ifo0s
Aktiv medlem
Gillar inte att starta trådar såhär, pga ev. klagomål och att man ska söka på FS. Ni kanske tänker att det är sensor som är smutsig, men jag är inte så säker på det. Direkt när jag fick kameran så satte jag på ett objektiv. Testade att fotografera och såklart ska man upptäcka ett fel, rena skräcken. När jag zoomar in på alla bilder ser jag denna avlånga blåa fläcken. Vet inte om jag ska kalla det fläck, den är ju drygt 1 pixel hög och 5 pixlar bred. Jag har läst om folk som säger att det kan vara damm från produktionen av kameran. Men sköts inte det dammfritt? Jag trodde först att det endast dök upp vid höga iso (400) men jag såg inte det på iso100 förrän jag fick mer ljus (de var för mörka först) Så det blåa existerar på alla. Bländare har jag kört på 2.8 slutar 1/60. Testat olika där med. Smuts brukar väl te sig som en mörk rund fläck och "vanligt smuts" som större svarta fläckar eller strån. Men min är ju som sagt, för sista gången blå. Att tillägga: Det är inte någon död pixel på skärmen eftersom att fläcken försvinner ur bilden om du navigerar bort från den. Men den sitter på samma (x,y) vid varje kort. Ni kan få se 2 färska kort på vad jag menar, med resp. inzoomning på bägge.
(jag har beskurit dessa nu, så nu har de inte samma (x,y) position)
Dessutom har jag testat två olika objektiv, med samma resultat (det var ingen sådan här fläck på min kamera jag hade för 1 vecka sen med samma objektiv)
(jag har beskurit dessa nu, så nu har de inte samma (x,y) position)
Dessutom har jag testat två olika objektiv, med samma resultat (det var ingen sådan här fläck på min kamera jag hade för 1 vecka sen med samma objektiv)
Senast ändrad: