Annons

Ny Canon 600EX-RT eller begagnad 580EX II?

Produkter
(logga in för att koppla)

rejsputte

Ny medlem
Hej!

Vad är bästa köp av dessa två:

En ny Canon SpeedLite 600EX-RT från butik för 3920 kr eller en begagnad 580EX II för ca 3000 kr, ingen säljare på Blocket/Tradera tycks vilja gå under det priset för 580 II.

Är verkligen en ny 600 EX-RT värd nästan tusenlappen mer än en beg. 580 II?

Tacksam för råd och synpunkter

Jag har inte så bra koll, men överlag är väl dessa 2 "lika bra" med fördelen att 600 har radio och inte bara IR. Har du behov av att styra blixten mycket kan detta vara en fördel för 600,men har du redan den utrustningen så förlorar du nog inget på en 580.

Var hittar du en 600EX-RT för det priset?
Det billigaste jag kan se på prisjakt är 5039 kr

Jag har ägt 580EXII & nu kör jag med 600 EX-RT & jag hade valt 600:an alla dagar i veckan, den har mycket bättre menysystem & om du skaffar fler blixtar framöver så har du ju radio inbyggt redan, jag har 3st & det funkar klockrent!!
Dock så bör du kanske kolla om du kan få 600:ans alla funktioner att fungera med den kamera du använder, jag har för mig att man måste ha en kamera från 2012 eller senare för att det ska vara 100% kompatibelt...

Sen så tror jag du hittar begagnade 580EXII för just över 2000:- om du tittar här på FS egen annonsmarknad.

Får du en NY 600RT för 4000:- och måste ge 3000:- för en 580EX II beg är valet enkelt - 600RT NY och bara 1000:- mer. Hade jag fått en 580EX II ny för bara 1000:- mer än en beg 580 EX II hade jag tagit den nya även då.

Jag är lite förundrad över de häga begåriser du hittat på 580EXII - jag tycker mig ha sett dessa för 2500:-. Sedan undrar jag var du hittat ett så billigt 600RT? Enl prisjakt hittar jag den för nästan 6000:-. Med dessa priser så skall radiostyrningen och nytt vara värt 3500:- - och för mig är det inte så.

Utgår man från ett mer rimligt begpris på 580EXII - 2500:- och det pris du hittat på 600RT - 4000:-, då är det en svårare fråga. 1500:- mer för nytt och radiostyrning integrerat.

Har du inga blixtar redan, ta då 600:an då den har inbyggd radiostyrning, om du är ute efter trådlös styrning.

Själv kör jag 430EX 550EX och 580 II EX tillsammans med radiosändaren odin. Behöver inte bekymra mig om hur menysystemet ser ut då jag kört allt via odin.

Jag har ägt 580EXII & nu kör jag med 600 EX-RT & jag hade valt 600:an alla dagar i veckan, den har mycket bättre menysystem & om du skaffar fler blixtar framöver så har du ju radio inbyggt redan, jag har 3st & det funkar klockrent!!
Dock så bör du kanske kolla om du kan få 600:ans alla funktioner att fungera med den kamera du använder, jag har för mig att man måste ha en kamera från 2012 eller senare för att det ska vara 100% kompatibelt...

Sen så tror jag du hittar begagnade 580EXII för just över 2000:- om du tittar här på FS egen annonsmarknad.

Tack för detta och till er andra för värdefulla tips och synpunkter!

Jo, jag har en 25 år gammal proffs-Metz, som i och för sig är utmärkt, men som måste kalibreras på ett tidsödande sätt med 5D:n.

Tror jag bestämt mig nu, för 600 EX-RT för 399 GBP. Tillkommer frakt med 200 SEK och tre dagars väntan på leverans.

Hälsningar och än en gång tack!

Tack för detta och till er andra för värdefulla tips och synpunkter!

Jo, jag har en 25 år gammal proffs-Metz, som i och för sig är utmärkt, men som måste kalibreras på ett tidsödande sätt med 5D:n.

Tror jag bestämt mig nu, för 600 EX-RT för 399 GBP. Tillkommer frakt med 200 SEK och tre dagars väntan på leverans.

Hälsningar och än en gång tack!

Hej!

Blev själv intresserad av detta pris då jag behöver en 600 EX-RT till, men det är en grej du missat. Bixten som säljs för 399 pund på microglobe är 600 EX, alltså utan radio.

600 EX-RT kostar 489 pund. Ett bra pris det också, dock!

Canon har cashback i svenska butiker nu, 800kr på en 600EX-RT. Kostar runt 5200kr vilket ger ett pris på 4400kr. (iof en visa-check, men den kan man använda överallt)

Köpte själv en 430EX II för ca1700 efter cachback på 400kr:D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Kan vara befogat att varna för att det står alltså fel på microglobes sida. Det här, som är klippt från deras sida, är alltså inte sant. Det gäller bara för 600 EX-RT.
With wireless two-way radio communication, the Speedlite 600 EX allows photographers to expand their creativity using wireless speedlites with the reliability of radio triggering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar