Annons

ny D100 tråd!

Produkter
(logga in för att koppla)

pablito

Aktiv medlem
vill starta en ny D100 tråd.

På andra webforum jag sökt är det för mycket trams, och dessutom känns det som Fs har den bästa formen rent designmässigt.

jag har så sakteligen vuxit in i kameran och börjar se problemen med den. Man bör ju förvänta sig vid inköp av allehanda ting att annonserna de figurerar i ofta bara nämner de "positiva" egenskaperna eller "nyhetena", och ofta gömmer tillkortakommandena. (Hela 2,5 bilder i serietagning!!)

Ångrar abslut inte mitt inköp, vill bara höra runt med er andra användare hur ni klarar er med huset och så.

Jag tappade själv ögonmusslan nu i helgen efter en massa rännände på stan och diverse upp- och nerpackning ur väskan. - Det känns jobbigt då jag vet att gummibiten inte är värd mer än nån krona, men att jag kommer att bli tvungen att tjacka ny för 100 (?) spänn. Lcd-skyddet sitter stabilt som fan, men jag antar att den är borta om nån månad. Egentligen är jag bara sur för att jag varit så klantig, inte för att jag saknar musslan.

Hur upplever ni andra användare att huset skött sig?

// vill snart skaffa vertikalgreppet, saknar greppen som jag hade med D1:an. (prisvärt?)

jag tycker att den känns väldigt bra och stabil, klämde på en Sp2 och den känndes mycket plastigare. Strunta i att köpa en ny ögonmussla, jag känner några fotografer som använder D100 och som tappat sina ögonmusslor för länge sen. Jag har ingen som helst kritik mot D100 vad gäller huset möjligen att det kunde vara gjort i magnesium men då hade prislappen sett annorlunda ut så den kommentaren ska ni inte fästa någon uppmärsamhet vid. Det enda jag inte riktigt kan med vad gäller D100 är serietagningen, bufferminnet och sökaren. Men fördelarna är fortfarande i förkrossande majoritet.

Jag är väldigt nöjd med min också, har varken tappat ögonmusslan eller lcd-skyddet. Batteripacket köpte jag via en kompis i NY, och tycker att kameran är mycket stabilare samt bekvämare med höjdavtryck. Dock är det frågan om det är värt 3500 som det kostar här.

Det enda jag inte är helnöjd med är dels den lilla sökaren, som jag visserligen visste om innan, samt vant mig vid, dels den benägenhet som digitalkameror har att bränna ut högdagrar. Detta kommer jag nog vänja mig vid också.

Använder min 50a väldigt ofta sedan bytet, mycket oftare än jag gjorde med min 85a innan. Sen går jakten vidare på en bra vidvinkelzoom (till ett bra pris).

Jag använder nästan bara jpg-fine, annars NEF. Tycker att det tar för lång tid för kameran att skriva NEF när man inte har mycket tid på sig.

Jag har en S2:a och håller med om att ögonmusslan sitter onödigt löst (det är ju samma på båda). Jag tappade min ganska snart men hittade den hemma i hallen. Jag får väl sätta fast den med lite dubbelhäftande tejp eller liknande.

Ja jag är också nöjd med vad min åstakommer, jag kör mest raw och använder Nikon capture. Men visst skulle det vara kalas att få en riktig genomgång hur andra använder sin kamera. Det vore roligt att köra jpeg när det krävs många bilder, men man vågar inte göra det. Jag tycker bilderna blir lite gråa. Visst är vertikalbreppet kalas, det blir en helt annan kamera.

Hade lite problem när jag köpte uppladdningsbara batterier (GP), men nu har jag beställt ett orginalbatteri till så nu skall det funka igen.

Hoppas denna länk blir riktigt lång så att jag får många tips...

Jonas

Shonas skrev:
...Det vore roligt att köra jpeg när det krävs många bilder, men man vågar inte göra det. Jag tycker bilderna blir lite gråa

Jonas

Jag har kört Jpeg-fine från början, det kändes naturligt då jag gjort det samma med tidningens Dimage 7:a tidigare. Bilderna trycks på hundra-raster (200 ppi uppl.) så för detta ändamål passar det sig bra. Kanske det vore mindre krångligt att köra vitbalansen i Capture med nef-format, men 77 bilder på 256 Mb är för mig viktigare.

Som vissa utryckt sig, är serietagningen lite trög och likaså bufferten. JAg kan hålla med om att smattrandet från spegeln inte låter lika maffigt som på D1x:en men för mig är det ofta komponeringen som är det tidsödande, vilket gör att det kanske är sökaren jag helst skulle vilja "uppgradera". - Ett förstoringsglas vid musslan kanske skulle vara lösningen?

nej det är mest med Jpeg som jag tycker det blir lite dassigt, men jag skall säga att jag inte vågat köra så mycket med Jpeg heller som jag kanske borde ha gjort för att kunna uttala mig i den frågan.

Men det måste finnas mycket som ni kommit fram till med alla inställningar på både kameran och blixten
SB 80DX för att det skall bli så bra som möjligt?

Ja sökaren är rätt mörk och liten måste jag hålla med om...

Det är en rätt härlig känsla och ta fram F90x och kolla lite i den ibland, det känns som man fått synen tillbaka....

Jonas...( som kör "molnigt -3"??)

Hej

kör i NEF-läge, centrumvägd, -0.3EV, justerar ibland i bildbehandlingsprogram efteråt. Använder nästa alltid less contrast för att minska risken för utbrända högdagrar.

Vi högkontrast motiv så änder jag alltid tonat grått och ibland polarisations filter.

Tycker att D100 är färgäkta och ger detaljerade bilder. Tycker att Nikon varit väl snåla med seriebildmöjigheten i nef-läge.. egentligen den enda invändningen. Verikalgreppet är ett måste och väl värt pengarna.

Vi brusiga bilder >1000 asa så använder jag brusreducering i Nikon Capture - fungerar perfekt...

Jag hade S2 innan - D100 är en bättre total lösning.

en bild från Öland, stativ, 10 sek exponering.... inget gjort i efterhand mer än lite skärpa

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/50652#416133

Mvh
Johan

Jag körde less contrast också, men upptäckte att när den brände ut blev det vita utbrända bara ljusgrått. Det verkade inte hjälpa mot "utbrändhet"(hehe), enbart göra det utbrända lite mörkare.

Hej
Nja, riktigt så är det inte tycker jag... om du använder less contrast i jpg (än viktiga än i NEF) läge och sedan justerar med motsv levels i bildbehandlingsprogram så kan du justera contrasten på ett avsevärt bättre sätt än att låta kameran göra detta.

För P/S bilder så är väl normal en mer vettig inställning då kontarsten då blir mer aptiligt rätt ur kameran..

Mvh
Johan

felle skrev:
Jag körde less contrast också, men upptäckte att när den brände ut blev det vita utbrända bara ljusgrått. Det verkade inte hjälpa mot "utbrändhet"(hehe), enbart göra det utbrända lite mörkare.

Vad bra ....skall pröva detta.... kommer du på mer så skriv är du för snäll.... Vilken kanon bild du tagit hoppas jag kan göra något liknade någon gång....

För alla som skall skaffa digitalkamera så skall jag säga att det inte är lätt att få till bilderna....men desto roligare....

tack för tipsen.....

Jonas

Nä, jag har inga problem att få till bilderna med 10D (skulle jag inte ha med en D100 heller)..men det är klart mer att tänka på med en D-SLR jämfört med exempelvis en Dimage 7i.

Hej

jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar. Det är väl i princip inte svårare att ta en bild med en d-slr än ex Olympus E10. Deimage el liknande? Mer att tänka på skriver du.. som vad?

10d har väl tom motivprogram som passar perfekt för nybörjare, D100 har ett P program som i stor utsträckning kan användas för nybörjare.

en slr har ju förvisso fler möjligheter, kanske är det detta du avser... dvs mer att ställning till för att ta tillvara på systemets kvaliteter?

Anledningen till detta inlägg är att jag definitivt inte tycker att man skall börja med ett motsv E20, Deimage system för man är rädd att d-slr är "så" svårt. Det är en dyr och omständig väg att ta - tycker jag.

Mvh
Johan

Kim10D skrev:
Nä, jag har inga problem att få till bilderna med 10D (skulle jag inte ha med en D100 heller)..men det är klart mer att tänka på med en D-SLR jämfört med exempelvis en Dimage 7i.

sökaren

Hej!
Om man jämför sökaren med en sökare på en F80. Hur stor är skillnaden? Jag har själv en F80 och funderar på en d100.

/Jacob

Sökaren är mindre, märkbart mindre. Tyvärr är det så på de flesta D-SLR, hos både Nikon och Canon, Pentax D*ist ska vara ett undantag har jag hört. Detta är ingenting jag stör mig på, även om det skulle varit skönare med en större sökare.

Johan jag tänkte på saker som du direkt tänker på när du ställer in kameran på olika motiv att så och så blir bäst....som du lärt dig vad kameran gör bäst...

Även hur du ställer in Nikon Capture vad du ställer in och inte....det är ju en hel djungel....Jag är rädd att jag missat en massa godbitar som jag inte använder mig av...både på kameran, blixten och Nikon Capture...

hoppas ni står ut...

Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar