Hej
det enskilt största problemet är att bränna ut partier i bilden.. se senaste Foto ex där man använt en 1ds, titta på bilden inne i helikoptern.. utsidan syns knappt vilket den säkerligen hade gjort med negativ färgfilm... men detta verka glömmas bort.. (se även himmeln - helt utan detaljer - vit/grå o trist)
hursomhelst. Det gäller mao att söka minimera kontraster i motivet. Detta görs med avtonade filter & polarisationsfilter. Sedan så får man vara uppmärksam på exponeringen via histogramet, dvs se till att man lägger sig rätt så att bilden inte är för mörk (ger brus) eller för ljus ( utfrätta detaljer). Ta gärna flera alt exponeringar så att kompromissen blir bäst mellan mörkt o ljust.
Jag kör alltid i nef-läge utom vid motiv då det inte spelar någon roll, dvs bilder av mer dokumentär karaktär.
Sedan har det visat sig att Matrix-mätningen fungerar som på de vanliga filmbaserade kamerorna varför det kan ge ljusare bildern än vad tekniken klarar av. Jag kör därför centrumvägt och får arbeta mer med exponeringen och kompensera med filter enligt ovan.
Avseende framkallningen i Nikon Capture så anser jag att less contrast ger bäst resultat, men detta är skerligen indviduellt, ingen skärpa, ingen brusreducering (denna tycker jag bara tillför något i bilder över 1000 asa, under denna känslighet tycker jag att bruset passerar ua)
Ovanstående kräver sedan justering av kurvor i något favorit bildprogram så man får det resultat man eftersträvar.
För bilder som är enkla, dvs jämt belysta och ser bra ut direkt kan skärpa appliceras i NC efter behag.
På
www.nikonians.org finner du en custom curve för D100 som du kan ladda ner via NC. Denna skall, enligt uppgift, ge bättre jpg-bilder, även om jag är något osäker på detta.
Ovanstående kan nog sägas vara en kompilation av erfarenheter som jag gjort samt hur andra D100 ägare arbetar.
Mvh
Johan
Shonas skrev:
Johan jag tänkte på saker som du direkt tänker på när du ställer in kameran på olika motiv att så och så blir bäst....som du lärt dig vad kameran gör bäst...
Även hur du ställer in Nikon Capture vad du ställer in och inte....det är ju en hel djungel....Jag är rädd att jag missat en massa godbitar som jag inte använder mig av...både på kameran, blixten och Nikon Capture...
hoppas ni står ut...
Jonas