Annons

Ny bildskärm, Dell eller Eizo

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_k

Aktiv medlem
Jag behöver tips och råd. Ska köpa ny dator och ny bildskärm. Kan bara inte bestämma mig för vilken skärm jag ska ta. Jobbar inte med foto dagligen och har en lite begränsad budget. Har tittat på två olika som ligger på 6000 kr. Den ena är Dell Ultrasharp U2713H och den andra är Eizo SX2462W. Fördelarna med Dell är att den är stor (27 tum) och känns modernare med LED belysning. Eizo skärmen är "bara" 24 tum och något äldre fast märket står ju för kvalité och den har 5 års garanti. Båda dessa skärmar är enklare och billigare är de riktigt proffsiga men de duger nog till mig. Jag vill bara ha en skärma som är bättre än "vanliga" och som kan visa mycket av Adobe RGB och kan kalibreras. Detta stämmer på båda dessa. Hjälp mig med tips och råd. Hur hade ni gjort?
 
Jag behöver tips och råd. Ska köpa ny dator och ny bildskärm. Kan bara inte bestämma mig för vilken skärm jag ska ta. Jobbar inte med foto dagligen och har en lite begränsad budget. Har tittat på två olika som ligger på 6000 kr. Den ena är Dell Ultrasharp U2713H och den andra är Eizo SX2462W. Fördelarna med Dell är att den är stor (27 tum) och känns modernare med LED belysning. Eizo skärmen är "bara" 24 tum och något äldre fast märket står ju för kvalité och den har 5 års garanti. Båda dessa skärmar är enklare och billigare är de riktigt proffsiga men de duger nog till mig. Jag vill bara ha en skärma som är bättre än "vanliga" och som kan visa mycket av Adobe RGB och kan kalibreras. Detta stämmer på båda dessa. Hjälp mig med tips och råd. Hur hade ni gjort?

Jag valde Dell 27", supernöjd! Uppgraderade från 24" som var i minsta laget. Använder främst LR för redigering.
Hade budgeten medigivat hade jag valt Dells 30"
 
Hade kört Eizo alla dagar i veckan. Det är kvalitet och det håller, risken för måndagsexemplar är klart lägre än hos många andra märken.
 
Eizos SX-modeller är inte till för fotojobb där färghanteringen är högprioriterad. Å andra sidan skriver du att du är en mer "vanlig" användare. Jag vet inte hur kvalitén på Dells skärmar är men jag kan tänka mig att en 27" i samma prisklass inte håller färg och luminans lika bra över hela bildytan.
 
Fabrikskalibrering är nog inte riktigt vad du tror. Det finns ingen som helst garanti att skärmen visar korrekt i det läget.

Stefan

Inte säker på att jag förstår vad du menar att jag tror?

Min kommentar hade som avsikt att hjälpa Joakim i sitt val av skärm genom att dela min erfarenhet.

U2713H med PremierColor-teknik färgkalibreras på fabriken och stödjer ett färgomfång på 99 % av AdobeRGB för att ge klar och exakt färgåtergivning och färgmättnad. Färgkontrollen på sex axlar möjliggör ytterligare användaranpassning för arbete där en korrekt färgåtergivning är avgörande.

Utan att fördjupa mig i tekniska detaljer är min amatörmässiga erfarenhet att skärmen tillgodoser mina behov och detta utan att beöva justera grundinställningarna från fabrik.
Självfallet kan jag inte garantera att skärmen visar korrekta färger. Men ger mycket bra prestanda för pengarna. Finns säkert ännu bättre skärmar med betydligt högre pris på marknaden....
 
Inte säker på att jag förstår vad du menar att jag tror?

Min kommentar hade som avsikt att hjälpa Joakim i sitt val av skärm genom att dela min erfarenhet.

U2713H med PremierColor-teknik färgkalibreras på fabriken och stödjer ett färgomfång på 99 % av AdobeRGB för att ge klar och exakt färgåtergivning och färgmättnad. Färgkontrollen på sex axlar möjliggör ytterligare användaranpassning för arbete där en korrekt färgåtergivning är avgörande.

Utan att fördjupa mig i tekniska detaljer är min amatörmässiga erfarenhet att skärmen tillgodoser mina behov och detta utan att beöva justera grundinställningarna från fabrik.
Självfallet kan jag inte garantera att skärmen visar korrekta färger. Men ger mycket bra prestanda för pengarna. Finns säkert ännu bättre skärmar med betydligt högre pris på marknaden....

Jag läste ett test där de tog upp just detta. Fabriksinställningar var ganska ok men inte alls bra. De skrev att efter de själva kalibrerat blev resultat mycket bättre. De klagade på att ljusstyrkan inte var jämn över hela skärmen och det är sånt jag är lite rädd för.
 
Eizos SX-modeller är inte till för fotojobb där färghanteringen är högprioriterad. Å andra sidan skriver du att du är en mer "vanlig" användare. Jag vet inte hur kvalitén på Dells skärmar är men jag kan tänka mig att en 27" i samma prisklass inte håller färg och luminans lika bra över hela bildytan.

Denna modell har tidigare kostat 8000 kr men är nu prissänkt eftersom den ska bort ur sortimentet. Finns endast i hos dem som har den i lager. Enligt Eizo själva ska denna funka bra om man inte har speciella krav på helt exakta färger. Den går också hårdvarukalibrera men med en viss begränsning jämfört med ColorEdge serien.
 
Inte säker på att jag förstår vad du menar att jag tror?

Min kommentar hade som avsikt att hjälpa Joakim i sitt val av skärm genom att dela min erfarenhet.

U2713H med PremierColor-teknik färgkalibreras på fabriken och stödjer ett färgomfång på 99 % av AdobeRGB för att ge klar och exakt färgåtergivning och färgmättnad. Färgkontrollen på sex axlar möjliggör ytterligare användaranpassning för arbete där en korrekt färgåtergivning är avgörande.

Jag menar att en fabrikskalibrering är ingen anledning till att skärmen skulle visa färgerna korrekt. Tro mig, jag har kalibrerat hundratals skärmar. Det kan vara en utmärkt skärm, men en fabrikskalibrering ersätter inte alls en egen kalibrering.
 
Jag har för mig att det bara är Adobe RGB preseten som är fabrikskalibrerad på Dell så se till att välja den.
 
Levereras fabriks kalibrerad och har inte känt behov av att justera mer än att välja Mac profil då jag använder den till en MBP.

Hmm... Utan kalibrator så har man ingen aning om vad skärmen visar - man måste kalibrera skärmen om man är det minsta intresserad av att få utskrifter som påminner om vad skärmen visade. Hellre då en något billigare skärm och en kallibrator så att man iaf kan kalibrera skärmen var 14e dag eller så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.