Annons

Ny användare av blixt behöver tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Har efter många år som hobbyfotograf skaffat en blixt som jag leker runt med. Huset är ett canon 5d mk3 och blixten en speedlight 270ex ii.

Min fråga är, hur fungerar ljusmätningen när man använder blixt? På en mer avancerad blixt, så som 430ex, så har jag förstått det som att den använder en egen ljusmätare istället för kamerans sensor, stämmer det? Men hur fungerar det med en liten 270.. Använder kameran fortfarande sin egna sensor och sedan lägger till blixten i beräkningarna? Avfyrar 270 alltid samma mängd ljus?
 
I alla digitala Eos-systemkameror så använda ljusmätaren i kameran för blixtljusmätning. Det fungerar likadant oavsett vilken blixt du använder. Alla kompatibla blixtar heter EX.

Innan bilden tas så skickar blixten ut en liten förblixt som kamerans ljusmätare känner av. Kameran gör även en mätning utan blixt för att se vilka områden om lyses upp av blixten och där blixtmätningen ska göras.

Du ska alltså få samma exponering oavsett om du använder 270EX eller toppmodellen 600EX-RT
 
Aha, kanon, tack! Men vad är fördelarna med de dyrare blixtarna jämfört med de billiga?
 
Aha, kanon, tack! Men vad är fördelarna med de dyrare blixtarna jämfört med de billiga?

Styrka (effekt)
Hur huvudet kan vridas och justera utlysningsvinkeln
Uppladdningshastighet
Vädertätning och byggkvalitet
Radiostyrning

Jag har 270EX II, 430EXIII-RT och 4st 600EX-RT. För mig är 430EXIII-RT favoriten. Den är rätt kompakt, kompetent och lätt att ställa in. 270EX laddar rätt långsamt och man kan inte vrida huvudet.
 
Ah, tack för utförliga svar. Har även jag märkt att 270 laddar långsamt, men i övrigt är den ju väldigt smidig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.