Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny bildskärm? Vilken modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Hej,

Sitter här med en gammal Eizo Flexscan 9080i-T, jag antar att den är ca 8-10år gammal. Nu är det så att jag hade tänkt att skaffa en ordentlig diascanner och då kom jag på att min skärm har ju några år på nacken.

Första frågan lyder (en dum fråga antar jag =) ) behöver jag byta skärm?

Andra frågan: Eftersom jag ska köpa scanner, så kommer kassan att sina en del och därför skulle jag helst inte vilja lägga ut mer än absolut nödvändigt på en ny skärm. Går det att få en bra för ca 2000:-, eller är det för lite? Kanske en begagnad?

Tacksam för hjälp!
/Stefan

En dyrare skärm är oftast lättare att kalibrera tycker jag. Jag sitter själv med en 21" Trinitron skärm och det är den bästa investeringen jag har gjort på länge, Den är superbra. Men den kostade ju en hel del åsse.
Nä. En ny 19" Hyndai kostar ca 3000:- och den verkar helt OK.
Finns på datorbutiken.com för 2995:-
Jag rekomenderar dig att lägga på en liter mer peng om du ska köpa skärm: Det finns många skärmar som är billiga men bara ett fåtal som är bra.

Adam

Trinitron - värdelöst!

Adamlid skrev:
En dyrare skärm är oftast lättare att kalibrera tycker jag. Jag sitter själv med en 21" Trinitron skärm och det är den bästa investeringen jag har gjort på länge, Den är superbra. Men den kostade ju en hel del åsse.

Hmmm. Trinitron har en irriterande detalj som stör när man håller på med bildbehandling; nämligen de svagt synliga trådarna som håller skuggmasken!
Personligen är jag grymt besviken på min skärm, en 22" Samsung med trinitronteknik (10000:)! Den blev ett misslyckat köp för mig med foto som intresse...

Sen vad man skall ha måste det finnas massor med duktiga personer på denna hemsida som kan svara på...

/Errka

¨Jaha.. Det va inte så kul att höra, Jag är supernöjd med min skärm. Visst syns streckena men det gör det på alla Flat skärmar.

Adam

Jag håller med Erik. Trinitron-skärmarnas horisontella streck över bildskärmsytan är pest när man håller på med foton. Varning för dom!
Vad Adam menar med att strecken syns på alla "Flat skärmar" förstår jag inte.

I nummer 1-2003 av Datormagazin testas CRT-skärmar. Bäst i test är "Philips Brilliance 190P4" som dock egentligen heter 109P4.
Är själv sugen på en sån. Vet inte om det är Trinitron dock...?
Om någon har testat en sån så får han/hon gärna höra av sig!

pajen skrev:
Jag håller med Erik. Trinitron-skärmarnas horisontella streck över bildskärmsytan är pest när man håller på med foton. Varning för dom!
Trinitron är den vanligaste typen vid bildbehandling, jag har använt Radius och Sony sedan -94 och kan inte jobba med något annat. Men det är väl en vanesak.

pajen skrev:
Vad Adam menar med att strecken syns på alla "Flat skärmar" förstår jag inte.
Strecken är tunna trådar som håller avståndet mellan gallret (linjemasken). Om man dunkar till en trinitronskärm svajar gallret och skuggor böljar över skärmen.
Tråden är otroligt tunn (1/10 pixelrad,typ) och i praktiken nästan osynlig, särskilt på fotografier. Över jämnt färgade, ljusa ytor syns den tydligare.
Ett icke-problem tycker jag själv.

Ang. skärmar ...
-tron tekniken utvecklades av Sony och Mitsubichi. Sony har idag Trinitron och Mitsubichi Diamondtron ända skillanden är att M. har tre elektronkastare medans Sony har en.
Bildkvaliten är överlägsen alla järnmaskar, kanske inte så tydligt första året men-tron håller sig i flera år medans en järnmask sakta men säkert får svagare ljus och färger. FLAT finns med "vanliga" järnmasker också.

tycker inte trådarna stör alls, lättare att jobba med såna än att sitta med nån liten fiskskål

själv sitter jag med en nokia 445xav på en 21 tum. antar att det är nått liknande en sån där du syftar till när du säger fiskskål Jonas. personligen upplever jag att den här funkar alldeles perfekt. inga irriterande streck eller någonting sådant. kan bli lite störande magnetism men dock inget som inte avmagnetiseraren klarar av galant.

har också testat andras flatscreens. kanske inte dyraste möjliga men ändå itne skitsaker. de upplever jag som betydligt sämre med störande linjer.

egentligen så syftade jag på de mer extrema 15-17" skärmarna, har mycket svårt för att jobba på såna som är för runda

Jag skulle vilja säga som flera andra, att skärm är något som man ska lägga lite extra pengar på. Köp något ordentligt som du kan tänka dig använda för ett bra tag framöver. En skärm håller ju oerhört mycket längre än vad resterade delar av datorutrustningen brukar göra vad gäller prestanda.

Jag själv använder både Triniton och vanlig skuggmaskskärm (dubbla skärmar på ett Matrox G550, finns det något bättre än att köra PS paletter på ena skärmen och fotografiet i fullskärm på den andra?).
De tunna träcken som håller uppe skärmen slutade jag tänka på efter några timmars arbete vid skärmen.

Kan annars inget annat en rekommendera Sonys skärmar. Oerhört sköna att arbeta vid. Har själv en E530 (21"). Visst den kostade några kronor men jag ser det som en långsiktig investering. Har svårt att se att jag kommer byta bort den mot någon annan skärm de närmsta 10 åren...

Dubbla skärmar - rena drömmen.

Att ha ett grafikkort som möjliggör dubbla skärmar med individuella inställningar är rena drömmen. Jag har en 19" Sony G420 och en äldre 17". Sony-skärmen är kanonbra men måste ha lite handpåläggning med jämna mellanrum för att prestera på topp. På 17" har jag paletter, ikoner och alla såna saker och bilder och sånt hanteras på Sony'n. Grafikkortet är ett Geforce 4 Ti4200 med Nvidias Detonator-drivisar. Kortet hanterar skärmarna och alla skrivborden helt separat. Upplösningen är 1280X1024 + 1024X768 i 32bitar.

Datorbutiken säljer flera skärmar för mellan 2000-4000:-

Exvis: Samsung 959NF 19" Diamondtron, LG Electronics 19" F900B Silver Flatron USB, NEC 95F 19"

Men vad ska jag välja? Vad ska jag tänka på just för använding till foto? Det finns olika bildrörstyper och olika bandbredder och jag fattar inget...=)

Ska jag lägga mer än 4000:- ?

Hjälp mottages mycket tacksamt...

/Stefan

Samsung är bra :)

Samsungs xxxNF är oftast bra prismässigt och färg-/kontrastmässigt.

De två horisontella linjer som finns på alla skärmar med plant bildrör är bara störande för en ovan användare. Alla som jag har haft kontakt med tycker att skärpan och övriga kvalitéer väger upp mycket. Själv tänker jag inte på linjerna alls.

Med en icke plan skärm är geometrin inte rak. Du kanske inte har sett det när du jobbar, men försök gärna med en linjal bredvid din nydligen ritade fyrkant i photoshop. :)

Annars kan man ju sattsa på en bra TFT-skärm. De börjar komma upp i kvalité nu. Tex är Samsung 172T eller 191T väldigt bra. Bra svärta och färgåtergivning. Dock är CRT modellerna fortfarande något bättre där.

- Anders

ps.
Kan ju vara bra att veta att många skärmar, även om de inte heter Samsung, har bildrör och TFT paneler från Samsung.

LeadHead skrev:
I nummer 1-2003 av Datormagazin testas CRT-skärmar. Bäst i test är "Philips Brilliance 190P4" som dock egentligen heter 109P4.
Är själv sugen på en sån. Vet inte om det är Trinitron dock...?
Om någon har testat en sån så får han/hon gärna höra av sig!

Jag har en Philips Brilliance 109P2 som är föregångaren till P4:an. Samma bildrör i båda. Bara små skillnader vad jag vet. Jag tror att P4:an har lightframe-teknik. Vad jag vet så sitter det ett diamondtron-rör i båda modellerna, samma som sitter i Lacie:s värsting 19" för minst dubbla pengarna.

Kan bara säga att jag är mycket nöjd med min 109P2. Har inte testat nån annan 19"-skärm i normal prisklass som jag upplevt bättre. Och om 109P2 är mycket bra så är P4:an det också.

Jag har för övrigt en Lacie 22" electron blue på jobbet, och så stor skillnad är det inte på den och min 109P2. Båda är i stort sett lika lätta att kalibrera. Philips har faktiskt en 22" variant av 109P4, jag tror den heter Brilliance 202P4.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar