Annons

Ny bärbar för foto på resa samt filmtittande

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej! Skulle vara jättetacksam för tips på bärbar dator (se rubrik) Mitt problem är att jag inte lyckats hitta en enda bärbar med blu-ray trots ett par timmars googlande. Kanske beror det på att jag inte vet vilka serier av olika märken som jag ska kolla specarna på.

Krav:
6-8 GB ram
ssd 250 GB + 750 -1000 GB lagring
Blu-ray spelare (+ vanlig dvd, vet inte om blue-ray också kan spela upp dvd?)
skärm mindre viktig men helst ips 1920x1080 eller liknande
Inte för tung. Helst under 2 kg
Helst både hdmi och dvi out eller de där andra nya som jag inte kommer ihåg namnet på (inget absolut krav)
cpu och klockfrekvens kan jag nada om så det spelar ingen roll, men visst är prestanda roligt.
pris 5-10 lax.
Tack på förhand ni alla datorkunniga.
//Tony

PS. Är jag helt fel ute prismässigt så kan ram sänkas till 4 GB och lagring till 500-750 GB samt vikten till 2,3 kg.
 
Tillägg

Kan namna att på resa ska bara skärpa och grundexponering kollas så det är inte kritiskt med färgomfång och annat. Vid fimtittande och bearbetning (görs alltid hemma) så används TV eller extern datorskärm. Och så en annan viktig sak: Jag är inte kompatibel med Mac.
 
Fungerar inte

Tyvärr så fungerar inte det. När jag ställer in det som jag nämnde (det som jag känner till) och lämnar det andra oberört så hittas inga produkter?! Jag misstänker starkt att det måste finnas inte alltför tunga bärbara datorer med blu-ray på marknaden! Därav min fråga. Är säkert datoridiot (trots att jag brukar hjälpa kompisar med enklare problem) men skulle verkligen behöva hjälp med detta! (Kanske missade jag något rudimenterärt i sökkriterierna)
//Tony
 
Optiska läsare (både bluray och DVD) har nästan helt försvunnit från både bärbara och stationära datorer.. Detta då det inte finns någon efterfrågan nu när nästan alla använder streamingtjänster för dylkt. Jag är övertygad om att du inte kommer hitta någon ny dator som uppfyller de kraven.
 
Låter tragiskt

Om jag då bortser från inbyggd blu-ray och nöjer mig med blu-ray spelare separat (med inkopplingar som passar med datorn) vad kan jag få då? Vill helst ha blu-ray spelaren kopplad till datorn)
 
Ett fullständigt obegripligt svar!

Erik gillar inte att slösa med bokstäverna ...

Han menar att prisjakt hittar 1228 datorer med optisk enhet, 1153 med dvd och 27 med bluray (i prisintervallerna 1900-90000 respektive 11000 till 90000 Kr). Svaret är dock tämligen meningslöst eftersom prisjakt listar också gamla datorer.
 
Tänk på att det inte brukar medfölja programvara för att spela upp Blurayskivor när man köper själva enheten.
Om man tittar hos komplett.se och listar en extern ASUS blue-ray så följer dessa programvaror med:
ASUS Turbo Engine, CyberLink PowerBackup 2.5, CyberLink Power2Go 7, CyberLink InstantBurn 5

Men vad de gör har jag ingen aning om, InstantBurn bränner gissningsvis...
 
Om man tittar hos komplett.se och listar en extern ASUS blue-ray så följer dessa programvaror med:
ASUS Turbo Engine, CyberLink PowerBackup 2.5, CyberLink Power2Go 7, CyberLink InstantBurn 5

Men vad de gör har jag ingen aning om, InstantBurn bränner gissningsvis...

Verkar inte som någon av programmen stödjer uppspelning av Blurayfilmer. Verkar vara ont om gratisprogram för ändamålet.
 
Verkar inte som någon av programmen stödjer uppspelning av Blurayfilmer. Verkar vara ont om gratisprogram för ändamålet.

Det kostar pengar att använda de programbibliotek som krävs för att utveckla sånt. Det är som jag skrivit tidigare både billigare och enklare för TS att köpa en blurayspelare som alltid är inkopplad till teven.
 
Det verkar finnas få datorer med både 250Gb ssd och >700GB HDD till vettiga priser, 2kg gränsen begränsar antalet väldigt mycket också.

Här är en sökning med gränserna.
SSD >128
HDD >500
Vikt <3kg
Pris maz 10000kr
Max 400 dagar gammal modell.
Då finns det 39 att välja på, varav två med 256 GB
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s283029470&o=lokal_rank#rparams=l=s283029560
Sedan får du ändra i urvalet på vad som är viktigast.
Du kan ju köpa en med 128GB SSD och byta till en 256GB eller större. Det kostar troligen under 1000kr
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.