Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 30D, tveksamt fall om sensorsmuts.

Produkter
(logga in för att koppla)

ifo0s

Aktiv medlem
Gillar inte att starta trådar såhär, pga ev. klagomål och att man ska söka på FS. Ni kanske tänker att det är sensor som är smutsig, men jag är inte så säker på det. Direkt när jag fick kameran så satte jag på ett objektiv. Testade att fotografera och såklart ska man upptäcka ett fel, rena skräcken. När jag zoomar in på alla bilder ser jag denna avlånga blåa fläcken. Vet inte om jag ska kalla det fläck, den är ju drygt 1 pixel hög och 5 pixlar bred. Jag har läst om folk som säger att det kan vara damm från produktionen av kameran. Men sköts inte det dammfritt? Jag trodde först att det endast dök upp vid höga iso (400) men jag såg inte det på iso100 förrän jag fick mer ljus (de var för mörka först) Så det blåa existerar på alla. Bländare har jag kört på 2.8 slutar 1/60. Testat olika där med. Smuts brukar väl te sig som en mörk rund fläck och "vanligt smuts" som större svarta fläckar eller strån. Men min är ju som sagt, för sista gången blå. Att tillägga: Det är inte någon död pixel på skärmen eftersom att fläcken försvinner ur bilden om du navigerar bort från den. Men den sitter på samma (x,y) vid varje kort. Ni kan få se 2 färska kort på vad jag menar, med resp. inzoomning på bägge.

(jag har beskurit dessa nu, så nu har de inte samma (x,y) position)
Dessutom har jag testat två olika objektiv, med samma resultat (det var ingen sådan här fläck på min kamera jag hade för 1 vecka sen med samma objektiv)
 
Senast ändrad:
Det är sant att "damm" visar sig som grå eller svarta prickar eller streck. Om man fotar himlen, eller en ljus bakgrund så kan de uppträda olika mycket, starkt, beroende på bländare.

Lägg upp exempelbilder.

(edit - du var snabbare än mig).
 
Nu kanske jag är ute å seglar eftersom att jag inte fick någon klarhet i vad "het pixel", (Stuck pixel). Men det kanske inte är det här. Död är den i alla fall inte.
 
Ja, det är bara att reklamera. Antingen är det defekta pixlar eller så är det skräp mellan sensorn och antialias/färgfiltret.

"Vanligt" skräp syns inte vid 2.8
 
Om det är en het pixel (vilket jag tror med) så försvinner den om du slår på brusreducering och kör med en längre slutartid(om nu 30d:n har det, men det finner jag ytterst sannolikt att den har)
Men du ska absolut inte acceptera den vid snabba slutartider, jag tror att det är ett ytterst snabbt ingrepp som snarare nog är ett utgrepp, dvs de stänger säkert bara av de pixlarna mjukvarumässigt och du får tillbaka kameran.
 
Japp, den försvann vid inställning av brusreducering (PÅ). Ok, detta var ju inte så kul, hur lång tid brukar sånt här ta då. Jag bor nära serviceverkstaden, men de kanske blir tvungna att byta sensorn eller stänga av dessa pixlar i mjukvaran (gör de det på plats eller skickar de iväg den). Vad tror ni om servicetiden, jag ska nämligen åka utomlands om 13 dagar. Uppgraderade mig till denna för ta med den dit (sålt min gamla).
Tråkigt när sånt här inträffar.

[Komplett]->snabba på leverera(mkt bra)->dyrast(ok då, bara jag får den snabbt)->kommer över måndagsexemplar(saknar ord).
 
Jag är inte så insatt men jag kan svara tills nån som kan bra svara.
Jag tror att det är typ 2 minuters jobb.
Men ett alternativ är att ringa dem och fråga?:)

Men försvinner den även på korta tider med brusreducering på?
Om så är fallet så kanske de inte ens bryr sig om felet:-(
 
Mappa om den, det tar några timmar för datorprogrammet att gå igenom pixlarna på sensorn, min 5d fick mappas om dag 2. Lämnade in den i Malmö, hämtade den dagen efter
Mikael
 
Jag har lämnat in den på serviceverkstaden. De hade aldrig sett något liknande. Mekanikern sa att han skulle kolla på någon Canon-sidan om någon har råkat ut för liknande problem. Tror inte att han kommer få så mycket svar där, pga att det är en nyhet. Mjukvarufel går snabbt att fixa, sensorbyte tar längre tid. Nu är det bara att vänta och se. Hoppas att det går lika snabbt som Mikaels fall.
 
Har ett liknande problem (tror jag iallafall). Fotade lite vid havet idag med mitt nya EF 17-40mm 4 L USM och upptäckte när jag kom hem att två-tre bilder ( i samma bildserie) hade flera såna här mörka ringar (ringarna på bilden är i aktuell storlek):

Vet inte vad det är. Smuts på sensorn, fel på objektivet eller kanske bara något så simpelt som vattendroppar på objektivet? Hoppas någon kan hjälpa mig.
 
brunell skrev:
Har ett liknande problem (tror jag iallafall). Fotade lite vid havet idag med mitt nya EF 17-40mm 4 L USM och upptäckte när jag kom hem att två-tre bilder ( i samma bildserie) hade flera såna här mörka ringar (ringarna på bilden är i aktuell storlek):

Vet inte vad det är. Smuts på sensorn, fel på objektivet eller kanske bara något så simpelt som vattendroppar på objektivet? Hoppas någon kan hjälpa mig.

Ser ut som typiskt sensordamm tycker jag. Prova att rengöra, t.ex. med gummiblåsa. Ställ sedan in f/22 och ta en bild mot något jämnfärgat, blå himmel är bra. Då kan du se om du fått bort skiten. Oftast är det inget större problem med sensordamm eftersom det inte syns förrän vid små bländaröppningar. Men man vill ju ändå hålla grejorna i ordning.
 
Nu har jag fått tillbaka den. Jag lämnade in den i fredags och de sa att det är som att lämna in den på måndag, dvs inget kommer att göras under helgen, men jag kunde inte komma loss på måndagen så, men nu idag tisdag hämtade jag den. Det tog alltså 1 dag! Felet är fixat. På min lapp från verkstaden står detta:

Felet: IRIS Error Codes

Tidsenheter: 7,91
Utfört arbete: Pixeljustering. Test ok.

Så detta gick ju smärtfritt.
(min kamera klassas som yrkeskamera enligt verkstaden) =P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.