Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny blixt på gång från Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindahl.E

Aktiv medlem
Hej!

Undrar om någon vet någonting om Canon kommer att släppa en ny version av sin blixt Speedlite 580EX II? [http://www.bhphotovideo.com/c/product/486706-USA/Canon_1946B002_580EX_II_Flash.html]

Min undran grundar sig på B&H pris på just den blixten. Just har de s.k. "Instant rebate" och sänker priset till 370 dollar. Förra sommaren när jag besökte USA köpte jag en Canon 40D. Det precis samma sak. Det var en ganska kraftig "Instant rebate". Köpte kameran i aug. och sen i slutet av sept. början av okt., eller när det nu var, så släpper Canon sin 50D

Min fråga är därför om man ska tolka B&H rabattpris som en fingervisning vad gäller nya/utgående modeller? Ska jag ha is i magen och vänta tills eventuellt ny modell kommer eller ska jag ta tillfället i akt och köpa till bra pris nu? Alltid roligt med senaste och mest uppdaterade modellen, samtidigt har man ju inte obegränsat med pengar.

Tack för svar.

//Erik.

Hej!

Undrar om någon vet någonting om Canon kommer att släppa en ny version av sin blixt Speedlite 580EX II? [http://www.bhphotovideo.com/c/product/486706-USA/Canon_1946B002_580EX_II_Flash.html]

Min undran grundar sig på B&H pris på just den blixten. Just har de s.k. "Instant rebate" och sänker priset till 370 dollar. Förra sommaren när jag besökte USA köpte jag en Canon 40D. Det precis samma sak. Det var en ganska kraftig "Instant rebate". Köpte kameran i aug. och sen i slutet av sept. början av okt., eller när det nu var, så släpper Canon sin 50D

Min fråga är därför om man ska tolka B&H rabattpris som en fingervisning vad gäller nya/utgående modeller? Ska jag ha is i magen och vänta tills eventuellt ny modell kommer eller ska jag ta tillfället i akt och köpa till bra pris nu? Alltid roligt med senaste och mest uppdaterade modellen, samtidigt har man ju inte obegränsat med pengar.

Tack för svar.

//Erik.

Du skall nog inte tolka det så, de har ju instant rebate på en mängd prylar, och det finns inte heller i övrigt någon anledning att tro att de skulle ersätta blixten med en ny modell. Men man vet ju aldrig, men inte av det skälet att Canon USA kör en av sina vanliga cashback-driver, även om det i detta fall innebär prisavdrag direkt i butik.

Lånar tråden lite:

$370 ~ 3000:-

Den är ju dock 40% dyrare i sverige. Vad kan det kosta innan man har blixten hemma på köksbordet? Alltså inkl moms, frakt, tullavgift(?) och sånt?

Alltså: 3000 x 1,07 x 1,25 = 4012 + frakt

Då är man ju nästan uppe i vad den kostar hemmavid... :-(

Alltså: 3000 x 1,07 x 1,25 = 4012 + frakt

Då är man ju nästan uppe i vad den kostar hemmavid... :-(

tror inte att det är moms på tullen, men inte säker. I vart fall, kanske inte helt bra affär, särskilt som du inte får garanti på den. En kompis köpte faktiskt en 580EX II åt mig för prick ett år sedan på B H i New York. Utan moms och tull kostade den ändå nästan 2900 med en dollarkurs på 6:20.

Det är inte moms på tull däremot en avgift om 100 kr rakt av. Om så momsen bara är 5 kr. Det kan också tillkomma skatt för industriprodukter om man har otur.

Jodå, man räknar på tull på både varan och frakten, sedan moms på hela peketet. Sedan är det oftast en avgift på en hundring eller så för förtullningen. För övrigt är det faktiskt "bara" 3.2% tull på just "Blixtljusapparater med gasurladdningslampa" ;)

Jodå, så http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=1196 ksn vara ett alternativ. Över tusenlappen billigare än sverige, gratis frakt och ingen tull/moms. Tar dock längre tid att få grejerna än vad de påstår, men om man kan vänta ett par veckor så...

Enligt B H gällde inte garantin i Europa, i vart fall enligt min kompis, gick att köpa en försäkring från något amerikanskt bolag för någon femhundring. Och ärligt talat tror jag att det bara är objektiven som har världsgaranti, definitivt inte kamerorna som vi vet, men varför skulle blixtarna ha det? Var framgår det? Den sida du hänvisar till är ju ett europeiskt bolag, och då gäller ju garanti, men vi snackar USA.

Deras grejer skickas från Hongkong, så de kommer inte från Europa så canons egen garanti gäller inte om det inte är världsgaranti. Däremot har SE egen 12-månaders garanti.
När det gäller blixtar så fick jag i alla fall med ett "Canon International Warranty Card" till min 430EX II som jag köpte gråimporterad i Thailand, så jag skulle visst vilja påstå att det är internationell garanti på dem.

Om jag minns rätt så höjde dom priset på Nya 580EXII med drygt 100 dollar när den kom för att det inte skulle vara för stor prisskillnad mot Europa.

Deras grejer skickas från Hongkong, så de kommer inte från Europa så canons egen garanti gäller inte om det inte är världsgaranti. Däremot har SE egen 12-månaders garanti.
När det gäller blixtar så fick jag i alla fall med ett "Canon International Warranty Card" till min 430EX II som jag köpte gråimporterad i Thailand, så jag skulle visst vilja påstå att det är internationell garanti på dem.

det internationella världsgarantikortet ligger ju i alla lådor, men ger ändå inte världsgaranti mellan världsdelarna utifrån vad som skrivit åtskilligt om detta tidigare, i vart fall inte om det är köpt i USA.

det internationella världsgarantikortet ligger ju i alla lådor, men ger ändå inte världsgaranti mellan världsdelarna utifrån vad som skrivit åtskilligt om detta tidigare, i vart fall inte om det är köpt i USA.

Det är väl Limited worldwide warranty som funkar så, det vill säga på kameror. Det som följde med blixten ser ut som det som följer med objektiven. Det är med en lista vilka som reparerar det gratis på garanti och i listan står allt från Canon U.S.A. till Canon Nordic Regional Competence Center med. Så det skulle ju vara väldigt konstigt om en så specifik garanti inte skulle gälla, eller hur?

Ny blixt på gång från CANON

Tjabba Hej!!!

Det kostade en "tull" avgift när jag beställde hem ett batterigrepp från B&H i NY?

I samma stund jag tryckte på order knappen, kände jag en olustig känlsa att Anders Borg & Co kommer nog att lägga på sin avgift?

Å visst UPS ringde & PANG-SWISCH=900kr!?!?!

Men den vart önskad innerligt så jag fick ta den smällen. Det fanns inget batterigrepp i hela europa? Och jag skulle bara ha ett!

Så även om vi nu pratar om en blixt i tråden, så var försiktig med order via nätet/utanför Sverige.

Ha de gött

M

P.S. En vän till mig bor & jobbar i NY som fotograf, och hade jag tänkt till litet hade han kunnat skicka det, D.S.

Det är väl Limited worldwide warranty som funkar så, det vill säga på kameror. Det som följde med blixten ser ut som det som följer med objektiven. Det är med en lista vilka som reparerar det gratis på garanti och i listan står allt från Canon U.S.A. till Canon Nordic Regional Competence Center med. Så det skulle ju vara väldigt konstigt om en så specifik garanti inte skulle gälla, eller hur?

kanske är som du säger, men i vart fall sa de på B H i New York att garantin inte gällde i Europa.

Fick för mig att Canon har en cashback garanti i USA som pågick i juni och antagligen förlängd under juli. Har själv sett annonsbladet som gällde på en mängd Canon produkter.
Så det är inte bara BH utan flera andra butiker.

Canon har WW garantier på sina L optik och inget annat. Resten har USA respektive EU garanti.

EDIT: cashback garantin är förlängd och sträcker sig till 8 augusti. GÄLLER ENBART USA.
Länk till pdf:n http://www.usa.canon.com/app/pdf/Promotions/Lens_rebate_MayAug09.pdf

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto