Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny bildskärm för runt 3000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexburstroem

Avslutat medlemskap
Hej!

Som rubriken lyder så har jag börjat leta efter en ny bildskärm för runt 3000:- och jag känner mig lite vilsen och försvunnen egentligen. Sitter just nu på en Samsung SyncMaster 970p
som har några år på nacken och känner att det är dags att uppgradera .

* Jag letar efter en skärm som är minst 22"

* Ska helst vara vit

* Ska användas främst till bildredigering

Har kollat lite på prisjakt och hittat dessa :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1163487,1526926,1526930,765392,798265

Men har absolut ingen aning om vad som är bra så därför vänder jag mig till Er som är lite mer bevandrad inom området för råd.

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar

Alex
 
De två skärmarna är knappast jämförbara. U2412m är inget bra alternativ för bildredigering.

Tack för hjälpen!

Jag ska ta och kika på DELL U2413 om se om den är den rätta =)

Är det något särskilt ni går efter då man väljer skärm eller ska man bara gå på recensioner och personliga upplevelser?

Tack än en gång för hjälpen!
 
Skulle du kunna vidarutveckla det, kan man genom teknisk data se detta på något sätt . Båda är IPS skärmar, så vad är bra/dåligt?

U2413 är avsedd för bildbehandling, kalibrerad från fabrik och klarar nästan full aRGB. Den går också att hårdvarukalibrera.

U2412M är en mer konsumentinriktad skärm med lägre färgomfång och den går inte att kalibrera (endast mjukvaruprofilera.
 
Skulle du kunna vidarutveckla det, kan man genom teknisk data se detta på något sätt . Båda är IPS skärmar, så vad är bra/dåligt?
Du har i och för sig fått svaren ovan, men om man söker en bra skärm för just bildbehandling i första hand, så söker man efter en skärm med IPS-panel, stor färgrymd och bra möjligheter att kalibrera skärmen för mer exakt färgåtergivning.

U2413 uppfyller allt detta, även om de knasat till det med kalibreringen genom att det bara är Xrite's kalibreringslösning som fungerar om man vill hårdvarukalibrera. Den är dessutom ny på marknaden och fabrikskalibrerad.

U2412m är en två år gammal sRGB-skärm som i alla tester jag sett är mycket ojämnare i återgivningen över ytan än vad U2413 är. Säkert en OK kontorsskärm, men inget jag skulle vilja bildbehandla på.
 
Det skiljer en hel del i pris och beroende på budget så kan man ju välja vad man vill ha eller?
(Har aldrig skrivit att de är jämförbara)

Nej du skrev att de var alternativ och jag svarade att U2412m är inget bra alternativ till U2413.

Men visst kan man välja U2412m om man vill ha den eller inte har råd till mer, men OP frågade efter en skärm för bildbehandling.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.