Annons

Ny Canon-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

tnaeht

Ny medlem
Jag har nu en Canon SX 30 IS, dessförinnan en Canon S3 IS och ännu dessförinnan en annan Canon 110 mm zoom, minns ej namnet. Gillar som synes "enkla" kameror, gärna med mycket zoom, men är också angelägen om att de ska klara sämre ljusförhållanden - även med zoom. Och helst skulle jag också vilja ha en betydligt snabbare kamera för sportfotografering.

Jag upplever - vet inte om det bara är inbillning/tillvänjning - att kamerorna blivit successivt sämre i sin fokusering och anpassning av exponering ju äldre de blivit - Kan det vara så?

Hur som helst blir jag oftare och oftare besviken på min SX30 som jag tycker "lurar mig" alltför ofta.

Dags för ny! (?)

Ska jag fortsätta leta i Canon-familjen?

Det har ju kommit en ny "värsting" i samma familj som mina tidigare kameror: Canon PowerShot SX60 HS . Eller kommer jag bli besviken på bildkvalitet och snabbhet igen?

Ska jag hellre satsa på - eller komplettera med - t ex Canon PowerShot G7 X ?
Har ju inte samma zoom-område - men kanske fungearar denna i många lägen och ska kompletteras med en annan vb, då den i de flesta fall ger bättre bilder - eller?

Tacksam för synpunkter och tips!

Priset inget större hinder/begränsning.
Satsar hellre på en kamera som gör mig nöjd, länge.

Sämre ljusförhållanden...sport...pris inget hinder...
Låter som det kan vara dags för en systemkamera. Kanske 70D?!

Systemkamerk? Nja, det som (jag tror) talar emot är dels att jag vill ha något som är relativt lätt att ha med i alla situationer och dels en rädsla för att det blir för svårt. ???

Att en kamera tappar i prestanda med åldern är inte så sannolikt.

Det du kanske upplever är att du blir mer och mer kräsen ju fler bilder du tar. Det kan jag känna. Ibland går jag igenom gamla bilder och upptäcker att de har brister som jag inte noterade när de togs.

Om du verkligen vill fota sport på allvar - ja då är systemkamera det som gäller.

Du behöver inte oroa dig för att de är för svåra att hantera. Klarar du av de små "pilliga" kompakterna från Canon så kommer du garanterat klara av en systemkamera också. De är ju faktiskt lättare att manövrera än en liten kamera och de går att ställa i helt automatiska lägen, precis som en kompakt.

Detta sagt, så låter det som om du kanske ändå inte är beredd att börja bära/släpa på en systemkamera med tillbehör. Därför gissar jag att G7 X eller G1 X II skulle vara mycket intressanta för dig. Ingen av dem är dock direkt lätt, den senare väger ju över halv-kilot!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar