråd!

Produkter
(logga in för att koppla)
julgus skrev:
Hej

jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar. Det är väl i princip inte svårare att ta en bild med en d-slr än ex Olympus E10. Deimage el liknande? Mer att tänka på skriver du.. som vad?

För det första skärpedjupet, på dimagen fick man långt skärpedjup vid alla bländare (frånsett vid macro) en parameter mindre att tänka på.
För det andra så kunde man med dimagen se exponeringen innan man fotograferade..vilket förenklade en hel del.
För det tredje så var bilderna uppskärpta och mer kontrastrika direkt ur kameran på dimagen (mindre efterarbete-mindre kontroll)
För det fjärde hade man ingen spegel (vibrationer) att bekymra sig om på dimagen.

Men visst, SÅ svårt är det inte att fotografera med en D-SLR..men det är mer att tänka på...och mer efterarbete.

Hej

det enskilt största problemet är att bränna ut partier i bilden.. se senaste Foto ex där man använt en 1ds, titta på bilden inne i helikoptern.. utsidan syns knappt vilket den säkerligen hade gjort med negativ färgfilm... men detta verka glömmas bort.. (se även himmeln - helt utan detaljer - vit/grå o trist)

hursomhelst. Det gäller mao att söka minimera kontraster i motivet. Detta görs med avtonade filter & polarisationsfilter. Sedan så får man vara uppmärksam på exponeringen via histogramet, dvs se till att man lägger sig rätt så att bilden inte är för mörk (ger brus) eller för ljus ( utfrätta detaljer). Ta gärna flera alt exponeringar så att kompromissen blir bäst mellan mörkt o ljust.

Jag kör alltid i nef-läge utom vid motiv då det inte spelar någon roll, dvs bilder av mer dokumentär karaktär.

Sedan har det visat sig att Matrix-mätningen fungerar som på de vanliga filmbaserade kamerorna varför det kan ge ljusare bildern än vad tekniken klarar av. Jag kör därför centrumvägt och får arbeta mer med exponeringen och kompensera med filter enligt ovan.

Avseende framkallningen i Nikon Capture så anser jag att less contrast ger bäst resultat, men detta är skerligen indviduellt, ingen skärpa, ingen brusreducering (denna tycker jag bara tillför något i bilder över 1000 asa, under denna känslighet tycker jag att bruset passerar ua)

Ovanstående kräver sedan justering av kurvor i något favorit bildprogram så man får det resultat man eftersträvar.

För bilder som är enkla, dvs jämt belysta och ser bra ut direkt kan skärpa appliceras i NC efter behag.

www.nikonians.org finner du en custom curve för D100 som du kan ladda ner via NC. Denna skall, enligt uppgift, ge bättre jpg-bilder, även om jag är något osäker på detta.

Ovanstående kan nog sägas vara en kompilation av erfarenheter som jag gjort samt hur andra D100 ägare arbetar.

Mvh
Johan

Shonas skrev:
Johan jag tänkte på saker som du direkt tänker på när du ställer in kameran på olika motiv att så och så blir bäst....som du lärt dig vad kameran gör bäst...

Även hur du ställer in Nikon Capture vad du ställer in och inte....det är ju en hel djungel....Jag är rädd att jag missat en massa godbitar som jag inte använder mig av...både på kameran, blixten och Nikon Capture...

hoppas ni står ut...

Jonas

åhhhh vad mycket matnyttigt som du fick ner där till mig. Nu har jag att läsa och pröva. En liten fråga till när jag ändå är igång och.... Rött är ganska svår att få till eller?....nu när jag fått en massa tips så kanske jag får ordning på den med vad det lider.....

men forstätt skriv ner saker som du kommer på så får du guldstjärna av sakte Per när det är dags......

Jonas

Hej

nja, rött verkar inte vara något problem med D100 men det är riktigt att många digitalkameror har problem med rött.. rött med S2PRO ex flöt ihop och fungerade avsevärt sämre än D100..

Jag tycker att D100 är färgäkta, kanske något blek ibland men detta kan ju justeras i efterhand med kontrast o färgmättnad.

En sak du kanske vill prova är 3200 & 6400 asa och konv till s/v... resultatet är riktigt bra och ger en helt ok s/v känsla. Jag kopierade till papper via Expert.se och blev klart förvånad över det goda resultatet.

En finess du säkert har hittat är bankerna i kameran, dvs du kan ha 2 olika snabb setups för olika behov.. perfekt tycker jag och jag har en för NEF och för jpg som jag kan växla snabbt mellan.

Och vill du (om du inte redan har) så komplettera med vertikalgreppet. Vertikalgreppet är en dröm.... 2 LiOn batterier, ljudinspelning, avtryckare samt kontrollvred (dessutom kan du välja af punkt med verikalgreppet) samt uttag för remote cable.

Mvh
Johan

Shonas skrev:
åhhhh vad mycket matnyttigt som du fick ner där till mig. Nu har jag att läsa och pröva. En liten fråga till när jag ändå är igång och.... Rött är ganska svår att få till eller?....nu när jag fått en massa tips så kanske jag får ordning på den med vad det lider.....

men forstätt skriv ner saker som du kommer på så får du guldstjärna av sakte Per när det är dags......

Jonas

Anledningen till detta inlägg är att jag definitivt inte tycker att man skall börja med ett motsv E20......
E-20 råkar nu iofs vara en dSLR kamera, även om den inte är en systemkamera. Och klarar man sig på det lite snävare zoomomfånget är det inga fel på den, kör själv en E-10. Men den lider lite av samma fel som SLR-like kamerorna, liten sensor, långt skärpedjup.

Hej

jo men inte i benämningens mest kända betydelse, dvs med utbytbara gluggar.

Och om du läst mina inlägg så reagerade jag emot att d-slr, dvs med utbytbar optik, skulle vara svårare att använda än en E10, Deimage mfl.

Mitt inlägg avsåg ej att nervärdera dessa utan snarare att ge min syn på att man visst kan handla en d-slr (med utbytbar optik) direkt utan att passera en digital kompakt, prosumer dito osv.

(jag har en E10 också - helt ok fortfarande om man undviker dess fallgropar...)

Mvh
Johan

Damocles skrev:
E-20 råkar nu iofs vara en dSLR kamera, även om den inte är en systemkamera. Och klarar man sig på det lite snävare zoomomfånget är det inga fel på den, kör själv en E-10. Men den lider lite av samma fel som SLR-like kamerorna, liten sensor, långt skärpedjup.

ja precis bankerna har jag hittat och ställt in dem precis som dig.....men jag är lite feg vad gäller att använda Jpeg banken i och med att jag inte vet de rätta inställningarna.....

men det var väl där jag kunde få in custom kurvorna?...jag skall kolla var jag kan ladda hem en sådan och hur detta funkar....men du var lite skeptisk?...

Ja just det jag har köpt vertikalgrepp och så har jag beställt ett till Li On batteri så skall det nog funka....

Det där med svartvitt måste jag testa på...konventerar gör du i photshop eller?... men det låter ju mycket intressant....

sitter här som en nyfrälst.....tack

Jonas

har precis testat med iso 1600 för att få fram kornet i s/v. Det ser schysst ut!, nu måste jag bara ut och fånga nåt på sensorn.

hej på er!

Hej

jo, jag tyckte inte att custom kurvan gjorde någon skillnad men det verkas som de som hade firmware 1 i D100 hade mer nytta av denna...

Konvertera till s/v kan man göra i olika bildbehandlingsprogram med varierande resultat... testa dig fram.

Javisst är det läcker att ha motsv asa 6400 och få helt ok bilder i s/v... det verkar nästan som att det är så det är tänkt med denna höga känslighet för i ärlighetens namn så blir det ju rejält brusigt i färg...

Mvh
Johan

Shonas skrev:
ja precis bankerna har jag hittat och ställt in dem precis som dig.....men jag är lite feg vad gäller att använda Jpeg banken i och med att jag inte vet de rätta inställningarna.....

men det var väl där jag kunde få in custom kurvorna?...jag skall kolla var jag kan ladda hem en sådan och hur detta funkar....men du var lite skeptisk?...

Ja just det jag har köpt vertikalgrepp och så har jag beställt ett till Li On batteri så skall det nog funka....

Det där med svartvitt måste jag testa på...konventerar gör du i photshop eller?... men det låter ju mycket intressant....

sitter här som en nyfrälst.....tack

Jonas

Man kan undra varför man placerat ISO-inställningen där den är, det verkar lite traditionellt - "ISO ställer man en en gång per filmrulle" typ. Det är ju guld att ha möjligheten att kunna "pressa" enstaka bilder när behovet så finns, ännu en faktor att justera för att få till önskad tid/bländare. Det borde vara lika lättåtkomligt som att tex exponeringskompensera kan man tycka.

Som nybliven D100-ägare har jag inte så mycket mer att anmärka på. Just nu är det bara sååå skönt att ha tagit sig upp ur kompaktdigitalträsket...

Just nu är det bara sååå skönt att ha tagit sig upp ur kompaktdigitalträsket...

själv sa jag: "Åhh det är så skönt att komma ut ur plastvidvinkelträsket" när jag bytte upp mig från nikon FM (cosina af 19-35) till Mamiya 645.

jag började sedan sakna de där vinjetterade skräpbilderna som cosinan fick till (och gör det fortfarande med d100:an, faktiskt)

1.5: varför?

//papplo

Nikon Capture

Jag funderar på att byta upp mig från min enkla kompaktdigital till en DSLR. Det är då framförallt Nikon D100 och Fuji S2 PRO som kan var aktuella.

En fråga dock. Med Fuji kameran ingår ju programmet med det spejsiga namnet Hyper Untility Software som ju är deras "stora" program för att hantera RAW filer. Till D 100 måste man ju köpa till Capture extra. Min fråga är dock förutom att fjärrstyra kameran och en massa andra finesser, vad exakt är det som man inte kan göra med NEF filer i Nikon View??

Thomas

Re: Nikon Capture

Fredsson skrev:
Jag funderar på att byta upp mig från min enkla kompaktdigital till en DSLR. Det är då framförallt Nikon D100 och Fuji S2 PRO som kan var aktuella.

En fråga dock. Med Fuji kameran ingår ju programmet med det spejsiga namnet Hyper Untility Software som ju är deras "stora" program för att hantera RAW filer. Till D 100 måste man ju köpa till Capture extra. Min fråga är dock förutom att fjärrstyra kameran och en massa andra finesser, vad exakt är det som man inte kan göra med NEF filer i Nikon View??

Thomas
Säljs inte Hyper Utility separat?

Jag är helnöjd m. D100, tycker dock DCS 760 var strået vassare men hade andra nackdelar pris, vikt och stora problem m. blixtbilder dock ej med studioblixtar.
Är det någon här som testat skillnaden mellan en
tiffad raw och en jpeg fine vid större utskrifter
typ A3? Hur stora labbade bilder kan man göra innan kvalitén försämras alltför mycket?

Nog inte så många som vet något om eller har använt den där DCS 760.
Kom väl inte ut i så många ex och var vigd åt proffsens proffs.

Men din fråga:
"Är det någon här som testat skillnaden mellan en
tiffad raw och en jpeg fine vid större utskrifter
typ A3? "
Skulle jag också vilja få någon att svara på.
Mvh/-Anders

Hej

S2 har jag sålt. S2 har marginellt högre upplösning men har irriterande färgstick (speciellt grönt i skuggor och generellt, samt inte helt naturliga hudtoner) samt då och då synlig moarémönster. Avsaknaden av vertikalavtryckare, vettigt batterilösning samt dåligt fungerade RAW-programvara tvingade mig att byta. Att jag sedan upplever bildresultatet som bättre efter bytet överraskade mig men har bekräftats om och om igen.

Men, D100 har brister. Seriebildstagning i RAW-läget är begränsad (dock ej i jpg-läge) samt liten sökare jmf med analogt...

Hursomhelst skulle jag välja D100, MB-D100 + Nikon Capture före S2PRO.

Mvh
Johan

haze skrev:
Har du lagt S2 på hyllan? Eller har D100 bara mindre fördelar? Vilken rekommenderar du för köp?

får inte länken att funka..
Mvh haze

julgus skrev:

Hursomhelst skulle jag välja D100, MB-D100 + Nikon Capture före S2PRO.

Mvh
Johan

Hej Johan! tack för det tipset.

Tycker du tog jäkligt fina bilder även med S2, men helt klart så följer jag dina råd och stryker den på listan. Få har väl testat som dig när det gäller Nikonprodukter.
Och tack för en innhållsrik hemsida som ger mycket info.

Mvh Haze

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar