ANNONS
Annons

Nuvarande datorkonfiguration vs ny bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

plåtson

Avslutat medlemskap
Hej!

Skulle vilja ha svar på om min nuvarande dators konfiguration har möjlighet att fungera tillsammans med en bildskärm av dagens teknik.
Datorn är köpt våren 2009, mao ett fornminne i datorvärlden.
nuvarande bildskärm är en Samsung SyncMaster 900 SL Plus från 2002.

Ny tänkt bildskärm: HP ZR24W Wide TFT H2-IPS.

Nuvarande datorkonfiguration.
Processor: Pentium (R) Dual-core CPU E5200 2,5GHz.
Bildskärmskort:NVIDA GeForce 7100/NVIDA nForce 630i.
Ramminne: nuvarande 1,74 GB, kan plussa på med ytterligare 1 GB.
Operativsystem: W XP.
Allmänt dator: ACPI Multiprocessor PC.

Mvh//Bert

Hej!

Skulle vilja ha svar på om min nuvarande dators konfiguration har möjlighet att fungera tillsammans med en bildskärm av dagens teknik.

Mvh//Bert

Ska inte vara nåt problem att köra med den skärmen.

Vad har den gamla resp. nya skärmen för upplösning? Jag bytte till 27" med 2560x1440 och Photoshop blev väldigt mycket segare.

Hej å tack för svar!

Den gamla bildskärmen har som maxupplösning 1920x1440. Har den inställd på 1152x864 då högre upplösningar gör allt på skärmen så obehagligt smått.
HP:n har ett max på 1920x1200.

Mvh//Bert

Hej å tack för svar!

Den gamla bildskärmen har som maxupplösning 1920x1440. Har den inställd på 1152x864 då högre upplösningar gör allt på skärmen så obehagligt smått.
HP:n har ett max på 1920x1200.

Mvh//Bert

En plattskärm skall man aldrig ställa in på annan upplösning än maxupplösningen den är gjord för. Resultat blir aldrig bra med "fel" upplösning.

Zooma applikationen med ctrl+(+ på det numeriska tangentbordet). Det ger ett mycket bättre resultat.

Eftersom jag är en nyfiken person så undrar jag vad det är för skärm du har med den upplösningen? Den har jag aldrig trillat över än så länge.

Minne är billigt just nu, ur med det gamla och sätt i 2x2GB så att du får 4GB, det kommer göra skillnad.

/Karl

Dock kan Xp inte tillgodogöra sej mer än 3Gb minne i 32 bitarsversion. Men sätt gärna in 2x2 Gb, du får ju ändå en prestandaökning.
Mvh
Göran

Hej!

Mvh//Bert

Det är inget fel på din dator, kör vidare på den, funkar bra med din påtänka skärm.

Du har knappast 1,74 gig utan 2. Uppgradera som påpekats, minnet så mycket som det går, till antagligen 4 eller tom 8 (inte 3. ). Byt operativsystem till Win 7 x64 så kommer den orka bra.

En plattskärm skall man aldrig ställa in på annan upplösning än maxupplösningen den är gjord för. Resultat blir aldrig bra med "fel" upplösning.

Zooma applikationen med ctrl+(+ på det numeriska tangentbordet). Det ger ett mycket bättre resultat.

Eftersom jag är en nyfiken person så undrar jag vad det är för skärm du har med den upplösningen? Den har jag aldrig trillat över än så länge.

Minne är billigt just nu, ur med det gamla och sätt i 2x2GB så att du får 4GB, det kommer göra skillnad.

/Karl
Hej!

Den skärm jag nu har är en CRT-skärm, en 19" SAMSUNG SynkMaster 900 SL Plus.
Nu är jag inte något vidare bevandrad i detta med datorer och bildskärmar. När jag kollade skärmupplösningen utgick jag från den inställningsmöjlighet som finns för bildskärmar i Kontrollpanelen, där finns ju ett dragreglage för skärmupplösningen. Drog till maxläge vilket gav 1920x1440, antog då att det var/är skärmens maxprestanda. Det som då i det läget visas på skärmen blir extremt smått.
Har ytterligare ett omonterat minne på 2GB som reserv, blev informerad av datafirman att 3 GB Ram var max i denna dator.

//Bert

Det är inget fel på din dator, kör vidare på den, funkar bra med din påtänka skärm.

Du har knappast 1,74 gig utan 2. Uppgradera som påpekats, minnet så mycket som det går, till antagligen 4 eller tom 8 (inte 3. ). Byt operativsystem till Win 7 x64 så kommer den orka bra.
Hej!

Låter bra att datorn duger. Kollade med datorns systeminformation vilket gav uppgiften om att nuvarande minne är på/ger 1,74 GB, dock står det 2GB på själva minnet. Kan tänka mig att minnena inte ger den maxprestanda som anges på minnet.
Eftersom jag inte är så värst datorkunnig frågade jag för ev framtida behov, vid köpet av datorn, hur mycket RAM som gick att sätta i, fick besked om att 3 GB var max, förmodligen kan inte övrig hårdvara hantera större minneskapacitet än så - eller?

//Bert

Dock kan Xp inte tillgodogöra sej mer än 3Gb minne i 32 bitarsversion. Men sätt gärna in 2x2 Gb, du får ju ändå en prestandaökning.
Mvh
Göran
Hej!

Så, det är alltså operativsystemet som styr hur mycket RAM-minne som kan nyttjas, alltså inte hårdvaran som exv processor. Har som sagt ytterligare ett 2GB minne som ligger i väntan på att det som finns monterat ska ge upp. Har haft lite problem med minnen som pajat varför jag gått ner från 3GB till 2, vilket har fungerat.
Bra, tack för den infon!

//Bert

CRT-skärmar kan ställas in på valfri upplösning. Plattskärmar däremot är uppbyggda av pixlar och man ska därför ha dem iställda på den upplösning de är byggda för. Det blir bara konstigt om en skärm som har 1920 pixlar på bredden ska visa en bild som består av t.ex. 1440 pixlar. Varje skärmpixel ska då försöka visa 1440/1920=0,75 bildpixlar.

OS'ets antal bitar avgör hur mycket minne som kan adresseras. Med 32 bitar kan man använda drygt 3 GB RAM. Med 64 bitar kan man använda.. tja.. betydligt mer iallafall.

Mvh
Göran

Det där stämmer inte riktigt. Operativsystemet kan bara tilllgodogöra sig 3.3GB, men eftersom du bara har 1.74GB minne betyder att du har hårdvara som kan tillgodogöra sig minne också, förmodligen grafikkortet. Så om du skaffar dig 4GB så kommer grafikkortet och operativsystemet kunna utnyttja dina 4GB.

Annars stämmer det att 32-bitars operativsystem inte kan tillgodogöra sig mer än 3.2GB minne medans 64-bitars system kan tillgodogöra sig mycket mycket mer.

/Karl

Det där stämmer inte riktigt. Operativsystemet kan bara tilllgodogöra sig 3.3GB, men eftersom du bara har 1.74GB minne betyder att du har hårdvara som kan tillgodogöra sig minne också, förmodligen grafikkortet. Så om du skaffar dig 4GB så kommer grafikkortet och operativsystemet kunna utnyttja dina 4GB.

Annars stämmer det att 32-bitars operativsystem inte kan tillgodogöra sig mer än 3.2GB minne medans 64-bitars system kan tillgodogöra sig mycket mycket mer.

/Karl

Om man nu ska lyfta på locket: Det (3GB) är egentligen ingen riktig gräns det finns versioner av windows som är 32-bitars och klarar betydligt mer minne. Antar att du syftar på att 3.25GB kommer från att om du kör x64 och ett x32 bitars operativ på det med 4GB installerat kan man bara få ut 3.25 pga PCI, PCI express och bios.

Men i praktiken räcker regeln: Max 3GB för Win32 oavsett hur mkt minne du installerar utöver 3GB.

Om man nu ska lyfta på locket: Det (3GB) är egentligen ingen riktig gräns det finns versioner av windows som är 32-bitars och klarar betydligt mer minne. Antar att du syftar på att 3.25GB kommer från att om du kör x64 och ett x32 bitars operativ på det med 4GB installerat kan man bara få ut 3.25 pga PCI, PCI express och bios.

Men i praktiken räcker regeln: Max 3GB för Win32 oavsett hur mkt minne du installerar utöver 3GB.

I det här fallet verkar hårdvara ta åt sig 256MB, så med 3GB blir det 2.74GB till operativsystemet. Med 4GB minne skulle det bli 3.2GB vilket är en ökning med ca 0.5GB vilket kommer göra skillnad.

/Karl

I det här fallet verkar hårdvara ta åt sig 256MB, så med 3GB blir det 2.74GB till operativsystemet. Med 4GB minne skulle det bli 3.2GB vilket är en ökning med ca 0.5GB vilket kommer göra skillnad.

/Karl

Från 1.74 till 3.25 är 1.5GB...

Men även 3 anser jag vara för lite för bildbehandling.

Det räcker bra till dom flesta. Jag har bara en 12MP-kamera så Capture NX2 brukar nära sig 2GB först när jag har en 10st RAW-filer öppna. Mer har jag i stort sett aldrig.

/Karl

Jag har också bara en 12MP kamera (en D700). För närvarande drar photoshop 4.4GB och Capture NX 2.2GB. Klart befriande att kunna ha flera filer öppna samtidigt. Har 8GB i datorn och planerar 16 eller tom 24 till nästa dator eftersom snart kommer förhoppningsvis en 36MP-kamera :)

Jag har också bara en 12MP kamera (en D700). För närvarande drar photoshop 4.4GB och Capture NX 2.2GB. Klart befriande att kunna ha flera filer öppna samtidigt. Har 8GB i datorn och planerar 16 eller tom 24 till nästa dator eftersom snart kommer förhoppningsvis en 36MP-kamera :)

Ja, ska man bildbehandla i flera program samtidigt så krävs det mer minne. Capture NX2 och GIMP brukar fungera fint på 4GB i alla fall. GIMP används väldigt sparsamt då Capture NX2 räcker fint för mig i 99% av alla fall.

/Karl

Ja, ska man bildbehandla i flera program samtidigt så krävs det mer minne. Capture NX2 och GIMP brukar fungera fint på 4GB i alla fall. GIMP används väldigt sparsamt då Capture NX2 räcker fint för mig i 99% av alla fall.

/Karl

Bildbehandla i fler program samtidigt? Nej, Jag gör RAW-konverteringen i NX och bildbehandlingen i PS.

Bildbehandla i fler program samtidigt? Nej, Jag gör RAW-konverteringen i NX och bildbehandlingen i PS.

Jag behandlar bilden i CNX2 och manipulerar den i PS/GIMP. Manipulerar bilder gör jag dock väldigt sällan. All bildbehandling gör jag snabbare och effektivare i CNX2 än PS/GIMP men det är helt klart en smaksak.
Varför gör du inte hela biten i PS om du ändå skall dit och jäklas förr eller senare?

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar